Gå til innhold

Pus er kommet hjem etter ca 2 uker ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en tidligere tråd om at pusen min var borte, nå er han kommet hjem. Men han er blitt så tynn. Når han kom inn hev han i seg hele matskålen på null komma niks og gikk og maste om mer.

Nå spiser han normalt, men han er fortsatt veldig tynn.

Han er jo en "liten" katt, og han har sikkert gått ned et halvt kilo tenker jeg.

Er det noe jeg bør gjøre eller er det bare å ta tiden til hjelp. :klø: De kattene jeg har hatt tidligere har nesten lagt på seg når de er ute, så ivrige jegere har de vært.

Og nå bærer det rett til dyrlegen for ID-merking, noen som vet sånn ca pris på det? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo hende han ble borte fordi han var sperret inne i en kjeller eller ett annet sted med lite bytte? Ene katten min var borte i 14 dager, og ble funnet igjen i en kjeller, hun var skremmende tynn. Ga henne bare normalt tørrfor av høy kvalitet da hun kom tilbake, pluss litt våtfor, siden jeg var så glad for å få henne igjen, og hun la sakte men sikkert på seg igjen. Viktig at du ikke overforer de første par dagene, så ikke alt kommer opp igjen.

ID-merking koster ca 500 for chip, og rundt halvparten for øretatovering.

Skrevet

Så godt pus har kommet hjem igjen :)

Kanskje lurt å gi pus lite mat men ofte mat så han rekker å fordøye det.

Ang pris på ID-merking så varierer det litt fra plass til plass, men husker jeg betalte ca 750 kr for dette.

Har du forsikret pus får du kanskje rabatt på forsikringen når ID-merkingen er gjort også.

Skrevet

Ene katten min var borte i 3 uker i fjor sommer. JEg fant han innestengt. Han hadde da gått ned 2,5 kg, og han var ingen stor katt fra før.

Jeg snakket med dyrlegen og fikk beskjed om å gi han kattungefor av høy kvalitet.

Sjekk også at han ikke er dehydrert..

Skrevet

Han har ikke vært innestengt, for han har vært sett rundt om kring i bygda med jevne mellomrom de to siste ukene, det er bare ingen som har skjønt at de kanskje kunne tatt han inn og ringt meg..

Jeg kan jo høre med dyrlegen hva jeg bør gi han. Tror ikke ID-merkingen har så mye for seg her jeg bor nå, men jeg flytter til en større plass om 4-5 måneder, og da er det kjekt at han er merket.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg bare ville foret vanlig, men hvis du pleier å gi noe "slankefor" (vi har gjort det i perioder til vår kastrerte hankatt) ville jeg kanskje byttet det ut med noe mer energirikt, som kattungefor e.l. Og la den ha fri tilgang til mat og vann, men enig med de som sier du kanskje bør fore litt forsiktig de første par dagene. Ellers legger de alltids på seg igjen, og det gjør ikke noe om det tar litt tid så lenge foret er av bra nok kvalitet, vil jeg mene (hvis den ikke er fullstendig avmagret da, muskeltap etc). Vår katt var borte en ukes tid for noen år siden, og var rimelig tynn da han kom hjem. Vi var hos dyrlegen for vaksinasjon ikke så veldig lenge etterpå, og jeg nevnte dette med at han hadde vært borte/blitt tynn, men dyrlegen mente han var i helt fint hold. Tror heller det er slik at vi er vant til å se pusen i litt vel godt hold :fnise:

Skrevet

Fikk beskjed om å gi pus et våtfor de gir nyopererte katter. Høyenergi for. Så nå blir det en halv boks hver dag i 14 dager.

Etter det må vi vel over på kastratfor, så han holder vekten.

Gjest Silvermist
Skrevet

Hvis pus har gått ned mye i vekt på kort tid bør den faktisk få diettfòr.

Dette fordi en hurtig vektoppgang er farlig etter et stort vekttap.

Gi den hyppige måltider med "beskjedne" porsjoner.

Var jeg deg ville jeg forhørt meg med dyrlegen for sikkerhets skyld, tror nok vedkommende vil anbefale det samme.

Skrevet

Hvis pus har gått ned mye i vekt på kort tid bør den faktisk få diettfòr.

Dette fordi en hurtig vektoppgang er farlig etter et stort vekttap.

Gi den hyppige måltider med "beskjedne" porsjoner.

Var jeg deg ville jeg forhørt meg med dyrlegen for sikkerhets skyld, tror nok vedkommende vil anbefale det samme.

Det var dyrlegen som anbefalte høyenergi for. Blande en halv boks med tørrforet hans. Det skal han få i 14 dager, så når han nådde "normal vekten" burde jeg bytte til för for kastrerte hannkatter

Gjest Silvermist
Skrevet

Den ene hunden til mine foreldre var borte i to uker på fjellet i vinter, gikk ned 9 kg.

Hun fikk diettfòr av dyrlegen, med klar beskjed om forsiktig vektoppgang.

Men det er gjerne annerledes fra dyr til dyr, og dyrlege til dyrlege.

Så bra at pus kom hjem igjen forresten! :)

Skrevet

Ja, er nok det. Var skeptisk til at han skulle gå for fort opp i vekt, men jeg velger å stole på dyrlegen når hun anbefalte föret, hun bør jo vite det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...