Gjest lorna Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Jeg har en jobb, og jeg har brukt opp min rett til sykepenger fra NAV( vært sykmeldt i 1 år som er grensa ). Fortsatt syk. Kan ikke motta sykepenger fra NAV lenger. Kommer jeg til å miste jobben om jeg er syk litt til og må gå på Arbeidsavklaringspenger ( tidligere rehabilitering ) en kort periode?
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Jeg er i samme situasjon som deg om 2 mnd, hadde møte med NAV nettopp, og jeg lurer jo også veldig på om jeg klarer å beholde jobben min. Det siste jeg vil er å miste den. NAV dama tipset om at det var vanlig innen det offentlige, men også mer vanlig innen det private næringsliv å ta 1 års ulønnet permisjon. Da har du et år til å gå på, forhåpentlig bli frisk, og kan gå tilbake til jobben din. Jeg snakket også med Arbeidstilsynet ang. det, og de bekreftet at det var ganske vanlig, men det en måtte passe på er at man ikke faller mellom to stoler ved å få innvilget 1 års permisjon, så finner kanskje NAV ut etter f.eks 4 mnd, at du ikke har rett på arbeidsavklaringpenger lengre, situasjonen er bedret, kanskje en er frisk, ett eller annet. Det vil si at man ikke har rett på noe ytelse fra NAV, og jobben din er ikke "ledig" til deg før da om 9 mnd. så da må en finne annet innteksgivende arbeid selv i de 9 mnd, før en får sine egen stilling tilbake. For din stilling er det en vikar med 1 års kontrakt som har nå. Jeg luftet tanken for min sjef og min personalsjef ang 1 års ulønnet permisjon, de sa at de ikke kunne ta den beslutningen, men skulle ta det lengre opp i systemet, slik at vi vet hvilke muligheter jeg vil ha om 2 mnd, hvis jeg ikke blir frisk innen det. Men det virket ikke som de visste at det var vanlig, så det er ikke godt å si hva utfallet der vil bli for meg. Det er ikke så lenge siden sykemeldingperioden var 2 år, så etter det ble innskrenket til 1 år, så har næringslivet på en måte kompensert for det, ved å gi 1 års ulønnet permisjon ble jeg fortalt. Du får høre med din arbeidsgiver, å se hva de er villige til. Lykke til!
Glitnir Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Etter arbeidsmiljøloven er du beskyttet mot å bli sagt opp med begrunnelse i sykefravær de første 12 månedene. Deretter har du ikke lengre en slik lovbestemt beskyttelse. Det er likevel kutyme for i det offentlige å godta ytterligere ett års fravær - uten krav eller vurdering av oppsigelse. Som det står over er det også forholdsvis vanlig i det private, men altså noe man ikke har krav på. Unntaket i det offentlige er dersom det allerede er klart at du ikke vil kunne vende tilbake til jobben din, eller det er særegne grunner for at akkurat din stilling må ha en fast ansatt på plass umiddelbart. Fordelen med å få ett års permisjon etter sykepengeåret, er at du er sikret mot oppsigelse med bakgrunn også i fraværet hele perioden du er innvilget permisjon. Ulempen kan være, som beskrevet over her, at du da ikke har krav på å komme tilbake til jobben før permisjonen er over, selv om arbeidsavklaringsvedtaket ikke varer hele periden. Dersom arbeidsgiver ikke ønsker å gi deg permisjon, må de løpende godta din dokumentasjon på fraværet (vedtak fra NAV om arbeidsavklaringspenger er godkjent dokumentasjon på fravær, på linje med sykemelding). Samtidig kan de vurdere om de har saklig grunn til oppsigelse på grunn av fraværet. Før en slik saklig grunn kan foreligge, må arbeidsgiver kunne dokumentere at de har foretatt all pliktig tilrettelegging etter aml. § 4-6, samt at det ikke kan være avklart at du vil være tilbake i arbeid snarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå