Gjest Gjest Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Lang historie kort: Høsten i fjor drar broren min, som er nærmere 30, med seg dama si til hjemmet vårt der jeg, bror og foreldrene våres bor. Hun blir over første natta, greit nok det. Neste dag er hun fremdeles der. Hun blir forkjølet eller noe og blir en hel uke. Dette irriterer meg litt da jeg mener at man må da være høflig nok til å skjønne at man ikke skal være hos fremmede en hel uke hvor man er syk og holder senga. Hun bor i et kollektiv med 2 venninner, og jeg skjønner ikke helt at broren min argumenterte for at noen (han) måtte holde øye med henne. Hun ble frisk, jeg regnet med at nå skulle hun vel dra seg hjem og gå på skole, så familien kunne "være seg selv" igjen. Man er jo ikke helt seg selv når det er helt fremmede nye folk rundt en. Enda en uke gikk... Så en til, en til og en til. Så kom adventtiden. Jeg konfrontrerte broren min med hva i himmelens navn det var han drev med, og han sa hun skulle bare bli noen dager. Noen dager ble hele advent, helt fram til lille juleaften. Familien fikk tre dager sammen før hun var tilbake. Jeg ble så irritert at jeg valgte å reise til kjæresten min (som forøvrig har hatt det HARDT økonomisk, men som aldri kunne tenke seg å trenge seg inn på min familie for å lette noe fra egne skuldre) for å feire nyttår der. Jeg klarte rett og slett ikke mer av vår nye beboer. Jeg kom hjem over nyttår og hun var fremdeles der. Gikk noen uker og jeg konfronterte bror og foreldre om hvorfor hun har flyttet inn, hvorfor hun ikke betaler for å bo her, og hvorfor foreldrene mine finner seg i at det nå går ekstra penger til mat og middag for henne. Det virker som mamma og pappa er redde for å si i fra, og redde for å såre eller hisse opp broren min som kan lage store scener ut av bagateller. Mamma er den som vasker klærne, lager mat og vasker for min nesten 30 år gamle bror, og dette ser ut som dama hans nyter godt av, for hun har ikke LØFTA EN ENESTE FINGER i huset vårt. Det gjør derimot dama mi, når hun kommer på besøk i helgen (lager mat med mamma, støvsuger, vasker og rydder med meg etc.). Nå har hun vært i hjemmet vårt i seks måneder og jeg er drittlei. Skal flytte med dama mi straks, men bror og beoberen har ingen planer om å flytte. I dag orket jeg ikke mer, konfronterte han igjen, han hevder FREMDELES at hun IKKE har flyttet inn hit (ALLE tingene fra rommet hennes er hos oss og hun har vært her hver dag i 7 mnd.), og at de IKKE har planer om å flytte ut, men at hun kanskje skal studere i Danmark til høsten og at det er derfor hun "er så mye her" - FOR Å SPARE PENGER. Jeg har mest lyst til å be hu se å pelle seg ut av huset og respektere vi som bor her. Har hun ikke selvinnsikt nok til å skjønne det at hun har trengt seg på en familie? Hun kom for å hilse på familien til kjæresten men flyttet inn samme dagen!! Er det JEG som er rar, eller har dere noen lure knep til hvordan jeg kan tilnærme meg problemstillingen her og få broren min og evt. beboeren her til å INNSE at det faktisk er ubehagelig for oss å ha en "fremmed" i huset i ett år? Som lever på oss uten å gi noe tilbake, bortsett fra at mamma får litt ekstra trim?
annemette Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Jeg synes egentlig at dette er noe foreldrene dine må ta opp, det er på en måte ikke ditt ansvar. ;-) (med mindre du selv betaler for å bo hjemme)Jeg skjønner at det kan være irriterende, men igjen, om foreldrene dine ikke kan si i fra til broren din og dama hans på en grei måte - så er det heller ikke ditt ansvar å ta den praten. Hvis foreldrene dine ikke ønsker å ha henne boende, så må de enten si det rett ut, slutte å lage middag til henne, slutte å vaske klærne hennes ect. Kanskje du kan høre med foreldrene dine om hva de tenker ang. denne saken?
Minttu Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Herlighet for ei dame, snakk om å ta seg til rette. Og at broren og foreldrene dine godtar noe slik. Dessuten er mannen 30 år, burde han ikke flytte ut snart? Han kan vel flytte sammen med denne dama? Ble helt av dette. Noen burde be denne dama om å bidra med rengjøring, matlaging osv om hun absolutt skal være hos dere. Slik syns jeg ikke man kan drive, eller tillate Har dessverre ikke så mye mer å si, men jeg syns IKKE at det er du som er rar! Her synes jeg det er du som er normal og vettug, og dama di.
Gjest Cho Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Jeg tror jeg hadde sagt noe direkte til henne i denne situasjonen. Gjerne noe som får henne til å føle seg litt kjip, som for eksempel at foreldrene dine ikke har råd til å la henne bo der, eller at alle synes det er skikkelig trangt nå, og at dere vil hun/de skal flytte. Kjipt, men tar hun ikke hintet må man jo etter hvert bare kalle en spade for en spade. At hun ikke er griseflau, forresten!? Det hadde jeg vært!
Mir Skrevet 19. april 2010 #5 Skrevet 19. april 2010 Er det mulig? Hvordan kan foreldrene dine bare godta at plutselig har det FLYTTET inn, en ukjent personn i i DERES hjem? Hus som de har kjøpt og betalt til sin egen familie! Det er ens hjem, man skal føle seg trygg og velkommen og komfortabel. Jeg hadde hørt med foreldrene dine med en eneste gang og hørt hva de hadde å si. Om de var enig med meg hadde jeg tatt familieråd med broren din og dama , og sagt at dette er ikke er hverken velkommen eller optimalt. De fleste kan hjelpe familiemedlemmer på vei litt hvis noe har gått galt.. Men å faktisk skulle fø på personer uten å få noe, uten å ha avtalt ? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan foreldrene dine ikke har sagt noe. Dette er bare ei jente som tydligvis ikke eier skam, bare flytte inn i noens hus helt ut av det blå ?
Gjest Iah Skrevet 19. april 2010 #6 Skrevet 19. april 2010 Dette er det foreldrene dine som må ordne opp i, ikke du.
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 Jeg synes du har vært tålmodig lenge nok, ts. Mye lenger enn jeg ville vært. Er enig med Cho i at du burde si det direkte til henne. Din bror ser det jo tydeligvis ikke som et problem. Å bo gratis og få alt husarbeidet gjort funker vel greit for ham også. For jeg har forstått det riktig når jeg sier han heller ikke betaler eller bidrar på noe annen måte, sant? Var jeg deg ville jeg sagt det i klar tale, uten å tenke på om hun kan bli såret eller om din bror kan bli sint. Du kan jo spørre henne hvilken rett hun har til å snylte på dere. Eller du kan spørre om hun virkelig tror hun er hjertelig velkommen. Svarer hun ja på det spørsmålet viser det hvor lite selvinnsikt hun har i denne situasjonen.
Jade Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Helt klart foreldrene dine som må ordne opp i, selv om det også er ditt problem. Er egentlig sjokkert både over broren din og dama hans. En 30 år gammel mann som bor hjemme hos foreldrene sine??? Og får klærne sine vasket? Løfter han noen fingre da? Hvis det er så at hun ikke bor hos dere, så ville jeg (hvis jeg var moren din), sluttet å vaske klærne hennes, ikke dekket på til henne når det var middag ("om hun ikke skulle hjem å spise?"). Puttet alt stæsjet hennes på badet og lagt i en pose og satt ut til utgangsdøren (evt. på rommet til broren din). Bedt henne om å dusje "hjemme", så det blir nok varmtvann til alle. Hvis jeg var moren deres, så ville jeg også sluttet å varte opp broren din. Betaler han for å bo hjemme?
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Mange sier foreldrene må ordne opp i dette. Det er jo i og for seg riktig, det er deres hus. Problemet er at de tydeligvis ikke gjør noe med det. Så da synes jeg ts burde si noe direkte til henne.
Ahurorah Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 Hvorfor er det egentlig så ille å ha hun der? Er hun frekk eller ukomfurtabel på noen måte? Utdyp deg gjerne litt til.
Gjest Iah Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 Mange sier foreldrene må ordne opp i dette. Det er jo i og for seg riktig, det er deres hus. Det betyr vel at de ikke har like store problemer med dette som TS har. Og de må jo få bestemme i eget hjem. Det faktum at de lar sin sønn på 30 bo hjemme, tyder vel på at de har et ganske avslappet forhold til slikt.
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Det kan jo være at de har et problem med det, men er redd for konfrontasjonen. Ikke vet jeg. At de godtar det virker på merkelig på meg, men folk lever nå forskjellig. Lurer på hva den andre broren tenker om dette?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Hei, trådstarter her igjen. For det første: Ja mine foreldre er nok livredde for å ta opp samtalen. For etter at jeg har prøvd å snakket med det med min bror og ikke kommet noen vei, så tar jeg det opp med foreldrene mine. Pappa sier "gi han litt tid, så ser han nok at han vil ha litt tid for seg selv", (bror er forresten pappas øyensten). Mamma er enig med meg, forstår frustrasjonen min, og sukker hver jævla gang hun vasker underbuksene, sokkene og sengelakene deres og lager to middager hver jævla dag. Men hun er LIVREDD for å diskutere med broren min fordi HAN vrir det om, og får mamma til å føle seg jævelig, og når moren min krangler med bror blir faren min irritert, og det er alltid mammas feil - ikke min brors. Så mamma får liksom kjeft fra to kanter. Jeg klarer ikke dette mer, er drittlei av at moren min skal gå krokbøyd rundt i huset og rydde og rydde og vaske og vaske etter dem. For det andre: Nei broren min gjør ikke dritt i huset. Det har han aldri gjort. Det ENESTE han gjør er å vaske jeansene sine selv, for de er han livredde for. De må ikke vaskes feil. Beboeren vår gjør heller ikke dritt. Ingenting. Aldri har hun tatt ut av oppvaskmaskinen, eller støvsugd gangen. Ryddet på badet. Lagd egen middag. Aldri, aldri, aldri, ALDRI! For det tredje: Det er kanskje ikke mitt problem, men jeg klarer ikke se moren min slite for dem mer. Og hun eller far får ikke sagt i fra. JEG har store problemer med å snakke rett ut med henne. Jeg er ønsker ikke såre henne, jeg vil bare at hun skal være NORMAL NOK TIL Å FORSTÅ! Dama mi er lei hele situasjonen selv, fordi hun ser hvor mye det tærer på min mor og på mitt humør til tider... Hun sier også at hun ikke SKJØNNER at vår beboer ikke eier SKAM eller VETT nok til å ta hensyn til disse fremmede folkene! Hun braste jo bare inn i et hjem en kveld, og BLE DER! Det er da ikke normalt det!? Jeg har sagt det rett ut hvordan jeg føler det, og hvordan foreldrene mine har det til min bror. Fått streng beskjed av han å ikke konfrontere dama hans. Så går han til foreldrene mine og snakker, kommer til meg og sier at "de sier det er greit, så jeg kan holde kjeft". Så ser jeg min mor sitte der og prøver å ro seg ut av samtale med faren min over hvorfor broren min er sinna. For det fjerde: Hvorfor er det problematisk for meg? Fordi det sliter på foreldrene mine, det sliter på MEG. JEG klarer ikke være meg selv i mitt eget hjem når det er en "fremmed" i huset. Nå har det vært et fremmed menneske i mitt hjem i overkant av et halvår. Jeg er sliten. Og ingen av oss får noe ut av det. Bortsett fra min bror da som går rundt og stryker på henne hele dagen lang og spør om hun har det bra og om hun vil ha noe å spise. For å oppsummere: Nei, jeg synes det er vanskelig å gå rett til kjernen av problemet (beboeren), pluss at det ville skapt et HELVETE av bråk her. Jeg må få broren min og dama hans til å FORSTÅ at vi er SLITNE av å ha hun her. Gjerne på en måte slik at hun drar med verdigheten i behold... Om det er noe verdighet igjen i kvinnemennesket... Vært mange greie forslag hittil, takk for det. Men som sagt, er så enkelt som det kanskje høres ut som...
Gjest Cho Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Kanskje du kan være litt slu, og få dama di til å snakke med henne? De trenger ikke ha en personlig samtale, men hun kan jo f.eks. i en helt vanlig samtale spørre henne om hun ikke synes hun utnytter moren din? Eller si at hun aldri kunne ha bodd gratis hos dere sånn, eller noe i den duren? Dama di virker jo som om hun ikke har noen problemer med å såre kvinnfolket, og forøvrig så synes jeg ikke du burde være redd for det heller. Hadde noen utnyttet moren min på den måten hadde de blitt tuppa ut på flekken, av meg personlig. Så jeg skjønner veldig godt at du er lei altså.
Bringebærjenta Skrevet 19. april 2010 #15 Skrevet 19. april 2010 Skjønner godt at det er slitsomt. Spesielt når moren din blir tråkket på og behandlet på den måten. Uansett hvor ubehagelig det er så kan det jo ikke fortsette. At hun skal få bo der gratis og snylte for at hun skal spare penger er jo helt tullete. Snakk med moren din alene og hør hva hun synes. Synes forresten at faren din virker veldig hensynsløs, som behandler moren din slik. Det er deres hus og hun skal få være med å bestemme. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt et oppgjør med dette kvinnemennesket, koste hva det koste vil.
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #17 Skrevet 19. april 2010 Drit i verdigheten hennes, det kan ikke være noe igjen uansett. Her må du nesten gå rett til kilden og si det i klartekst. Hun er en snylter som ikke eier skam.
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #18 Skrevet 19. april 2010 Hva er alderen på dere alle?! Broren var nesten 30. Tolker det som om han er eldst.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2010 #19 Skrevet 19. april 2010 Hva er alderen på dere alle?! Trådstarter her. Jeg er 23 og dama mi er 22. Vi skal flytter ut snart, men jeg har sluttet å glede meg til det... Gruer meg litt... Er så redd for mora mi og slitet hun vil ha. Tror nesten jeg blir nødt til å hjelpe henne med husarbeidet i helgene. :/ Det skal ikke være sånn! Uff...
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #20 Skrevet 19. april 2010 Hva er den viktigste grunnen til at du ikke bare sier noe til denne kvinnen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå