Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 160 cm høy og veier mellom 62-64 kg, BMI mellom 24 og 25. Jeg er ikke overvektig men helt på grensen. Jeg lever et aktivt liv. Er i bevegelse en time om dagen, spiser masse grønnsaker og lever sunt.

Jeg kunne godt tenke meg å gå ned til rundt 59 kg, BMI på ca 23. Det var min standardvekt i mange år. Men etter en tøff psykisk periode sank jeg til 53 kg. Når jeg ble bedre igjen og gikk på vekta hadde jeg plutelig lagt på meg ti kg! Jeg har prøvd å komme tilbake til min idealvekt, men uten å greie det.

Jeg spiser mye og er veldig glad i mat. Men det mangler verken på kunnskap eller vilje fra min side. Men jeg greier bare ikke styre meg når det gjelder god mat. Har dere noen triks for å spise mindre eller få lyst på mindre mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir litt forvirret her. Først sier du at det mangler verken på kunnskap eller vilje for så å si at du ikke klarer å styre deg når det gjelder god mat.

Mangler du selvkontroll og spiser for mye, blir du tykk. Sånn er det med alle.

Hva er "å leve sunt" for deg? Hva slags bevegelse er du i? Er det skikkelig trening eller f.eks litt rusling i nærområdet?

Forresten, så legger man ikke plutselig på seg 10 kg. Man få faktisk ha spist 70 000 flere kalorier enn kroppen har behov for.

Skrevet
Jeg spiser mye og er veldig glad i mat. Men det mangler verken på kunnskap eller vilje fra min side. Men jeg greier bare ikke styre meg når det gjelder god mat. Har dere noen triks for å spise mindre eller få lyst på mindre mat?

Selvbeherskelse, viljestyrke er vel det du mangler.

Sier meg ellers enig i det The Kitten skrev.

Skrevet

Du skriver at du spiser masse grønnsaker og at du spiser sunt. Du sier også at du spiser mye og at du er glad i god mat. Hvis denne gode maten er sunn og du trener hver dag (å være i bevegelse og trening er ikke det samme) så skal det ikke spille så stor rolle om du spiser litt ekstra (det finnes selvfølgelig alltid en grense da), en aktiv kropp trenger også mat selv om du skal ned i vekt.

Et viktig prinsipp er at dersom du trener endel er det viktig å få i seg proteiner, dersom kroppen ikke får nok proteiner vil den begynne å bryte ned musklene før fettet for å få dette proteinet den så sårt lengter etter. Spiser du nok proteiner derimot, vil kroppen få nok og dermed bryte ned fettet istedenfor. Mange sier at kroppen bryter ned muskler før fett, men dette er altså feil, det kommer bare an på hvor mye proteiner du får i deg.

Nå vet jeg ikke hva du spiser i løpet av en dag, men det spiller ingen rolle om du spiser mye grønnsaker hvis resten av kostholdet er så som så. Sett opp en ukesplan over hva du spiser i løpet av en uke, tar du deg en sjokolade mellom måltidene, må du skrive opp den også.

Man bør være i bevegelse hele dagen, og trening passer godt for 1 time :)

Skrevet

Jeg mangler vel kontroll og viljestyrke, eller egentlig mer impulskontroll. Jeg har alltid vært en person som handler før jeg tenker, desverre. Men har masse vilje og kunnskap :) Jeg kan de fleste fkataene og teoriene rundt vektnedgang og jeg vil gjerne gå ned i vekt. Kanskje forvirrende, men det er slik det er.

Jeg jogger i en time om dagen. Ikke løpe-jogg, mer lett jogging, heller mot rask gange. Ellers tar jeg meg en kjapp treningsøkt 10 hver kveld hjemme :)

Jeg må nok ha spist mye mer enn jeg behøvde, det forstår jeg. Men det føltes veldig plutselig. Jeg gjetter på at kroppen kanskje hadde vendt seg til å spise veldig lite når jeg var deprimert. Bare en brødskive og en halv middag om dagen. Iblandt litt frukt eller en kakeskive. Veldig lite. Kanskje kroppen gikk på sparebluss. Og når jeg gikk tilbake til mitt vanlige matinntak så ble det en oversvømmelse av mat. Eller det kan hende dat var fordi jeg etter depresjonen var så glad og tenkte ikke på å holde meg i skinnet mat-messig så jeg spise alt jeg hadde lyst på. Eller det kan ha noe med at jeg stoppet å gå på noen veldig sterke medikamenter som kan gi bi-effekter. Jeg er usikker. Men vekten jeg har nå er i hvertfall stabil :)

Men har dere noen tips ellers når det gjelder viljestyrke og impulskontroll? Det ville vært til stor hjelp :)

Skrevet

Du skriver at du spiser masse grønnsaker og at du spiser sunt. Du sier også at du spiser mye og at du er glad i god mat. Hvis denne gode maten er sunn og du trener hver dag (å være i bevegelse og trening er ikke det samme) så skal det ikke spille så stor rolle om du spiser litt ekstra (det finnes selvfølgelig alltid en grense da), en aktiv kropp trenger også mat selv om du skal ned i vekt.

Et viktig prinsipp er at dersom du trener endel er det viktig å få i seg proteiner, dersom kroppen ikke får nok proteiner vil den begynne å bryte ned musklene før fettet for å få dette proteinet den så sårt lengter etter. Spiser du nok proteiner derimot, vil kroppen få nok og dermed bryte ned fettet istedenfor. Mange sier at kroppen bryter ned muskler før fett, men dette er altså feil, det kommer bare an på hvor mye proteiner du får i deg.

Nå vet jeg ikke hva du spiser i løpet av en dag, men det spiller ingen rolle om du spiser mye grønnsaker hvis resten av kostholdet er så som så. Sett opp en ukesplan over hva du spiser i løpet av en uke, tar du deg en sjokolade mellom måltidene, må du skrive opp den også.

Man bør være i bevegelse hele dagen, og trening passer godt for 1 time :)

Jeg spiser masse grønnsaker. Men meg spiser mer enn jeg behøer og noen ganger usunn mat. Det er det som er problemet. Jeg spiser og lever sunt i utgangspunktet. Masse proteiner og "riktig" mat. Men det er denne unødvendige maten jeg ikke greier å stå imot. Men jeg tror ikke den usunne maten er hovedproblemet (spiser mindre usunn mat enn gjennomsnittet), men jeg spiser så mye av den sunne :( Jeg kan godt spise tre porsjoner til middag. Til jeg får vondt. Og jeg spiser masse frukt. Jeg har problemer med selvdisiplin. Jeg veit hvor feilen ligger, men greier ikke gjøre så mye med den...

Jeg har ikke mulighet til å være i bevegelse hele dagen, på grunn av jobben min. Men som sagt tidligere jogge-går jeg minst en time om dagen pluss bitte litt altmulig trening på kvelden :)

Ukesplan hørtes lurt ut! Det kan jeg prøve :) Kan hende jeg tvinger meg selv til litt disiplin

Skrevet

Sett opp ukesplan ja, det er lurt. Sett opp 3 hovedmåltider og 2 mellommåltider. Jeg kan gi deg et eksempel på en dag:

Frokost

1 porsjon 4korn med melk

1 eple

Mellommåltid

1 smoothie

Lunsj

2 knekkebrød med philadelphiaost og agurk

1 gulrot

1 glass juice (uten tilsatt sukker)

Mellommåltid

1 banan

Middag

Laks med kokte grønnsaker, potet og litt lettrømme

Kveldsmat (før kl. 19)

1 knekkebrød med philadelphiaost og agurk

1 appelsin

1 pære

Sett deg en uke som mål i gangen, og ros deg selv (med måte) når du har klart første uken.

Skrevet

Er mellommåltider viktig?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Mitt råd hvis noe av problemet er at du spiser f.eks. alt for mye til middag er rett og slett å ikke lage så mye mat til middag ;) Det er ofte lettere å beholde selvkontrollen før man begynner å spise enn etter at man har begynt. Det er iallefall min erfaring.

Etterhvert kan det også hende at man lettere klarer å kjenne at man er mett etter bare en porsjon, istedet for å spise for og mye og bli få vondt i magen av å spise for mye og tro at det er det samme som metthetsfølelse.

Ellers synes jeg du er flink til å holde deg i aktivitet, men husk at du er nødt om å øke enten hastighet eller tid for å ikke stagnere totalt. Prøv å variere for å utfordre kroppen litt mer, kroppen blir fort vandt hvis du gjør det samme hver dag!

Skrevet

Tror du det er lurt å skrive ned ukeplanen i forhold til disiplin? Eller er det nok å ha det i hodet?

Skrevet

Tror du det er lurt å skrive ned ukeplanen i forhold til disiplin? Eller er det nok å ha det i hodet?

Skriv den ned og lim den på kjøleskapet, så har du den der til inspirasjon, da er det lettere å unngå slurv :P

Det sies at man skal ha mindre måltider men flere måltider i løpet av dagen. Derfor har jeg satt opp mellommåltidene.

Et annet tips er å drikke et glass vann før hvert måltid, da blir du ikke såå sulten og orker ikke like mye mat.

Skrevet

Mange bra innlegg her!

Hva om du forteller oss hvordan du spiser en normal dag, lettere å kommentere, tipse deg da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...