Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Vi skal til Hellas i èn uke i sommer, og vi har valgt å reise uten barn. Datteren vår blir 2 i sommer, og skal være sammen med sin mormor og bestefar, som har tatt ut en ferieuke for å kose seg med henne. Å ta med barnet vårt til Hellas er uaktuelt for vår del, jeg synes ikke at små barn som er vant til nordiske forhold, har noe å gjøre i glovarmen. Samtidig blir vel dette som vår bryllupsreise å regne, da vi giftet oss i fjor og ikke har vært noen steder siden da. Men i dag kunne en dame fortelle meg at hun syntes dette var en uhørt måte å løse ting på. Stakkars barn som ikke fikk være med osv osv, utnyttelse av besteforeldre m.m. Hva synes dere? Mine foreldre bor 3 km unna oss, barnet vårt er vant til å være der, og da hun er deres eneste barnebarn, synes de at det er kjempestas. Samtidig får vi voksne kose oss en uke på egenhånd! Men det stakk litt inni meg da hun sa det, hun er ellers en dame jeg respekterer for gode meninger og verdier. Har jeg oversett et viktig moment i denne saken? Ja, vi kommer til å savne datteren vår, men det er jo ikke akkurat slik at hun er satt bort på kennel!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Jeg synes det høres helt greit ut jeg, så lenge barnet kjenner besteforeldrene og det går bra å være hos dem over noen dager (en helg o.l) fra før. "Utnyttelse" av besteforeldre? Det er jo ikke det når besteforeldrene selv gjerne vil være sammen med barnet. Jeg har selv en niese som er mye hos særlig det ene besteforeldreparet, og det er virkelig til gjensidig glede. Det hadde selvsagt vært noe annet om man bare "forventet" at de skulle stille opp, selvsagt er det ikke alle slektninger og besteforeldre som har mulighet eller lyst til å prioritere slik. Men det gjelder jo ikke dere.
Gjest kallhvaduvil Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Hvis dine foreldre har barnet en uke fordi de har lyst og ikke fordi de føler at de må så er det vel ingen som har noe med det. Hadde det stilt seg annerledes for damen hvis dere to hadde vært hjemme en uke alene mens barnet var hos besteforeldrene? Det er jo bare snakk om en uke og sommeren er lang og det blir vel tid nok til ferie med barnet også. Jeg hadde ikke brydd meg om det. Og det vil alltid være noen som kritiserer andres valg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Det går sikkert grei, men jeg forstår virkelig ikke valget. Og jeg ville nok tenkt mitt om foreldre som tok slike valg. Jeg ville ikke reist på en så langt tur som ei hel uke uten barnet vårt. Har tenkt på langhelg, men vi har valgt å la være det også. Personlig ville jeg nok ikke klart å kose meg. Savn og samvittighet ville plaget meg hele uka.
Nattrangler Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Dra på ferie med god samvittighet!!! Mine foreldre spør støtt og stadig om å ha vår datter på 2 år på besøk. hun stortrives hos de og vinker oss ut døra.Hun har skjønt at det vanker ekstra godsaker på besøk hos mormor og bestefar. Dessuten har de masse dyr og bor rett ved skogen, så hun koser seg masse der. Hadde vi tatt en ferieuke for oss selv, vet jeg at hun hadde hatt det topp.Og det er det som er viktig. Det må du også tenke på! Uansett kommer det alltid til å være folk der som har meninger om ditt liv og i tillegg har rett til å minne oss på hva de synes.Beste er å drite i det.
Vindmølle Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Jeg synes dette høres helt greit ut. Barnet er fortsatt såpass lite at det uansett ikke kommer til å ha noen minner fra en slik tur, og h*n kommer sikkert til å ha det kjempekjekt hos besteforeldrene. Selv om man får barn må man også av og til få lov til å bare være par. At dere tar dere en liten ferie på egenhånd må være lov. Hadde det vært snakk om hele ferien, eller f.eks. at dere hvert eneste år reiste på ferie alene så hadde jeg nok reagert. Men, i denne situasjonen synes jeg det høres helt greit ut.
Gjest Bianca26 Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Vi skal til Hellas i èn uke i sommer, og vi har valgt å reise uten barn. Datteren vår blir 2 i sommer, og skal være sammen med sin mormor og bestefar, som har tatt ut en ferieuke for å kose seg med henne. Å ta med barnet vårt til Hellas er uaktuelt for vår del, jeg synes ikke at små barn som er vant til nordiske forhold, har noe å gjøre i glovarmen. Samtidig blir vel dette som vår bryllupsreise å regne, da vi giftet oss i fjor og ikke har vært noen steder siden da. Men i dag kunne en dame fortelle meg at hun syntes dette var en uhørt måte å løse ting på. Stakkars barn som ikke fikk være med osv osv, utnyttelse av besteforeldre m.m. Hva synes dere? Mine foreldre bor 3 km unna oss, barnet vårt er vant til å være der, og da hun er deres eneste barnebarn, synes de at det er kjempestas. Samtidig får vi voksne kose oss en uke på egenhånd! Men det stakk litt inni meg da hun sa det, hun er ellers en dame jeg respekterer for gode meninger og verdier. Har jeg oversett et viktig moment i denne saken? Ja, vi kommer til å savne datteren vår, men det er jo ikke akkurat slik at hun er satt bort på kennel! Jeg syns det høres helt greit ut. Og sikkert kjekt for ungen deres å bli litt vekkskjemt av besteforeldrene en uke og vil da tro at det er kjekt for besteforeldrene å få tilbringe mer tid med barnebarnet sitt. Drit i den dama. Er alt for mange hespetrær som legger seg oppi hvordan andre gjør ting. Kjente du i det hele tatt denne dama?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 Og jeg ville nok tenkt mitt om foreldre som tok slike valg. Ja, det var nok akkurat det hun damen også gjorde. Men hva tenker du? At vi er egoistiske, uvitende, hva? Jeg kommer helt sikkert til å savne henne veldig, men jeg tror det er bedre for barnet å være i Norge i vante omgivelser og gjøre mye spennende sammen med besteforeldrene sine, framfor å stresse på flyplass, mange timer på flyet, sove på ukjent sted, spise ukjent mat, høy temperatur, klor og saltvann. Da kunne vi jo like gjerne vært hjemme og badet på verandaen. Ja, hennes besteforeldre gjør det av glede, ikke av plikt. Hun er like trygg på dem som hun er på oss, og de har flott hage og veranda hun kan leke på. Jeg tror at dette vil gi nye erfaringer til begge parter, og at en (trygg!) toåring ikke har vondt av å være borte fra mamma og pappa en uke. Jeg tror også at vi som par har godt av det, og det gagner jo igjen barnet vårt. Samtidig er det jo ingen hemmelighet at dette er noe vi gjør for vår egen del, hadde det vært kun for barnets del så kunne hun jo vært hos besteforeldrene mens vi var hjemme. Men det er vel ikke galt å gjøre noe for sin egen del, selv om man er blitt foreldre? Eller tenker du fortsatt "ditt"? TS
Miss Puddel Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 bare kos deg! hadde dere skullet tatt med ungen ville dere fått kritikk av noen andre for at dere drar med ungen i varmen... rent bortset fra det så er det sjelden noe problem med barn i varmen i hellas, vann og parasoll sørger for det, men det er klart at i blant er det digg med en voksenferie, der dere ikke bare er mamma og pappa, men har tid til å være voksne. også får ungen bygget tid og forhold til besteforeldrene, helt greit det! skulle gjerne gjort det mer selv jeg.
Gjest Bianca26 Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Det går sikkert grei, men jeg forstår virkelig ikke valget. Og jeg ville nok tenkt mitt om foreldre som tok slike valg. Jeg ville ikke reist på en så langt tur som ei hel uke uten barnet vårt. Har tenkt på langhelg, men vi har valgt å la være det også. Personlig ville jeg nok ikke klart å kose meg. Savn og samvittighet ville plaget meg hele uka. Hvorfor ha dårlig samvittighet for åla ungen være hos besteforeldrene sine? Som har hatt barn før og som vet hvordan man passer på en unge. De overlater jo ungen i de tryggeste hender
Gjest undraren Skrevet 20. april 2010 #11 Skrevet 20. april 2010 Til dere som ikke kunne gjort dette, jeg lurer på noe. Hadde det stilt seg annerledes hvis foreldrene hadde vært hjemme hos seg selv alene en uke hvis besteforeldrene etter eget ønske hadde barnebarnet på besøk? Eller ville dere aldri latt barnet være uten dere så lenge? Da jeg var barn så var jeg hos mine besteforeldre en stor del av sommeren, enten hos min mors foreldre eller hos min fars foreldre. Hva mine foreldre gjorde de ukene vet jeg ikke, men de koste seg sikkert i hverandres selskap. Og for meg kunne de like gjerne være utenlands, jeg storkoste meg hos besteforeldrene mine. Da jeg var 2 så var jeg ikke der så lenge, men gjerne en uke av gangen. Jeg tror foreldre har godt av litt alenetid/kjærestetid sammen uten å tenke på ungers leggetid osv. Og har man besteforeldre som syns det er hyggelig å stille opp så er jo det kjempeflott.
Arkana Skrevet 20. april 2010 #12 Skrevet 20. april 2010 Selvsagt er det helt greit, og barnet ditt kommer til å kose seg hos besteforeldrene sine.
Fluffe Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 (endret) så klart går det ann å ha ferie uten unger..KOS DERE! Dere trenger tid der dere er kjærester/mann-kone også Endret 20. april 2010 av mirandaa
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 Kjenner og kjenner... Hun er med i ei ganske stor barselgruppe som treffes èn gang i uka. Veldig overbeskyttende hønemor, men det trodde jeg at jeg også var, fram til i dag, da det viste seg at jeg i hennes øyne var en sånn "unge mødre"-kandidat. Jeg vet at mange bor langt unna sitt slektskapsnettverk, og for dem blir det kanskje vanskelig å tenke at et barn kan ha godt av å være hos "ukjente" besteforeldre så lenge som ei uke jo er. Men vi bor på et lite sted, og spiser middag hos foreldrene mine minst èn gang i uka, og overnatter ca èn gang i mnd, og er ellers innom på småbesøk kanskje 1-2 ganger i uka. Det høres kanskje mye ut, men vi trives godt med det. Og jeg synes det er veldig trygt å vite at det finnes to mennesker i denne verden som mitt barn er like trygg på, som på sine egne foreldre. Men tusen takk for svar, i allefall, godt å høre at det ikke er allmenn oppfatning at èn foreldreferie er fy-fy. TS
Rosalie Skrevet 20. april 2010 #16 Skrevet 20. april 2010 Så lenge ungene er så små at de ikke føler seg tilsidesatt når foreldrene drar på eksotisk ferie, må det da være greit?
Nattrangler Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 "Så lenge ungene er så små at de ikke føler seg tilsidesatt når foreldrene drar på eksotisk ferie, må det da være greit?" Veldig unødvendig innlegg.....Tenker du over at foreldre faktisk har godt av å pleie forholdet også? Unger har godt av å ha erfaring med andre andre mennesker rundt seg de kan stole på. Til TS:skjønner du tenker over hva andre synes, men se bort fra slike tåplige innlegg.Om du vet at barnet ditt har det bra hos sine besteforeldre, så dra med god samvittighet.
Rosalie Skrevet 20. april 2010 #18 Skrevet 20. april 2010 "Så lenge ungene er så små at de ikke føler seg tilsidesatt når foreldrene drar på eksotisk ferie, må det da være greit?" Veldig unødvendig innlegg.....Tenker du over at foreldre faktisk har godt av å pleie forholdet også? Unger har godt av å ha erfaring med andre andre mennesker rundt seg de kan stole på. Til TS:skjønner du tenker over hva andre synes, men se bort fra slike tåplige innlegg.Om du vet at barnet ditt har det bra hos sine besteforeldre, så dra med god samvittighet. Hva var unødvendig med det? :klø: Poenget er at man fint kan reise slik når barna er så små, men om ikke mange år tar man naturligvis med barnet på sydenferien, og har heller kjærlighetstiden hjemme i Norge eller på hotellweekend elns mens barnet er på besøk hos besteforeldrene.
Gjest Kiro Skrevet 20. april 2010 #19 Skrevet 20. april 2010 Reis og kos dere med god samvittighet! Så lenge barnet trives hos besteforeldre, og besteforeldre trives med barnet så er det vel ingenting galt i det. Tenk på all den energien dere samler opp når dere får litt alenetid. Det kommer nok til å komme barnet til gode! Glade, opplagte foreldre og et nærere bånd til besteforeldre. Barn har godt av flere nære voksenkontakter! Kos dere på tur! =)
Shade Skrevet 20. april 2010 #20 Skrevet 20. april 2010 (endret) Det går sikkert grei, men jeg forstår virkelig ikke valget. Og jeg ville nok tenkt mitt om foreldre som tok slike valg. Jeg ville ikke reist på en så langt tur som ei hel uke uten barnet vårt. Har tenkt på langhelg, men vi har valgt å la være det også. Personlig ville jeg nok ikke klart å kose meg. Savn og samvittighet ville plaget meg hele uka. Når jeg var liten var jeg og min bror et par uker i begynnelsen og et par uker i slutten av sommerferiene alene hos bestemor på andre siden av landet fra det vi bodde. Vi hadde det kjempekjekt! Tror ikke mine foreldre gjorde noe mer spennende enn å jobbe, uten at det har noe med saken å gjøre, men tenker du ditt om de og? TS, reis av gårde med god samvittighet Kjempekjekt for besteforeldre og barnebarn å knytte bånd uten foreldre i nærheten. Damen på barselgruppen høres ærlig talt litt hysterisk ut.. Endret 20. april 2010 av Shade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå