Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Hei, Mannen vurderer å begynne å kjøre lastebil. Noen som vet hvordan arbeidsmarkedet er? Lønn? MÅ man nødvendigvis være mye borte fra hjemmet?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Hei. Arbeidsmarkedet varierer alt etter hvor man bor og hvilke type kjøring han er ute etter. Det er og en STOR fordel med erfaring da det ikke er sa mange som ønsker å ta inn folk som kommer rett fra kjøreskolen. Min mann kjører semi, dels langtransport og ligger på ca 45.000 mnd, har selv kjørt lokaldistribusjon og lå på rundt 32000 mnd. Man må ikke vere borte fra hjemmet, men sjåførjobber generelt er IKKE 8-16 jobber, arbeidstiden varierer ofte hver dag i forhold til mengde gods, forsinkelser osv. osv. Så det er en fordel at du som venter hjemme på han er litt tålmodig med tanke på at ikke alle dager blir som planlagt. Men det er også en jobb mange trives med. Husk også å sjekke " ryktet" til evt. arbeidsgiver.f.eks er det mye gjennomtrekk av folk, er bilparken OK, betaler de punktlig osv. Det er MANGE useriøse arbeidsgivere i bransjen. Håper du ble litt klokere og ønsker dere lykke til i jobbjakten
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Tusen takk for svar. Han har erfaring som yrkessjåfør men ikke på tung bil dessverre. Tror du det er håpløst å få seg en jobb som uerfaren? Vi bor sentralt på østlandet, så da er vel mulighetene ok kanskje? Jeg er allerede vant til at han jobber 12-14 timers dager, men vil gjerne ha han hjemme hver kveld og ikke bare annenhver uke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Hei igjen. Har han erfaring som yrkessjåfør er det mye lettere selv om det ikke er på tung bil, jeg tenkte mer på de som tok lappen på tung bil i militeret i 1995 og ikke ha sittet bak rattet siden og den type folk hvis du skjønner . Det kan og vere lurt å ta kontakt med vikarbyrå for da har man mulighet til å teste ut ulike typer kjøring og stor sjanse for fast jobb. Får han jobb med fast rute får han mye mer forutsigbare dager. Forstår deg veldig godt at du vil ha han hjemme hver kveld.. Savner typen min som er på langtur nå
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Regner med det er gode muligheter for jobb på østlandet , bor på vestlandet selv. Ser de søker sommervikarer nå, og der kan jo og vere en grei plass å begynne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Regner med det er gode muligheter for jobb på østlandet , bor på vestlandet selv. Ser de søker sommervikarer nå, og der kan jo og vere en grei plass å begynne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Regner med det er gode muligheter for jobb på østlandet , bor på vestlandet selv. Ser de søker sommervikarer nå, og der kan jo og vere en grei plass å begynne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 Ikke meningen at det siste skulle komme 3 ganger..
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Får håpe det.. Rekker ikke å begynne med noe før sommeren pga oppsigelsestid osv i nåværende jobb, men vi må undersøke mulighetene ihvertfall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Siden det er en tråd her allerede, er det vanlig å få noe av feks C lappen sponset? Samboeren min har veldig lyst til å bli lastebilsjåfør selv, gjerne sunnmøre - oslo strekningen o.l. Han har bare B, med noe erfaring som budbilsjåfør og i jobben han har nå kjører han varebil hver natt. Aldri har han skrammet bilene og har veldig dreisen på kjøring og rygging, med og uten henger. Men han har ikke råd til å betale for ny klasse nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Fant nettopp ut at det er flere hundre timer med skole i tillegg til kjøreopplæringen som kreves for å få lastebillappen. Håpløst.
Gjest Marlo Skrevet 22. april 2010 #12 Skrevet 22. april 2010 Flere hundre timer var vel kanskje noe overdrevet Men det krever litt å få lappen ja, håpløst? Kanskje, men tenk også på hvor mange tonn man har ansvar for. Det er ikke å bare slenge seg i bilen å kjøre - det er myyyye man skal være trygg på før man skal kjøre på veien alene. Det er ikke noe problem å få jobb som uerfaren sjåfør - man får kanskje ikke førstevalget, men så lenge man er villig til å jobbe litt så er det ikke noe problem. Det finnes massevis av jobber innenfor dette yrket. Er han sterk i kroppen, liker stress etc, så er distribusjon tingen. Her er det enkelt å få jobb, da det er mange som ikke klarer denne jobben. Fordelen med distribusjon er at man ofte har en stilling som gjør at man kan være en del hjemme også (altså, ikke ekstremt mye overtid, langkjøring etc etc) Langkjøring er stedet man tjener godt, men ulempen er da at man er sjeldent hjemme, det kan være veldig ensformig, kjedelig og lange dager. DRØMMEJOBBEN er så absolutt å kjøre kranbil (må ha kransertifikat i tillegg) eller tippbil. Dette er smidig jobb, "normal" arbeidstid, relativt godt betalt. Kjøringen som de ALLER fleste sjåfører også sikler etter, er kjøring mellom Norge og Sverige. Dette er visst den beste jobben man kan få, og ergo også vanskelig å få jobb akkurat her da det er stor kamp om stillingene. Sukk...synd jeg har en ødelagt kropp, savner å kjøre 50 tonner
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #13 Skrevet 22. april 2010 Husker ikke helt hvor jeg leste det men 280 timer skole stod det noe om, i mitt hode er det flere hundre..
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #14 Skrevet 22. april 2010 Finner absolutt ingen steder hvor det skrives noe om så vanvittig mye skole... Skulle likt å sett det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #15 Skrevet 22. april 2010 Vil bare si at du må være veldig tolmodig med en samboer som er trailersjåfør :gjeiper: Min samboer kjører trailer, har som regel en fast "rute" som gjør at han er hjemme 3-4 kvelder i uka, men plutselig blir det en forandring, å han må kjøre en annen plass, å da kan det fort gå en hel uke før jeg ser han igjen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #16 Skrevet 22. april 2010 280 timer er antaglig hvis du skal ha fagbrev som sjåfør, ikke for førerkortet.
Gjest Marlo Skrevet 22. april 2010 #17 Skrevet 22. april 2010 Husker ikke helt hvor jeg leste det men 280 timer skole stod det noe om, i mitt hode er det flere hundre.. Tror nok det har med fagbrev å gjøre ja, muligens om det har noe med skolen å gjøre - altså videregående. Jeg tok CE for 3 år siden, og brukte langt mindre enn 280 timer iallefall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå