Eske Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Hei! For et par uker siden bestilte jeg et produkt fra LookFantastic.com. Dette produktet kostet 19.6 GBP, og det er i dag 177 norske kroner. Hva det nøyaktig var for to uker siden vet jeg ikke, men det var ikke over 200 kroner. I dag fikk jeg hentelappe fra posten, med melding om forenklet tollbehandling. Dette må bety at de har regnet med frakten når de beregnet toll, og det skal de vel ikke? Hva skal jeg gjøre nå? Posten har vel ikke myndighet til å gjøre noe med dette? Takk på forhånd, dere kloke hoder :-)
toyses Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Hei Jeg har hatt akkurat samme problem med lookfantastic.com. Jeg hadde handlet for 182,- og med frakt ble det litt over 200, men dette vet jeg ikke skal bli regnet med når det skal bli beregnet tollavgift. Når jeg mottok pakken på døren, tenkte jeg meg ikke om så jeg tok imot pakken likevel. Jeg begynte å tenke litt etterpå, og ringte posten med en gang. De fortalte meg at dette var en sak jeg måtte ta opp med tollvesenet, jeg måtte betale ca 60 kr. i toll og ca 100 kr for at posten skulle fortolle det for meg. Pengene fra posten fikk jeg beskjed om at de ikke kunne refundere. Jeg ringte tollvesenet som posten sa jeg skulle. Der snakket jeg med en veldig trivelig kundebehandler, han sa at de hadde hatt problemer lenge med lookfantastic fordi de skriver samlet sum utenpå pakken (inkl frakt) og dermed vet ikke posten og tollvesenet hva som er frakt og ikke. Jeg tok kontakt med lookfantastic, men de beklaget og sa at dette ikke var deres feil. Jeg tok kontakt med forbrukerrådet, for jeg ville ha mine penger tilbake. Derfra fikk jeg et klageskjema jeg måtte fylle ut. De sendre klagen til lookfantastic. Og etter et par uker var mine 160,- tilbake på konto. I tillegg fikk jeg en mail fra lookfantastic der de skrev at problemet nå var fikset og at dette ikke kom til å bli et problem i fremtiden (noe som tydeligvis ikke er sant). Ja, det ble mye om og men med dette. Men for meg var det en prinsippsak! Stå på kravene! Jeg kommer aldri til å bruke lookfantastic mer. Jeg anbefaler derimot feelunique.com, det tar litt tid før pakken kommer, men du kan bestille over tollgrensen, kopiere kvitteringene for dine ekstra utgifter med toll og sende den til feelunique, så får du pengene tilbake fra dem. Jeg har ikke prøvd det ennå da, bare så det er sagt. Dessuten er det gratis frakt der
Eske Skrevet 19. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2010 (endret) Æsj, så kjipt! Jeg bruker vanligvis FeelUnique, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle teste Lookfantastic både fordi produktet ble ørlite billigere, og jeg er litt misfornøyd med frakttidene på Feelunique. Det skulle jeg visst aldri gjort... (Pakken fra FeelUnique kom faktisk før den fra LF, i tillegg) Men da får jeg ringe tollvesenet da, og høre hva de har å si. Tusen hjertelig takk for svar! Endret 19. april 2010 av Eske
Gjest Vito - nr to Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Forenklet tollbehandling behøver ikke bety at sendingen vil bli fortollet. Det betyr at tollvesenet ønsker å kontrollere sendingen Etterpå er det opp til tollvesenet å fastsette tollverdien. Denne er i utgangspunktet fakturasluttsummen x tollkurs (se http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=nn-NO), men tollvesenet fastsetter den i prinsippet helt fritt om faktura mangler eller tolleren synes den er "merkelig". Er frakt regnet med på fakturaen, er det helt opp til tolleren om han/hun vil trekke ut denne eller ikke (og svaret er garantet "ikke" dersom fraktbeløpet ikke er spesifisert tydelig). Er frakten på egen faktura og vareverdien ellers under 200 kr, skal den frakten ikke regnes med. Noen utenlandske firma er beryktet hos tollvesenet, og da kontrolleres gjerne sendinger med fakturaverdi på en 50-lapp. Ellers tar alltid tollvesenet stikkprøver når som helst de ønsker. Men stikkprøve behøver altså ikke bety tollregning.
Eske Skrevet 19. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2010 Da omtalte jeg hentelappen feil da, for det står at det har blitt gjort forenklet tollbehanglingen, og jeg må betale fortollingsgebyr + utlagt MVA. Så det er altså allerede "bestemt" at jeg må betale moms. MEN, det kan se ut til at det løser seg nå. Ei flink dame fortalte meg at jeg måtte sende en mail med hentelappnummer samt kvittering fra Lookfantastic til en mailadresse i posten, og at de slik kunne annulere kravet om betaling. Har enda ikke fått annet svar enn den automatiske "Din henvendelse er mottatt", men jeg krysser fingre og håper på det beste :-) Om dette går i orden så får jeg hentet pakken på posten uten å betale noe som helst, og da slippe å styre med refundering. :-)
Eske Skrevet 21. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. april 2010 Oppdatering! Jeg sendte som nevnt mail til denne adressen på posten, og fikk i dag mail om at jeg nå kunne hente pakken på posten, helt tollfritt
toyses Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Oppdatering! Jeg sendte som nevnt mail til denne adressen på posten, og fikk i dag mail om at jeg nå kunne hente pakken på posten, helt tollfritt Så flott jeg fikk også beskjed om at jeg kunne få refundert tollavgiften fra tollvesenet, men jeg fikk ikke igjen det posten hadde brukt på å fortolle varen (105,-), som var den dyreste summen. Det var derfor jeg måtte innblande forbrukerrådet og få pengene tilbake gjennom lookfantastic.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå