Gjest Iah Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Jeg prøver å være økonomisk, og derfor handler jeg inn matvarer ca en gang i uken og supplerer etter behov, men jeg prøver å gå på butikken så sjelden som mulig fordi det er så lett å plukke med seg litt ekstra når man handler. Og som kjent blir mange småsummer mye penger veldig fort. Hadde jeg hatt større fryser hadde jeg nok handlet enda sjeldnere. Når jeg snakker med venner og kjente har jeg følelsen av at veldig mange "småshopper" litt nesten daglig. Enten på matbutikken, bensinstasjon/kiosk, kantiner og andre butikker. Jeg prøver å la det gå litt sport i å unngå å bruke penger så lenge som mulig. Hvordan er det med dere andre, hvor ofte bruker dere penger?
Perledrøm Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Ja, det gjør jeg. Er på skole og/eller jobb hver bidige dag, og blir derfor mye småbeløp på mat og drikke.
einna Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Handler også mat ca en gang i uken, for å spare penger og fordi det er et stykke til rimelig butikk. Synes det er ekstra viktig nå som jeg er samboer, fordi han spiser så mye Elsker first price! Hehe. Supplerer på nærbutikken, men prøver å handle minst mulig der. Prøver bevisst å ikke bruke penger hver dag. Da jeg bodde i kollektiv midt i byen med butikker veldig nært, ble det mye mer småshopping.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Bruker alt for mye, nettopp p.g.av at jeg stikker innom butikken for ofte. Planlegger hele tiden å bli mer organisert, men vaser det til. Var som deg da jeg var singel, lot det gå sport i hvor mye jeg kunne spare, men nå har det gått helt skjeis etter jeg ble samboer.
Gjest Katee Skrevet 18. april 2010 #5 Skrevet 18. april 2010 Prøver handle mat 1 gang i uka og supplerer på med melk og andre ting som ikke står seg så lenge. Prøver i det lengste å ha niste på jobb, men i og med at jeg jobber midt i byen så er det vanskelig å ikke stikke en snartur innpå en matvarebutikk eller kiosk. Prøver også la det gå litt sport i å ikke bruke penger. Er veldig glad for at ingen butikker i nærheten av huset mitt har søndagsåpent
einna Skrevet 18. april 2010 #6 Skrevet 18. april 2010 Er veldig glad for at ingen butikker i nærheten av huset mitt har søndagsåpent Jeg har søndagsåpen butikk rett ned trappa MEN jeg har ikke vært der i dag! "Stolt"
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 jeg får tilsendt kundeaviser fra de viktigste dagligvarekjedene og handler inn det jeg kan på tilbud. Når det er gode tilbud fyller vi gjerne opp fryser. Iom at vi spiser mye grønnsaker er dette noe som må handles inn i løpet av uka og oftere enn frysevarer. Men er helt enig at det gjelder å ikke gå innom butikken hver dag. Heldigvis har vi fri kantine på jobb, så jeg sparer mye på det.
Gjest Iril Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Nei, vi handler mat én gang i uka, og fyller på med melk, brød og det vi evt. måtte behøve halvveis i uka, og vi fyller bensin én gang annenhver uke. Så vi kan godt gå opp til en uke uten å bruke noe penger.
Gjest AnneShirley Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Jeg bruker nok penger de fleste dager, ja. Det er så mye forskjellig som skal ordnes. Handler mat ca to ganger i uka, fyller bensin, tar en tur på apotek, vinmonopol osv osv. Jeg lever ellers etter den tro at det ikke er antall ganger jeg besøker en butikk som er poenget, men hvor mye jeg bruker der/hvor fornuftige kjøpene er som teller. Derfor handler jeg svært sjelden på bensinstasjoner og kiosker. Og nesten bestandig maten på Kiwi etter handleliste. Og da tror jeg ikke poenget et om man handler en, to eller tre ganger i uka. (synes det blir så mye å lempe/bære på at det er greit å dele opp litt, jeg..)
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 Nei, ikke hver dag, men det er nok relativt ofte jeg bruker penger litt unødvendig i kantina, på kaffe spesielt. Er ganske så økonomisk av meg når det gjelder mathandling og har et stykke å gå til butikker, heldigvis. Når jeg først er i sentrum for å handle mat hender det også at jeg "må" innom andre butikker og kikke og kanskje kjøpe noe, men langt fra hver gang.
Gjest Vito - nr to Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 Når jeg snakker med venner og kjente har jeg følelsen av at veldig mange "småshopper" litt nesten daglig. Enten på matbutikken, bensinstasjon/kiosk, kantiner og andre butikker. Jeg prøver å la det gå litt sport i å unngå å bruke penger så lenge som mulig. Hvordan er det med dere andre, hvor ofte bruker dere penger? Privat er nok svaret "nei, langt fra". Nå er vi bosatt slik at nærmeste sted vi i det hele tatt KAN bruke penger befinner seg ca 7 km borte fra hjem/arbeidssted, og nærmeste kolonialbutikk noen mil borte. Melk må ennå må handles hver uke pga holdbarhet, ellers kunne vi oftest levd "som normalt" i minst en måned, og overlevd atskillige. på matbodens innhold. Her handles nemlig i STORT: 50 kg kjøtt i slengen, 50 kg mel, 5 kg smør, 10-15 kg ost, 25 spekepølser, 20 pakker såpepulver, et par hundre ruller toalettpapir etc. Så en ukehandel hos oss kan være alt fra under 100 kr adskillige tusener (totalt husholdningsbudsjett er knapt kr 1 500/uke, i tillegg dyrker vi selv alt det vi trenger av "standard norsk" frukt og grønt og fisker selv alt vi trenger utenom laks). Trenger jeg si at vi har to frysebokser str XXL (lengre enn ei seng, ca 500 l hver, tror jeg) og faktisk også to kjøleskap + kjølig matbod? Bensin fyller vi hver lørdag, om tankmåleren viser under 1/2 tank. Da oftest uten et besøk inne på stasjonen, så det blir bare bensin. Noen kantine er ikke aktuelt når man har 25 m mellom arbeidsted og bolig. Men gjett hvem som bruker penger NÅR vi først er i byen! Da er handlelista lang og handlingen effektiv! Svært sjelden et (ikke-arbeidsrelatert) bybesøk betyr bruk av mindre enn femsifrede beløp, selv om vi bare er i byen fire-fem timer. Enig med AnneShirley, det er ikke hvor ofte man viser seg på en butikk som betyr for sluttregnskapet for året, det er hvor fornuftig man opptrer der. Men vil nok tro er det er lettest å opptre mest fornuftig når man ikke viser seg på en butikk for ofte. Handel tar også tid, og tid er penger. Særlig for oss, som har langt til butikker.
Gina_ Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Gjør som deg, handler mat en gang i uken og supplerer. Handler småting på skolen kanskje en dag i uka, og om jeg er i byen kjøper jeg kanskje noe (kanskje 1 gang i uka dette altså). Fornøyd med det, merker at pengene varer lengre
LetThemEatCake Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Nej, jag använder mycket lite pengar. Jag handlar mat en gång i veckan och kompletterar om det behövs. Annars äter jag aldrig ute om det inte är fest eller något speciellt. Jag köper heller aldrig godis eller mellanmål när jag är ute och blir hungrig, jag väntar hellre tills jag kommer hem. Ibland impulshandlar jag något på e-bay men det är sällan.
ism85 Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Handler og/eller bruker penger ca 2-20ganger pr dag Kan bli dyrere men sparer ofte på det også. kjøper feks ofte datovarer kjøtt ol. eller et og et rundstykke i stede for et helt brød som jeg kaster 80% av uansett.
einna Skrevet 19. april 2010 #16 Skrevet 19. april 2010 Jeg lever ellers etter den tro at det ikke er antall ganger jeg besøker en butikk som er poenget, men hvor mye jeg bruker der/hvor fornuftige kjøpene er som teller. Godt poeng Men det er lettere å unngå impulskjøp ved å handle sjeldnere synes jeg. Melk må ennå må handles hver uke pga holdbarhet, ellers kunne vi oftest levd "som normalt" i minst en måned, og overlevd atskillige. på matbodens innhold. Stilig. Kommer nok til å gjøre noe lignende når jeg har stiftet familiem og har bolig med større lagringsplass. Kanskje ikke så voldsomt da, men elsker å ha et godt matlager (bodd lenge i kollektiv med begrensede muligheter til slikt).
FrizzleSizzle Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 Nei, men kunne vært flinkere på storhandel. Synes ikke det går så forferdelig mye penger på å småshoppe på Rema 1000 og Joker heldigvis. Vi har ikke kantine, og det er litt tiltak å komme seg til kiosk, bensinstasjon, 7-11 osv, tror jeg sparer endel på det.
Olive Skrevet 20. april 2010 #18 Skrevet 20. april 2010 (endret) Jeg bruker penger hver dag. Har aldri vært av typen som gidder å handle inn for en uke av gangen, fordi jeg ikke vet hva jeg har lyst på til middag før den dagen kommer! Også kommer det andre ærender som apotek, vinmonopol og andre "nødvendige" ting som man ikke gjør hver dag, men som allikevel dukker opp i løpet av uka. I tillegg spiser jeg ute et par ganger i uka og kjøper klær hver uke. Kunne vel vært litt flinkere til å spare Endret 20. april 2010 av Olive
Gjest Marlo Skrevet 20. april 2010 #19 Skrevet 20. april 2010 Jeg bruker litt penger hver dag. Altså, jeg storhandler i Sverige og kjøper bare småting som rømme, melk, frukt og grønt etc her hjemme. Fordeler det utover slik at jeg får meg minst en tur ut hver dag, bruker kanskje mellom 10kr og 50kr hver dag avhengig av hva jeg trenger den dagen. Jeg gjør det slik siden jeg er syk og hjemmeværende, og trenger en motivator for å komme meg ut litt hver dag.
Nalla Skrevet 20. april 2010 #20 Skrevet 20. april 2010 Om jeg bruker penger hver dag? Selvfølgelig (er vel ytterst få som ikke gjør det). Men når det gjelder mat så prøver jeg å handle inn dette en gang i uken. Først setter jeg og kjæresten oss ned og skrive meny for uka, før vi deretter skriver handleliste ut ifra den. Jeg hater å stå i butikken hver dag å fundere på hva en skal ha til middag (ble ferdig med det som ung, singel student), så for meg er det greiere å få forholde seg til menyen. I tillegg føler jeg også at jeg har større "kontroll" på kjøleskap og fryser, er mye sjeldnere ting blir liggende til de er gått ut på dato. Føler jeg sparer på å handle en gang i uken, men som nevnt tidligere har det ikke med ant. runder på butikken, men om hva man handler! F.eks når min kjære skal stikke innom butikken ender han ofte opp med å kjøpe nytt av det vi allerede kjøpte dagen i forveien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå