La Luna Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 I prospektet vi ser på nå, står det altså dette. Og jeg lurer litt på hva det ligger i det....vi får jo førstehjemslån, og dermed lån til 100% av kjøpssummen, vi har ikke egenkapital. Trodde dette var opp til banken, men det sto altså i prospektet til denne leiligheten. Er det vanlig?
ashera Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Ved kontraktsinngåelse betales vanligvis et forskudd på kjøpesummen på 10%. Men dere er ikke eier av bolig før ved overtagelse, når dere har betalt kjøpesummen. Fram til da eier selger boligen. Det sier seg selv at det ikke kan tas pant for forskuddet i en bolig dere ennå ikke eier.
Titti72 Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 De 10% som innbetales ved kontraktsinngåelse, blir stående på meglers konto, inntil salget og tinglysning er i orden.
Pinkyh Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Jeg bare har et spørsmål til TS... Ser at dere har fått innvilget 100% boliglån. Er det lenge siden? For etter de nye reglene som kom 1. mars fra Finanstilsynet så får vi kun 90% og er avhengig av egenkapital eller kausjonist på resten av lånebeløpet...
Glitnir Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 I prospektet vi ser på nå, står det altså dette. Og jeg lurer litt på hva det ligger i det....vi får jo førstehjemslån, og dermed lån til 100% av kjøpssummen, vi har ikke egenkapital. Trodde dette var opp til banken, men det sto altså i prospektet til denne leiligheten. Er det vanlig? Det er jo ikke opp til banken hva som gjøres med et forskudd, det er selgers/meglers egne regler som gjelder. Men dette er en svært vanlig formulering, enten det er nybygg under oppføring eller kjøp av brukt bolig. Men har du fått innvilget 100 % lån, så betaler nok banken ut dette, men tar da pant for hele beløpet straks hjemmel er overført til dere.
La Luna Skrevet 21. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg bare har et spørsmål til TS... Ser at dere har fått innvilget 100% boliglån. Er det lenge siden? For etter de nye reglene som kom 1. mars fra Finanstilsynet så får vi kun 90% og er avhengig av egenkapital eller kausjonist på resten av lånebeløpet... Vi må ha kausjonist for 10%, men med kausjonist så vil jo banken allikevel gi oss 100% lån, hvis du skjønner.
Pinkyh Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Ja, da skjønner jeg.... Vi har desverre ingen som kan kausjonere
Vanya Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 I prospektet vi ser på nå, står det altså dette. Og jeg lurer litt på hva det ligger i det....vi får jo førstehjemslån, og dermed lån til 100% av kjøpssummen, vi har ikke egenkapital. Trodde dette var opp til banken, men det sto altså i prospektet til denne leiligheten. Er det vanlig? Det som menes, er at man må ha 10 prosent av kjøpesummen disponibel når man signerer kontrakt etter kjøp. Det sier seg da selv at man ikke kan "betale" med pant i egen bolig. Og ja, jeg har inntrykk av at dette er svært vanlig. Det som skjer i deres tilfelle må være at banken overfører de 10 prosentene til dere, slik at dere kan betale forskuddet. Panten i boligen er bare sikkerhet for banken, selger vil selvfølgelig ha pengene i ren cash. Det vil altså si at banken må punge ut med pengene til boligkjøpet (hele summen må overføres til selger til slutt, med unntak av eventuell felles gjeld). At de tar sikkerhet i pant i bolig, betyr bare at den blir solgt om dere misligholder lånet.
kaprifolen Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Hvis du spør bankkpnsulenten din om dette, får du et greit svar, selv om jeg ikke husker nøyaktig. Er veldig vanlig. Vi trengte ikke kausjonist i det hele tatt, og hadde ikke ek. Fikk innviget lån i høst, økte det i januar (ny stilling), og kjøpte i mars.
Pinkyh Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Hvis du spør bankkpnsulenten din om dette, får du et greit svar, selv om jeg ikke husker nøyaktig. Er veldig vanlig. Vi trengte ikke kausjonist i det hele tatt, og hadde ikke ek. Fikk innviget lån i høst, økte det i januar (ny stilling), og kjøpte i mars. Hvis du søker etter 1. mars er det en annen sak. Har du allerede lånebevis på 100%, så er du heldig.
-hild Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 10% forskudd må være fri egenkapital. Har dere ikke det, så stryk det punktet på budskjemaet - så får selger vurdere tilbud fra dere uten innbetaling av forskudd. Mye bedre enn å sitte på kontraktsmøte og si "øøhh.. nei.. forskudd.. det kan vi ikke betale inn.. går det greit?".
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 10% forskudd må være fri egenkapital. Har dere ikke det, så stryk det punktet på budskjemaet - så får selger vurdere tilbud fra dere uten innbetaling av forskudd. Mye bedre enn å sitte på kontraktsmøte og si "øøhh.. nei.. forskudd.. det kan vi ikke betale inn.. går det greit?". Feil! Har man fått innvilget 100% finansiering (evt. mellomfinansiering) så stiller selvsagt banken med denne summen.
Chiquita Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 Vi har søkt om refinansiering av boliglån nå i en annen bank, ett år etter boligkjøp. For ett år siden fikk vi invilget 100% av boligtakst, og det samme nå. (og vi har ikke nedbetalt 10% av lånesummen allerede altså) Så det kommer vel litt ann på banken og boligmarkedet der du bor også
-hild Skrevet 23. april 2010 #14 Skrevet 23. april 2010 okei.. la meg være litt tydeligere. Megler krever i dette tilfellet at 10% forskudd MÅ være fri egenkapital. Banken stiller selvfølgelig med hele beløpet som de har lovt sin kunde - men i tilfellet som TS spør om, så kan de ikke bruke lånte penger til forskudds innbetalingen.. Banken krever sikkerhet for sine penger, og megler får ikke tinglyst obligasjonen for banken før eiendomen er overlevert til kjøper. Og derfor er det en del meglere som krever at forskuddet skal være fri egenkapital. Dersom kjøper ikke har fri egenkapital må de gjøre oppmerksom på det i sitt tilbud til selger (altså i budskjemaet) - og dette kan de gjøre ved å stryke linjen om forskuddsinnbetaling. Budet presenteres så for selger - som må avgjøre om han ønsker å akseptere et bud uten forskuddsbetaling eller ikke..
kaprifolen Skrevet 24. april 2010 #15 Skrevet 24. april 2010 okei.. la meg være litt tydeligere. Megler krever i dette tilfellet at 10% forskudd MÅ være fri egenkapital. Banken stiller selvfølgelig med hele beløpet som de har lovt sin kunde - men i tilfellet som TS spør om, så kan de ikke bruke lånte penger til forskudds innbetalingen.. Banken krever sikkerhet for sine penger, og megler får ikke tinglyst obligasjonen for banken før eiendomen er overlevert til kjøper. Og derfor er det en del meglere som krever at forskuddet skal være fri egenkapital. Dersom kjøper ikke har fri egenkapital må de gjøre oppmerksom på det i sitt tilbud til selger (altså i budskjemaet) - og dette kan de gjøre ved å stryke linjen om forskuddsinnbetaling. Budet presenteres så for selger - som må avgjøre om han ønsker å akseptere et bud uten forskuddsbetaling eller ikke.. Her gikk det opp et lys for meg, det var dette med "fri ek"vi spurte vår konsulent om, ikke pant i bolig. Jeg spurte nemlig megler om det var slik at de ikke solgte til folk med fullfinansierte lån, og det var ikke slik det fungerte. Her var det visst slik at banken utbetalte forskuddet. Hvis vi ombestemte oss, fikk de pengene tilbake av megler, og hvis ikke hadde de jo sikkerhet i huset så fort vi kjøpte det fullt ut. Slik jeg forstod det. Nå skal det kanskje nevnes at pengene aldri gikk via oss, men direkte fra bank til megler?
La Luna Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 13. mai 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Ble mye klokere :-) Det hadde blitt sånn at banken ville lånt oss disse 10 % uten sikkerhet (hun i banekn fortalte forresten at bankene sammen prøver å få bort denne klausulen), og tatt sikkerhet i bolig først ved overtagelse. Nå ble det i stedet at vi betaler alt ved overtagelse, for det var ikke så farlig for selger å få inn de 10 prosentene på forhånd ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå