Gå til innhold

Når man betaler ekstra på lånet

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg betaler 5000 kr hver mnd på et lån, inkludert både renter og avdrag. En måned har jeg penger til overs og velger å betale 10.000 kr på lånet. Hva betyr egentlig det? Er det bare sånn at jeg da har betalt litt fortere ned sånn at jeg får mindre renteutgifter? Eller er det sånn at dersom jeg en måned senere er i knipe så kan jeg la være å betale den måneden fordi jeg er en måned på forskudd?

I Lånekassa er det sånn at jeg kommer på forskudd hvis jeg betaler ekstra. Gjør vanlige banker det på samme måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

På mitt boliglån blir nedbetalingstiden forkortet når man betaler inn ekstra.

Det totale en betaler til banken blir selvsagt mindre på den måten, da kort nedbetalingstid betyr færre år med renter, og mindre gjenstående lånesum som forrentes undervegs. (Øh, litt kronglete skrevet... Jeg vet hva jeg selv mener å si, men jeg vet ikke om det kommer tydelig fram.)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vårt forrige boliglån var slik at når vi betalte ekstra ble kun beløpet endret, ikke nedbetalingstiden. Dvs at de månedlige innbetalingene våre ble mindre.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Vårt forrige boliglån var slik at når vi betalte ekstra ble kun beløpet endret, ikke nedbetalingstiden. Dvs at de månedlige innbetalingene våre ble mindre.

Heh, dette var interessant! Vet du hvordan man finner ut om det er det ene eller det andre som skjer? (Altså, bortsett fra å ringe banken, selvsagt ;) ). Vårt boliglån er et vanlig annuitetslån i DnBNOR, og hos oss skjer det altså noe med nedbetalingstiden istedenfor terminbeløpet. Den ordningen passer oss godt, så hvis vi skulle refinansiere lurer jeg på hva vi skal "bestille" for at det skal fortsette slik...

Endret av Spinell
Gjest AnneShirley
Skrevet

Beklager, jeg husker bare at det var sånn (lån via Scandiabanken). Lånet stod på mannen min og jeg var kun "medlånetaker" så jeg var ikke så veldig inne i det hele.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Banken kan ikke endre nedbetalingstiden uten videre, det er jo en del av kontrakten mellom deg og banken. Derfor er det det månedlige beløpet som blir mindre når du betaler inn mer, ikke nedbetalingstiden. Hvis du mener at du kan betale mer pr måned på fast basis kan du ta kontakt med banken din og reforhandle vilkårene :)

Skrevet

Dette varierer fra bank til bank hvordan de har lagt opp dette i sine systemer. Men uansett blir det mindre rentekostnader.

Skrevet

Hvor stort lån har man, og med hvor lang løpetid, når man betaler 5000 i mnd'en? Det hørtes ut som et veeeldig behagelig og overkommelig beløp..

Beklager avsporing ;)

Skrevet

Banken kan ikke endre nedbetalingstiden uten videre, det er jo en del av kontrakten mellom deg og banken.

Det korrekte svaret er at det kan variere fra bank til bank, og at det typisk nok vil være spesifisert i kontrakten hvilken metode de bruker.

De fleste banker vil antakelig være såpass serviceinnstilte at man kan snakke med dem og få endret opplegget (for eksempel holde nedbetalingstiden til den opprinnelige slik at terminbeløpet blir lavere, hvis det de vanligvis gjør er å forkorte nedbetalingstiden). Banken ønsker nok som regel heller å gjøre seg den lille umaken, enn at låntaker skal gå til en annen bank for refinansiering.

Skrevet

Hvor stort lån har man, og med hvor lang løpetid, når man betaler 5000 i mnd'en? Det hørtes ut som et veeeldig behagelig og overkommelig beløp..

Beklager avsporing ;)

Tja, det kommer jo litt an på renten, den varierer jo en smule fra bank til bank (og over tid). Med en typisk "billig" markedsrente på ca. 3,25% per i dag vil det tilsvare et lån på ca. 880 tusen innenfor 60% av boligens verdi; for noen som har vært inne i markedet mer enn 5 år kan det være et helt vanlig stort lån.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Beklager avsporing ;)

Den kommentaren skjønner jeg ikke helt. Det står jo ingenting om hva slags lån man snakker om. Det kan være et billån, f.eks, og da er vel ikke 5000 kr pr mnd så veldig lite? Eller kanskje ei leilighet med lavt innskudd? Eller hva som helst... Rentene er lave i dag. Det er ikke bare til millionvillaer man låner penger. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg betaler 5000 kr hver mnd på et lån, inkludert både renter og avdrag. En måned har jeg penger til overs og velger å betale 10.000 kr på lånet. Hva betyr egentlig det? Er det bare sånn at jeg da har betalt litt fortere ned sånn at jeg får mindre renteutgifter? Eller er det sånn at dersom jeg en måned senere er i knipe så kan jeg la være å betale den måneden fordi jeg er en måned på forskudd?

I Lånekassa er det sånn at jeg kommer på forskudd hvis jeg betaler ekstra. Gjør vanlige banker det på samme måte?

Kommer helt an på hvilken "transkode" dette får i banken! Er innbetalingen merket med "transkode" skal den bokføres slik, er den ikke merket bokføres dette ulikt i ulike banker. Til dels også for ulike lån, tror jeg. Men vanligvis - tror jeg - er det slik at en slik innbetaling blir bokført med en transkode for ekstraavdrag, altså at saldoen på lånet går ned tilsvarende. Uten at det påvirker renter/avdrag i det hele tatt om du har et annuitetslån (klart vanligst for private). Har du serielån, altså fast avdragsbeløp + renter av saldo til enhver tid, vil jo rentebeløpet omgående falle.

På et banklån kommer du aldri i "forskudd", uten å inngå en spesifikk avtale om det. Skriftlig, og før betaling. Vanligvis må da innbetalingen merkes med en spesiell "transkode", ellers blir det bare tull med lånet videre.

Skrevet

Jeg er student, så mine ekstra innbetalinger kommer nok i sommermånedene, da tjener jeg svært godt. Spurte banken om praksis på dette, og forsto det sånn at jeg kunne betale inn ekstra (da får jeg selvsagt lavere lån), men at det ikke ville skje noe med selve nedbetalingstiden. Jeg spurte ikke om det påvirker lengden på lånet, da jeg ønsker å bli kvitt beløpet så snart som mulig. Mitt inntrykk er at det skal litt til for å få endret dette, iallfall om det er snakk om flere ganger i løpet av kort tid, men det beste er vel som nevnt å ta kontakt med banken og høre.

Skrevet

Jeg lurer på det samme.

Har planer om å betale 150.000,- på mitt stoooore studielån- men aner ikke hva som skjer dersom jeg gjør det... :sjenert:

Noen som vet? :goodbye:

Skrevet

Jeg lurer på det samme.

Har planer om å betale 150.000,- på mitt stoooore studielån- men aner ikke hva som skjer dersom jeg gjør det...

Har du noe annet betydelig lån enn studielånet? F.eks. boliglån eller billån?

Har du planer om å noensinne ta opp noe annet betydelig lån?

I så fall bør du aldri betale ned noe ekstra på studielånet.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt med 180 000 i studielån hvor jeg betalte inn 150 00 den ene gangen. Det endte med at jeg fikk mindre terminbeløp :-) Betalte de resterende 30 000 veldig kort etter og da var jeg gjeldsfri ila. et år :)

Skrevet

Du forkorter nedbetalingstiden på lånet ditt. Når du betaler ekstra pr måned er det avdragene du betaler på ikke rentene, du betaler da lånet ned raskere. Du kan ikke kutte ut betaling en måned pga mer innbetaling en måned for banken skal ha rentene uansett.

Jeg har et bilån på 5 år som jeg betalte ca kr. 2500,- pr. måned. I fjorbegynte jeg og betale kr. ca 5000,-. Dvs at jeg neste år har betalt ned dette bilånet og forkortet lånet med 2 år. Rentene kan du ikke gjøre noe med de går sin gang uansett.

Har man et lån og er i stand til og betale mer eller betale inn hele lånet før tiden kan man gjøre det. Bankene kan ikke nekte deg det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nedbetalingstiden på vårt lån står i lånedokumentene. ”Lånet skal betales over x antall terminer”. 1 termin = en måned. Da høres det veldig rart ut at banken skal endre på lengden på nedbetalingstiden hver gang man betaler litt ekstra.

Eller er det sånn at dersom jeg en måned senere er i knipe så kan jeg la være å betale den måneden fordi jeg er en måned på forskudd?

En god løsning på dette er flexilån. Det er en del av lånet som i praksis fungerer som en sparekonto.

Si at jeg har en ramme på flexilånet på 300 000. Da har jeg mulighet til å låne opptil 300’ med sikkerhet i boligen min, til en gitt rente. Summen på flexilånet kan jeg justere opp og ned slik det passer meg, innenfor ramma. Hvor mye jeg betaler i rente kommer an på hvor mye jeg har tatt ut i flexilån for øyeblikket. Hvis jeg tjener mye noen måneder kan jeg betale ned mye på flexilånet. Og hvis jeg skulle tjene veldig lite noen måneder kan jeg ta ut av flexilånet igjen, for å betjene resten av lånet.

• 4 år senere...
Skrevet

Du forkorter nedbetalingstiden på lånet ditt. Når du betaler ekstra pr måned er det avdragene du betaler på ikke rentene, du betaler da lånet ned raskere. Du kan ikke kutte ut betaling en måned pga mer innbetaling en måned for banken skal ha rentene uansett.

Jeg har et bilån på 5 år som jeg betalte ca kr. 2500,- pr. måned. I fjorbegynte jeg og betale kr. ca 5000,-. Dvs at jeg neste år har betalt ned dette bilånet og forkortet lånet med 2 år. Rentene kan du ikke gjøre noe med de går sin gang uansett.

Har man et lån og er i stand til og betale mer eller betale inn hele lånet før tiden kan man gjøre det. Bankene kan ikke nekte deg det.

men rentene blir vel mindre etter at du har betalt ned, fordi du da ikke har like mye i lån?

Anonymous poster hash: 6de51...e6c

Skrevet

Jeg er student, så mine ekstra innbetalinger kommer nok i sommermånedene, da tjener jeg svært godt. Spurte banken om praksis på dette, og forsto det sånn at jeg kunne betale inn ekstra (da får jeg selvsagt lavere lån), men at det ikke ville skje noe med selve nedbetalingstiden. Jeg spurte ikke om det påvirker lengden på lånet, da jeg ønsker å bli kvitt beløpet så snart som mulig. Mitt inntrykk er at det skal litt til for å få endret dette, iallfall om det er snakk om flere ganger i løpet av kort tid, men det beste er vel som nevnt å ta kontakt med banken og høre.

Hva som står som nedbetalingstid på lånet har jo ingen betydning, så det er jo ikke nødvendig å endre på det. Om du vil bli kvitt lånet tidligere så er det jo bare å betale inn ekstra når du ønsker det.

Anonymous poster hash: 9527d...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...