Julibryllup Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Hei, Vi skal gifte oss i juli, og det blir et relativt stort bryllup (i mine øyne ihvertfall, vi blir 90-100 stk) med 50/50 familie og venner. Opprinnelig tenkte vi hagefest, små bord, buffet og veldig uformelt, men på grunn av omstendigheter (har ikke tilgang på så stor hage, og buffet og små bord lar seg vanskelig gjøre i det selskapslokalet vi har valgt) må vi gjøre det litt annerledes. Er litt bekymret for at det skal bli for formelt og stivt, så jeg vil gjerne få tips fra dere om hva vi kan gjøre for å få det litt uformelt og "løst i snippen", gjerne humoristiske innslag eller grep vi kan ta. Har allerede vurdert følgende: - å lage en sprek inngang eller brudevals ( a la alle disse på youtube, må bare finne noe som passer oss) - annerledes musikk i kirka (utgangssang), men må undersøke hvor velvillig organisten/presten er til slikt. - et "stunt" under middagen eller i forbindelse med kutting av bryllupskaken - til desserten kan alle menn flytte seg to hakk til venstre e.l. Er ikke så glad i tradisjonelle selskapsleker, tenkte mer på noen andre grep som kan fungere som icebreaker og få folk til å smile litt. Håper på gode tips og råd. Ha en fortsatt fin kveld. PS: Forresten, hvis noen vet om et selskapslokale/ sted med tilgang til hage i Oslo-Bærum-området, så er det veldig velkomment med et tips :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Dersom dere velger små bord til middagen, så blir det fort mer uformelt enn om alle sitter ved langbord.
Sunshine Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Dette lurer jeg også på da vi ikke vil ha et veldig tradisjonelt bryllup med løs stemning. Dette er de grepene vi har gjort foreløpig: * Utendørs vielse ved sjøen * Utradisjonell inngangsmusikk * Grillbuffet og stort selskapstelt * Runde bord * Vi skal ikke danse vals, hadde en plan om noe annet men det gikk i vasken. Vi vurderer å lage en annen dans til vår musikk. * Utenlandske gjester skal dra i gang tradisjonell dans * Vi ønsker ikke sanger, dessverre har svigermor allerede laget en.... * Vi vurderer en vri på de tradisjonelle brud/brudgom-talene. Ok, kanskje ikke alt er så veldig utradisjonelt, men jeg har nesten bare vært i kirkebryllup med hesteskobord, 3-retters middag, og vals så for oss blir det annerledes. I tillegg håper jeg at disse tingene gjør stemningen litt løsere og uformell
Shamira Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Jeg vet ikke helt hvordan lokalet deres ser ut, men vi har valgt å putte sammen firkanta, eller litt sånn avlange bord sammen slik at det blir litt passe str på bordet. På den måten blir det ikke sånn tradisjonelt bord. Og vi setter ikke all familie sammen, men sprer de sammen med andre gjester. På den måten blir folk litt kjent. Samt at vi har laget sanghefte som også er bordkortene, og inne i heftet så står det litt om hver gjest.
Solstrålejenta Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 (endret) Vi hadde også et stort bryllup (105 gjester) og noenlunde den samme sammensetningen som dere med tanke på familie og venner. Bryllupet var på mange måter tradisjonelt med tanke på at det var kirkebryllup, stor hvit kjole etc, så vi ønsket akkurat som dere å løsne opp stemningen litt så det ikke ble så stivt. Nå ser jeg at dere ikke har muligheten til buffet eller små bord. Vi valgte å ha koldtbord/tapasbuffet av akkurat denne grunnen. Vi valgte også å ha små langbord (plass til 12 stk rundt) og en mindre E-formasjon i midten hvor vi(brudeparet) satt omgitt av venner. Dvs at vi droppet tradisjonell bordsetting. I tillegg til dette gjorde vi et grep som vi ble veldig fornøyde med, men som selvfølgelig er økonomisk betinget. Vi hadde i all hemmelighet leid inn syngende servitører. Det ble en kjempehit og løsnet opp stemningen totalt. Ingen av oss liker å synge, så sanghefter var uaktuelt. Det samme var selskapsleker. Derfor så var det helt supert med disse servitørene. De sang da 5 medleyer satt sammen av et bredt spekter musikksjangere -norske slagere, abba, beatles etc... Det var kanskje det beste grepet vi gjorde med hele bryllupsfesten. Disse hadde forøvrig også med seg en pianist som spilte mens de sang, samt tafflet under øvrige deler av kvelden. Og det aller viktigste var at det var helt hemmelig frem til en av dem begynte å synge Ellers så brukte vi pianisten og en av servitørene til å spille soloinnslag i kirken i tillegg til at vi hadde alternative inn- og utgangsmarsj i kirken (Canon in D inn og Concerning hobbits fra Ringenes Herre ut). Endret 20. april 2010 av Solstrålejenta
Gjest Pippelipp Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Jeg leste på en blogg et sted at alle gjestene fikk et navneskilt hvor det stod navnet på gjesten og "ask me about" og to-tre temaer man skulle spørre gjesten om, som konversasjonsstartere. Det synes jeg var en veldig bra idé, og om vi hadde skulle hatt et større bryllup, ville jeg gått for noe sånt også. Dere kan jo gjøre noe sånt med bordkortene?
Julibryllup Skrevet 20. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2010 Takk for mange gode innspill! Veldig kjekt forum, dette :-)
LimaLama Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Jeg leste på en blogg et sted at alle gjestene fikk et navneskilt hvor det stod navnet på gjesten og "ask me about" og to-tre temaer man skulle spørre gjesten om, som konversasjonsstartere. Det synes jeg var en veldig bra idé, og om vi hadde skulle hatt et større bryllup, ville jeg gått for noe sånt også. Dere kan jo gjøre noe sånt med bordkortene? Det var jo kjempe lurt! Vurderer å "stjele" ideen! (Vurderer fordi jeg har en mistanke om at dette er en kjempe jobb...)
Gjest Pippelipp Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Du har nok rett i at det er en kjempejobb... Kanskje du kan få litt hjelp?
LimaLama Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Du har nok rett i at det er en kjempejobb... Kanskje du kan få litt hjelp? Hmm...mamma og svigers har jo ikke noe gjøre i tiden fremover....
Gjest Pippelipp Skrevet 22. april 2010 #12 Skrevet 22. april 2010 Hmm...mamma og svigers har jo ikke noe gjøre i tiden fremover....
Sofia Skrevet 2. mai 2010 #14 Skrevet 2. mai 2010 Vi giftet oss for 2 uker siden. Vi hadde tenkt å ha typiske selskapsleker og hadde forberedt etpar stykker. Men i løpet av kvelden valgte vi å droppe begge to etter å ha stille observert gjestene og festen generelt. I ettertid så fikk vi faktisk skryt for akkurat dette. Våre gjester syntes det var herlig uformelt og deilig å slippe slike "brudd" i selskapet. Her kunne de vandre fritt rundt og prate og være sosial med alle sammen. Vi lagde 8 manns bord til kaffen og det var veldig greit. Alle sirkulerte og jeg tror de fleste snakket med hverandre i løpet av kvelden. Det enkle er ofte det beste. Det er iallefall vår erfaring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå