Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en jobb hvor stillingen går ut 1. juni. Jeg har fått en ny jobb hvor oppstart er 1. august, og blir derfor arbeidsledig i en måned. Men jeg hadde uansett planlagt å ta ferie/fri noen uker i juli, så det har ikke så mye å si for meg. Men det er jo 5 uker, og hadde vel egentlig ikke tenkt å ha så mange dager ferie i sommer.

Det jeg lurer på er om jeg har rett på dagpenger i den ene måneden, selv om jeg vet jeg har jobb fra 1. august, og at jeg egentlig skal ha ferie i endel av måneden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nå en jobb hvor stillingen går ut 1. juni. Jeg har fått en ny jobb hvor oppstart er 1. august, og blir derfor arbeidsledig i en måned. Men jeg hadde uansett planlagt å ta ferie/fri noen uker i juli, så det har ikke så mye å si for meg. Men det er jo 5 uker, og hadde vel egentlig ikke tenkt å ha så mange dager ferie i sommer.

Det jeg lurer på er om jeg har rett på dagpenger i den ene måneden, selv om jeg vet jeg har jobb fra 1. august, og at jeg egentlig skal ha ferie i endel av måneden?

Du skal vel være reell arbeidssøker for å få dagpenger, og det er du jo ikke når du allerede har skaffet deg jobb.

Skrevet

Ta kontakt med NAV og spør.

Min oppfatning er at om du ikke har sagt opp selv, men at jobben sluttet av seg selv, eller du ble oppsagt, så har du rett på dagpenger. Hvis du har sagt opp selv, så er vel de ukene uansett karantenetid.

(Bare husk at du ikke har lov å reise noe sted på ferie om du mottar dagpenger fra nav. Da må du holde deg hjemme, og møte opp om de ber deg om det.)

Skal du ha ferie, og ha muligheten til å gjøre hva du vil, får du ikke dagpenger i den perioden.

Skrevet

Ta kontakt med NAV og spør.

Min oppfatning er at om du ikke har sagt opp selv, men at jobben sluttet av seg selv, eller du ble oppsagt, så har du rett på dagpenger. Hvis du har sagt opp selv, så er vel de ukene uansett karantenetid.

(Bare husk at du ikke har lov å reise noe sted på ferie om du mottar dagpenger fra nav. Da må du holde deg hjemme, og møte opp om de ber deg om det.)

Skal du ha ferie, og ha muligheten til å gjøre hva du vil, får du ikke dagpenger i den perioden.

Men hun må jo være reell arbeidssøker, ellers skal hun ikke ha dagpenger uansett. Men mulig hun får dersom hun aktivt jakter på en midlertidig jobb i de ukene. Som du sier får man uansett ikke dagpenger under ferie.

Skrevet

Om hun virkelig ønsker å ha inntekt disse ukene, og dermed er villig til å jobbe dersom hun får en uke med vikariat eller noe, så har hun rett på dagpenger.

Er hun ikke villig til å stille opp om hun får tilbud, har hun ikke rett på penger.

Det er vel så enkelt?

Men har man sagt opp selv, eller fått etterlønn fra arbeidsgiver, så har man karantenetid før man kan få dagpenger.

Uansett, ta kontakt med nav, og hør hva de vil du skal gjøre.

Jeg har selv mottatt dagpenger i påvente av oppstart av ny jobb.

Men da begynte arbeidsledig-perioden før jeg fikk tilbud om den nye jobben. Altså søkte jeg aktivt jobber da jeg meldte meg hos nav.

Alikevel falt ikke dagpengene bort selv om ny arbeidsgiver ikke ville ha meg til å starte med en gang, men om en mnd. Jeg fikk dagpenger fram til jeg startet i den nye jobben.

Skrevet

Takker for svar. :)

Jeg jobber i prosjekt som slutter av seg selv så har ikke sagt opp eller blitt sagt opp. Skal ta kontakt med NAV å høre jeg. Taper uansett ikke noe på det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...