Gå til innhold

Hvilke små god "kompaktkamerastørrelse" med speilrefleks funksjon er bra?

Anbefalte innlegg

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg skal reise på backpacker-tur, vet ikke om jeg orker å ta med det store kameraet - med tamron 18-270mm.

Er det noen mindre som er veldig god å ta med? Jeg har prøvd Nikon Coolpix P100. Dårlig!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skal reise på backpacker-tur, vet ikke om jeg orker å ta med det store kameraet - med tamron 18-270mm.

Er det noen mindre som er veldig god å ta med? Jeg har prøvd Nikon Coolpix P100. Dårlig!

Jeg må bare gjøre deg oppmerksom på at når du først har prøvd speilrefleks og vet hva slags bilder du kan få med det så er det vanskelig å finne noe annet. Det har noe med hvordan kamera ligger i hånden og mulighetene til "triks" når du tar bildet. Så jeg ville kanskje heller prøvd å få en litt mer hendig linse? F.eks. 28-70mm?

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg må bare gjøre deg oppmerksom på at når du først har prøvd speilrefleks og vet hva slags bilder du kan få med det så er det vanskelig å finne noe annet. Det har noe med hvordan kamera ligger i hånden og mulighetene til "triks" når du tar bildet. Så jeg ville kanskje heller prøvd å få en litt mer hendig linse? F.eks. 28-70mm?

Jeg har faktisk 18-55.... Ja, det er sikkert bedre å kjøpe et mindre objektiv istedetfor å kjøpe et kamera, - du har et poeng der...

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg fant Nikkor AF-S DX 18-105mm til 2000 kr.... man får vel bedre vidvinkel enn 28-70, til og med er den Nikkor - regner med at den er med bildestab.

Jeg har merket at jeg er for gla i mitt SLR - den slår alt jeg har prøvd, så jeg går for et nytt objektiv.

Gjest Agurkolat
Skrevet

No veit eg ikkje kor mykje du har og gå på då, men eg ville valgt eit objektiv med større blendar, a 2.8 eller lavare. Ein får meir ut av objektivet då, sidan ein kan ta bilete i mørkare rom, utan og heve ISO og bruka blitz ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Mulig jeg kommer litt sent, du har kanskje kjøpt deg et objektiv? :)

Hvis ikke, vil jeg anbefale deg å ta en titt på PEN-serien til Olympus. http://drp.ly/W7jbs

Disse relativt kompakte kameraene benytter seg av Micro Four Thirds-systemet. Kort sagt vil det si at de har samme størrelse på bildesensoren som Olympus bruker i sine dslr-kameraer. Dette gjør at du får tilnærmet "dslr-kvalitet" på bildene, selv om kameraet ikke er så veldig mye større enn et kompaktkamera. En annen stor fordel er at man også kan skifte objektiv på disse kameraene.

Selv har jeg et Olympus PEN E-P2, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg studerer fotografi og jobber mye freelance. Kvaliteten på bildene dette kameraet tar er så god at jeg ofte har det med som et andre kamera ute på jobb.

Vet ikke hvor mye penger du har lyst til å legge i dette, men for 4990 får du Olympus PEN EPL-1 hos japanphoto: http://drp.ly/W7l4j

Det er kanskje ikke så ille, med tanke på at det mer eller mindre er et "mini-speilrefleks" du får?

Jeg vil tro at dette kameraet vil være et perfekt kamera på en backpacker-tur. Du kan også skyte HD-film med E-PL1;)

Har du lyst til å legge mer penger i det, kan du kjøpe deg dette objektivet fra Panasonic: http://drp.ly/W7ma2

Det objektivet, pluss E-PL1 vil jeg tro er en killer-kombo!;) (Jeg bruker dette objektivet med min E-P2)

Her er et par bilder tatt med komboen nevnt over: http://drp.ly/W8cE

Håper dette kunne være til hjelp, lykke til med kjøp av nytt kamerautstyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...