Gå til innhold

Hva er vitsen med reiseforsikring fra Europeiske?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal til det store Syden i sommer, og er ikke så bevandret i do's and don'ts angående reising. Vi lurer for eksempel på om/hvorfor vi bør tegne reiseforsikring?

Jeg har lest litt om vilkår og hva som dekkes hos Europeiske, men alt er jo så lite konkret. Vi er begge medlemmer av LO, og LO Favør har jo en slags reiseforsikring.

Vi har valgt en relativt billig reise, og vi tar ikke med oss verken dyr PC eller rådyrt kamera.

Bør vi tegne reiseforsikring likevel, og hvorfor? Og er det mulig å tegne forsikring, inkl avbestillingsforsikring, for en reise som allerede er bestilt?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Man har ikke bare reiseforsikring for å dekke eiendeler, men også for å sikre seg selv nødvendige helsetjenester dersom man skulle få behov for dette på reise. Så ja, man bør virkelig skaffe seg reiseforsikring!

(Dersom dere har betalt hele turen med f.eks Mastercard har dere faktisk innebygd reiseforsikring i dette, mener jeg.)

Dersom man reiser innad i Europa (EØS), har man per definisjon krav på å få offentlige helsetjenester på lik linje med landet man er på feie i sine innbyggere dersom man skulle få behov for det (f.eks ved en skade), og Den norske stat betaler regninga. Problemet er at dette vanligvis ikke er på langt nær godt nok tilbud i forhold til hva vi nordmenn er vandt til, og ofte så blir man liggende på sykehus uten god nok behandling. I tillegg så må man selv dekke eventuell transport hjem til Norge med ambulansefly osv dersom dette skulle bli nødvendig. Dette er DYRT (vi snakker noen hundre tusen)!

Om reiseforsikringen gjennom jobben deres gjelder på denne turen må dere nesten bare sjekke opp selv. Det er mulig at denne kun dekker reise til/fra jobb og reiser i jobbsammenheng.

Og ja, dere kan fortsatt skaffe dere en reiseforsikring for denne reisen. Om det samme gjelder avbestillingsforsikring er jeg litt usikker på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vi har betalt ca 75% av reisen med Mastercard, så Mastercards reiseforsikring trer i kraft ja.

Men hva skiller Mastercard og Europeiske sin reiseforsikring i praksis?

TS

Skrevet

Sannsynligvis ikke så mye når det gjelder sykdom, men de har ofte høyere egenandeler, lavere dekning på f.eks. tapt reisegods og forsinkelser, samt mindre tilgjengelig kundeservice.

Skrevet

Takk for svar. Vi har betalt ca 75% av reisen med Mastercard, så Mastercards reiseforsikring trer i kraft ja.

TS

Nå finnes det heldigvis andre alternativer også, jeg ville aldri satt mine ben i IF om de så hadde kastet produktene sine etter meg. Mastercard-forsikringen har mye rart med liten skrift, noe mange dessverre ikke er klar over og brenner seg på. Flere reiseselskaper har frarådet å benytte kun denne forsikringen.

Siden dere er LO-medlemmer får dere tilbud om prisgunstig forsikring gjennom Sparebank1, som har ganske gode vilkår. Men sørg for all del å få topp-reiseforsikringen. Tror vel kanskje dere automatisk får tilbud om den via LO Favør, men nevner det for sikkerhets skyld.

I askedebatten har vel strengt talt Vesta kommet best ut av de som har uttalt seg, men verken Terra, Gjensidige eller DNBNor har vært på banen, såvidt jeg har sett.

Skrevet

Vitsen med forsikring?

Har selv hatt brukt for forsikringen flere ganger.

Forsinket bagasje 2 ganger. På en sydentur kom ikke bagasjen min før etter tre dager. Og på en annen tur først etter en dag. Godt da å ha forsikring slik at jeg kunne shoppe litt klær og annet jeg trengte (som lå i kofferten), og at forsikringen dekket det.

Sykdom. Ungene ble syke (halsbetennelse og mageproblemer) i syden. Lege og medisiner ble dekket. Vi trengte ikke legge ut noe som helst selv. Viste bare forsikringskortet og alt ble ordnet direkte mellom legen og forsikringsselskapet.

Avbestillingsforsikring er det greit å ha. Tenk om du/dere blir syke rett før avreise og ikke kan reise. Da får dere igen kostnadene til reisen. Men det er altså kun sykdom som gjelder som avbestillingsgrunn. Blir du/dere syke og ikke har forsikring får dere ikke igjen noe.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vitsen med forsikring?

Har selv hatt brukt for forsikringen flere ganger.

Forsinket bagasje 2 ganger. På en sydentur kom ikke bagasjen min før etter tre dager. Og på en annen tur først etter en dag. Godt da å ha forsikring slik at jeg kunne shoppe litt klær og annet jeg trengte (som lå i kofferten), og at forsikringen dekket det.

Sykdom. Ungene ble syke (halsbetennelse og mageproblemer) i syden. Lege og medisiner ble dekket. Vi trengte ikke legge ut noe som helst selv. Viste bare forsikringskortet og alt ble ordnet direkte mellom legen og forsikringsselskapet.

Avbestillingsforsikring er det greit å ha. Tenk om du/dere blir syke rett før avreise og ikke kan reise. Da får dere igen kostnadene til reisen. Men det er altså kun sykdom som gjelder som avbestillingsgrunn. Blir du/dere syke og ikke har forsikring får dere ikke igjen noe.

Ja, dette var jo gode grunner. Dekker Mastercards forsikring dette, eller må en bruke Europeiske for å oppnå denne dekningsgraden? Synes det er en jungel av forsikringer der ute!

TS

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du mastercardet fra?

Det er ikke mastercard i seg selv som tilbyr forsikringen, men kortutsteder. Vilkårene kan være ulike fra utsteder til utsteder.

Skrevet (endret)

Ja, dette var jo gode grunner. Dekker Mastercards forsikring dette, eller må en bruke Europeiske for å oppnå denne dekningsgraden? Synes det er en jungel av forsikringer der ute!

TS

Det spørs jo på hvilken bank du har Mastercardet fra.

Jeg har Mastercard i Nordea - og da er det TrygVesta som står bak selve reiseforskringen. De forskjellige bankene "shopper" produktene de tilbyr kundene sine rundt fra forskjellige forsikringsselskap. Hvis du ser på side 3 og 4 og 5 her så ser du hva min Mastercard forsikring dekker.

Har du ikke Nordea må du jo selv gå inn på din egen banks hjemmeside og søke opp reiseforsikring via Mastercard.

Jeg har en helårs reiseforsikring også. Beløpene på Mastercard er lavere enn på helårsforsikringen jeg har via AIG, dvs nå har de vel bytta navn til Chartis. Har dette via jobben.

Endret av Cava Queen
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du mastercardet fra?

Det er ikke mastercard i seg selv som tilbyr forsikringen, men kortutsteder. Vilkårene kan være ulike fra utsteder til utsteder.

Vårt Mastercard er fra Sparebank1. Jeg ser at LO Favør tilbyr reiseforsikring via Sparebank1, med årspris på 950,- for hele familien. Det er jo ikke så verst, og den ser ut til å ha gode vilkår.

Spørsmålet er jo om jeg trenger ekstra forsikring i tillegg til Mastercard. Vi reiser ikke så mye, men det hender vi reiser med bil innad i Norge og overnatter, og det dekker jo ikke Mastercard. Hm... Vanskelig å vite hva en har behov for!

Dette er (som sagt?) en chartertur, vi er foreløpig friske og raske, reiser uten barn, uten dyre eiendeler osv. Men baggasje og pass har vi jo behov for, så dersom det er mye stress å få erstattet slike ting fra Mastercard, er det jo uansett verdt det å bestille via feks Lo Favør.

TS

Gjest padawan
Skrevet

har dere medlemskap i LO har dere forsikringer i Sparebank 1 Forsikring gjennom Lo Favør. jeg mener å huske at dere har reiseforsikring da dette er en del av LO Favør-pakken men sjekk detet for sikkerhets skyld. jeg har hatt Sparebank 1 Forsikring et par år og er veldig fornøyd med de.

Jeg vet ikke om hva som er forskjellen mellom Sparebank 1 Forsikring og Europeiske men jeg ser for meg at disse er veldig like. har du den ene skal det ikke være nødvendig med den andre.

Skrevet

Men man trenger ikke nødvendigvis reiseforsikring bare når man skal utenlands. En reiseforsikring dekker deg så fort du går ut døra hjemme. Hvis du for eksempel blir frastjålet lommeboka på bussen, eller blir ranet på gata, trenger du denne.Så mitt råd er å skaffe deg en slik snarest. Det koster deg stort sett ikke 100 kr i måneden engang.

Selv har jeg prøvd flere, men er mest fornøyd med europeiske.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men man trenger ikke nødvendigvis reiseforsikring bare når man skal utenlands. En reiseforsikring dekker deg så fort du går ut døra hjemme. Hvis du for eksempel blir frastjålet lommeboka på bussen, eller blir ranet på gata, trenger du denne.Så mitt råd er å skaffe deg en slik snarest. Det koster deg stort sett ikke 100 kr i måneden engang.

Selv har jeg prøvd flere, men er mest fornøyd med europeiske.

Gjelder ikke reiseforsikring kun når du er borte med minst èn overnatting? Tror det stod i vilkårene til LO Favør, i allefall.

Mulig det er andre som opererer med andre vilkår? Da hadde jo isåfall det vært smart.

TS

Gjest padawan
Skrevet

Sparebank 1 Forsikring , hvor du er forsikret når du har forsikringer gjennom LO favør, har to reiseforsikringer. det er Topp og Standard reiseforsikring. Standard reiseforsikring så må du ha en overnatting mens du på Topp er dekket fra da du går ut inngansgdøren hjemme.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Gjelder ikke reiseforsikring kun når du er borte med minst èn overnatting? Tror det stod i vilkårene til LO Favør, i allefall.

Mulig det er andre som opererer med andre vilkår? Da hadde jo isåfall det vært smart.

TS

Kommer an på hva slags type forsikring man har. Jeg har toppforsikringen fra Sparebank1 (Europeiske), og er dekket fra jeg går ut døra hjemme til jeg går inn igjen. Den andre de har, har krav om enten flyreise eller en hotellovernatting før den er gyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...