Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg var på visning i dag på en helt perfekt hybel, og jeg burde ha gode sjanser på å få den.

Eieren ringte meg like etterpå og spurte om jeg var klar over at leieperioden var fra nå i mai til 31.12.2011.

Jeg sa at det var jo greit og la på og tenke ikke så mye over det. Men dette betyr vel ikke at jeg ikke kan si opp før 31.12.2011? Det betyr vel bare at da utløper avtalen og blir en gjensidig oppsigelse dersom jeg ikke har valgt å flytte ut tidligere?

Er det i det hele tatt lov å kreve at man skal leie så og så lenge? Her jeg leier nå måtte jeg bo her minst 4mnd.

Endret av Rumohra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er lov... Men som jeg har skjønt det, kan du ikke si opp under leieperioden. Det du mest sannsynlig kan gjøre, om du vil flytte, er å selv finne noen som kan flytte inn der, og ordne det mellom dere. Dette bør du sjekke opp før du takker ja.

Skrevet

Jeg antar at det betyr at du ikke kan si opp før det, om han har lov til det kommer ann på hvilke grunner ham har:

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Skrevet

Så spørs det da om han har gyldig grunn...

Men jeg tror uansett ikke det har noe å si hvis han har flere mulige leietakere. Da leier han bare ut til de som sier at det er greit.. Mao kan TS "miste" leiligheten om hun protesterer.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, skal prøve å få kontakt med utleier i morgen for å avklare dette. Synes det er så lenge å kreve at jeg skal bo der 19mnd før jeg kan si opp?

Jeg skal jobbe neste år for å så studere igjen, og det kan hende jeg må flytte om jeg skal bli student (koster litt), og er jo trøblete å skulle flytte midt i et semester, rett før eksamen og rett før jul..

Skrevet

Godt mulig han har satt minstetid fordi han ikke gidder å styre med nye leieboere hele tiden. Dermed kan det gjerne være ok om du organiserer det selv, det har iallefall fungert for meg og andre jeg kjenner.

Du kan jo også forklare situasjonen og hvor lenge du har planer om å bli, mulig ca et år er ok også.

Lykke til =)

Skrevet

Tro meg dette lønner seg aldri i din situasjon! Du har ikke noe oversikt på ditt liv fra nå til 1,5 år fremover.

Studenter blir lurt inni disse favtalene hele tiden,

og blir ulykkelige.

Ikke gjør det.

:filer: Ett år er MER enn nok. Med 3 mnd gjensidig oppsigelse. Alt annet er lureri i lengden.

Skrevet

Hei!

Igjen, tusen takk for mange svar!

Jeg tenkte jeg skulle gi dere en liten oppdatering!

Jeg fikk hybelen og er strålende fornøyd. Tok med meg min juss-studerende fetter som ekstra sikkerhet når jeg skulle underskrive kontrakten, og det viste seg at det 1,5 året er kun hvor lenge leieavtalen gjelder, men jeg kan når som helst si opp med 1 mnds oppsigelse. Så avtalen var egentlig helt perfekt for meg!

Så mye stress når det egentlig var så greit :ler: .

Jeg syntes jo dette var utrolig ekkelt, for jeg aner jo ikke hva jeg skal til neste år.

Skrevet

Hei!

Jeg fikk hybelen og er strålende fornøyd. Tok med meg min juss-studerende fetter som ekstra sikkerhet når jeg skulle underskrive kontrakten, og det viste seg at det 1,5 året er kun hvor lenge leieavtalen gjelder, men jeg kan når som helst si opp med 1 mnds oppsigelse. Så avtalen var egentlig helt perfekt for meg!

Så mye stress når det egentlig var så greit :ler: .

Jeg syntes jo dette var utrolig ekkelt, for jeg aner jo ikke hva jeg skal til neste år.

Er du SIKKER på at det er ordrett dette som står i leieavtalen? De fleste operer med lenger oppsigelsestid. Det er oppsigelsestiden som står i den konkrete avtalen som gjelder!

Skrevet

Spiller ingen rolle om du i følge kontrakten ikke kunne sagt opp på 1,5 år, heller, da Husleielov går foran kontrakt, og du dermed kunne si opp pga. denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...