Gå til innhold

Heimdal, Saupstad

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg titter for tiden på leiligheter i Trondheim og har sett en del fra saupstad, kolstad. Nevnte det for en venninne da jeg syntes prisene var overkommelige og ikke verst størrelsesmessig enn om jeg skulle bodd i møllenberg, ranheim, moholt m.m. da mente hun jeg ikke kunne finne på å bo der, det er jo "slummen" høh???

Men jeg har foreløpig oppfattet det som et vanlig greit boområde eller har hun rett i at det er noe i det??? Noen som er kjent eller vet litt mer om området enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde sommerjobb som postbud på det området en periode, Trondheim sør altså. Det er vel det "minst fine" stedet i Trondheim uten at det behøver å være så fryktelig ille, men det er en høy ansamling av utlendinger der(igjen, uten at det behøver å være så ille). Tenker da spesielt på Saupstad(ringen), Kolstad(flata), Romolslia og deler av Kattem og Flatåsen. Var faktisk noen som hadde greid å tent på en rullator i en oppgang på Kolstad en gang så jeg, hva enn det er godt for. Jeg har bare vært der på dagtid og da er det rolig, så jeg har ikke merket mye til at det er utrygt eller noe, bortsett fra at det var innbrudd i en postbil i rute når postbudet var inne i en oppgang like ved en gang. En del av de som jobbet på enheten bodde der og de sa at det var mye gjengvirksomhet der om natten, tror det kan være noe i det når en så på matbutikkene der. Et par av dem kunne en ikke se om var åpne før en sto i døra da det var gitter og ruter uten innsyn overalt, men tror de har pusset opp en del av butikkene nå.

Dette er bare mine erfaringer, men det generelle konsensus i Trondheim er jo at "sørsia" er "slum" som venninnen din sier. Beliggenheten er ganske langt utenfor Sentrum også, så det er jo en grunn til at prisene er lavest i Trondheim der.

På tampen så har vi jo vitsene om stedet: "Hvor er det mørkt midt på lyse dagen? På bussen til Kolstad" eller de som bare kaller bussene dit for "Color Line", det vanlige semi-rasistiske tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

På tampen så har vi jo vitsene om stedet: "Hvor er det mørkt midt på lyse dagen? På bussen til Kolstad" eller de som bare kaller bussene dit for "Color Line", det vanlige semi-rasistiske tullet.

Hehe, nå husker jeg at bussen til Tiller ble kalt "Bussen til Khnom Penh". :ler: Bodde veldig mange vietnamesere der...

Noen steder, som i Saupstadringen og Kolstadflata, bor det veldig mange innvandrere fordi boligprisene er lave. Dette påvirker naturlig nok miljøet i området, på godt og vondt.

Andre steder som f.eks. Heimdal sentrum er det stort sett eneboliger og litt annen sammensetning av innbyggere.

Jeg har selv vokst opp på Saupstad, og vet om mange som bor der ennå og som stortrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Andre steder som f.eks. Heimdal sentrum er det stort sett eneboliger og litt annen sammensetning av innbyggere.

Jeg har selv vokst opp på Saupstad, og vet om mange som bor der ennå og som stortrives.

Enig, det er veldig lokalt varierende miljø, mange steder som f.eks. på Kattem, Flatåsen, Saupstad, Huseby så er det kjempefine eneboligområder og noen hundre meter unna er det litt mindre fine blokker kan en vel si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slum, getto, blokkunger, kjært barn har mange navn ;)

Prisene der oppe er lavere enn f.eks Møllenberg, men det har jo flere årsaker. Det er jo langt fra like sentralt, men skyldes nok også mye ryktet det har fått.

Som innflytter kjenner jeg ikke godt nok til hvordan det egentlig er der. Den eneste personlige erfaringen jeg har er fra en gang jeg var fotballdommer og dømte en kamp mellom Kattem og Kolstad og det var bare en etnisk nordmann/hvit spiller på begge laga til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt mye om det samme selv, men har nå ikke så mye erfaring. Er lite etniske nordmenn der, men at det skal ha betydning har nok ikke så mye å si. Desverre er jo det sånn at prisene blir deretter, så skjønner kanskje hvorfor venninna di kaller det "slummen". Er jo et greit område egentlig.

Endret av Karabista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vokst opp på Flatåsen, som er ganske nært Saupstad. Saupstad er ikke noe finingstrøk, mye blokker og alt ser ganske likt og trist ut, men jeg personlig vil ikke akkurat kalle det slum :gjeiper: Det som trekker mest ned er vel egentlig avstanden til både sentrum og studiesteder, det er rimelig usentralt, og ikke bare å hoppe på sykkelen som man kan gjøre om man bor på Moholt, Tyholt, Strindheim, Lade, etc. Men når det er sagt - Ranheim er temmelig usentralt det også, selv om det er fint der.

Heimdal er ikke videre slum, men det er enda lenger unna byen igjen.

En annen ulempe med mindre du er eskimo: på sørsida er det ikke et ukjent fenomen med snøhauger i mai... Det opplever du ikke så ofte på motsatt side av sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har vokst opp i Trondheim og ville aldri ha kjøpt noe på Saupstad/Kolstad. Det er ikke nødvendigvis det at det er så fryktelig grusomt der, men kombinasjonen av boligmiljø, langt fra sentrum, en god del nyankomne innvandrere og relativt lite å finne på er nok for meg. Hvis du synes Møllenberg, Moholt, Ila osv. blir for dyrt, ville jeg ha sjekket ut Strindheim, enkelte deler av Flatåsen eller opp mot Havstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg kommer fra Trondheim, og ser selv på leiligheter der nå. Kolstad og Saupstad er helt uaktelle steder for meg å bo, uansett hvor fine leiligheter og bra pris det er.

Er jo en grunn til at det er så billig som det er. Jeg er lite rasistisk, men frister ikke å bo der "alle" utlendinger havner. Er en del gjengvirksomhet der, og skal ikke legge skjul på at jeg ikke hadde følt meg trygg etter mørkets frembrudd.

Er nok ikke kun på Kolstad det skjer en del kriminelt i Trondheim, men det er den bydelen som er "kjent" for det.

Kunne godt tenkt meg å bo på Heimdal, der er det ikke samme typen miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 14 år senere...
AnonymBruker

Noen som har nyere erfaring med Kolstad/Saupstad? Ser at man fortsatt får relativt mye for pengene der.

Anonymkode: f5f10...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en grunn til at det er billig der. Det er IKKE attraktivt. I området ligger byens fineste hall riktignok, Kolstad Arena. Den er nok bygget akkurat der i håp om å løse noen fritidsproblemer som mange av en eller annen grunn har mye av i det området... 

Men når det er sagt, selvsagt er det beboelig, og det er sikkert mye å spare. Men likevel, min anbefaling får du ikke.

Anonymkode: 96175...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at det er billig der. Det er IKKE attraktivt. I området ligger byens fineste hall riktignok, Kolstad Arena. Den er nok bygget akkurat der i håp om å løse noen fritidsproblemer som mange av en eller annen grunn har mye av i det området... 

Men når det er sagt, selvsagt er det beboelig, og det er sikkert mye å spare. Men likevel, min anbefaling får du ikke.

Anonymkode: 96175...62a

Men hvorfor er det ikke attraktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så det er rasisme som er grunnen til at dere ikke liker stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kattem er vel bedre enn kolstad?

Anonymkode: 4f2c9...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Saupstad har blitt mye bedre synes jeg, det har blitt jobba mye med miljøet i bydelen. Så selv om det aldri kommer til å bli et vakkert sted med den blokkbebyggelsen, så virker det som om det sosialt har endra seg mye. Ny fin skole har de også. 

Jeg synes generelt det er en uting at vi i Trondheim alltid skal rakke ned på bydelene vi ikke bor i selv, vi burde bli flinkere til å løfte hverandre. 

Anonymkode: 06aad...993

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Gjest AnonymBruker skrev (På 19.4.2010 den 10.37):

Jeg titter for tiden på leiligheter i Trondheim og har sett en del fra saupstad, kolstad. Nevnte det for en venninne da jeg syntes prisene var overkommelige og ikke verst størrelsesmessig enn om jeg skulle bodd i møllenberg, ranheim, moholt m.m. da mente hun jeg ikke kunne finne på å bo der, det er jo "slummen" høh???

Men jeg har foreløpig oppfattet det som et vanlig greit boområde eller har hun rett i at det er noe i det??? Noen som er kjent eller vet litt mer om området enn meg?

Saupstad har kommet seg betraktelig de siste årene, kan ikke sammenlignes med hvirdan det var for 5-6 år siden, har å vunnet en nasjonal pris for godt nærmiljø. Heimdal er koselig men man føler seg kanskje ikke helt en del av Trondheim der, man har alt man trenger da, anbefaler begge stedene

Anonymkode: a6cd8...91e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 17.13):

Kattem er vel bedre enn kolstad?

Anonymkode: 4f2c9...f4e

Nei! Kolstad er betraktelig bedre enn kattem men kattem er et billig høl da.. anbefaler sjetnemarka, billig koselig sted, bygda i byen ❤️

Anonymkode: a6cd8...91e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...