Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tussa65
Skrevet

Leste i bloggen til hildechristina.com noe som gjorde meg totalt forvirret.......

Når man bruker dagkrem med solbeskyttelse, f.eks faktor 15, og bruker solkrem, f.eks faktor 3o-50, så leste jeg at det er solfaktorstyrken nærmest huden som er beskyttelsen. D.v.s. dagkremen med solfaktor 15, solkremen med faktor 30 ell mer har ingen funksjon.

Skal man da bruke solkremen først og dagkremen over, høres helt feil ut for meg. Hva tror dere er riktig? Noen som VET hva som er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Serena
Skrevet

Jeg bruker dagkrem uten spf og solkrem spf 30 over. Da jeg brukte dagkrem med spf 20, brukte jeg ikke solkrem over.

Jeg vil gjerne høre svaret også, har fobi for å se ut som en sviske når jeg er 30 :fnise:

Skrevet

Dytter på denne, jeg lurer også. Begge deler, eller bare Spf?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei det høres feil ut.. Underlaget skal ikke ha mye å si for solkremen. Det finnes kjemisk og fysisk filter, tror noen missforstår disse i en viss grad. Feks at de funker som et lag som er sunket inn i huden, og alt som blir smørt over er bare en krem. Som om solfaktoren trenger huden for å bli ett filter, noe den ikke gjør.

Kjemisk filter tar imot strålene (altså, dette vil da tilsi at det som er påført sist er det som funker).

Fysisk filter reflekterer bort strålene (igjen tilsier dette at den sist påførte kremen en den som funker).

Gjest tussa65
Skrevet

Må si jeg stusset veldig på det hun skrev i bloggen sin om dette, så jeg sendte en forespørsel til dermanor.no. Her er svaret jeg fikk, og som jeg stoler mere på :):

Hei!

Jeg har ikke lest det du skriver om, at det er produktet med laveste faktor som bestemmer solbeskyttelsen. For meg virker dette helt ulogisk. Det må jo være produktet med høyeste solbeskyttelse man må gå etter. Noen har tidligere spurt om man får høyere solbeskyttelse ved å legge to lag, noe man ikke nødvendigvis gjør. Men man skal i alle fall ikke få lavere faktor ved å legge en solkrem med høyere beskyttelse enn dagkremen over denne.

Jeg støtter deg i at dagkremen skal på først. De aktive ingrediensene i denne kremen skal jo trekke ned i huden og gjøre sitt der. Så legger du solkrem over ved behov, og du skal føle deg trygg på at du får den beskyttelsen som SPF-verdien på solkremen lover.

Håper dette er svar på spørsmålet ditt.

Mvh

Cand. Scient. Kjersti Johansen

Nordisk fagsjef / Scientific Manager

Dermanor AS

Billingstadsletta 83, 1396 Billingstad, Norway

Dir.: 66 77 55 43

www.dermanor.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...