Børstepappa Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Hei. Har sett meg litt rundt her å har sett mange gode ideer. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem å hva jeg skal ha med i suppen eller hva det nå en ender opp med å bli. Jeg har et Fenalår liggende som endte med å bli alt for hardt tørt å salt til å nytes med øl å eggerøre så nå er det på tide med en litt bedre middag. sist jeg prøvde meg på dette så endte det med å bli litt for salt, det blei en spontan middag å tenkte meg ikke helt om å vanne ut kjøttet først. jeg har også en salt knoke jeg tenkte på å ta med som jeg også hadde sist gang. men jeg blei ikke helt fornøyd med de forige "suppene" derfor jeg spør om råd her. i løpet av siste 4 mnd har jeg prøvd meg frem med å lage salt / røkt knoke 2 ganger men ender opp hver gang som smakløst seigt kjøtt å endre med å bli kastet. er stygt redd jeg ikke får det helt til. har kokt det i ca 2 til 3 timer er det for lenge? dette er i allefall noe av det jeg har tenkt litt på : Vanne ut Fenalåret ( men vet ikke hvor lenge? så et sted ca 3/4 timer å på en oppskrift på vg.no sto det noe om 4-5 dager) så koke kjøttet sammen med en gul løk (kanskje en gulerot eller to) i ca 3 timer +/- til kjøttet løsner så ta det ut dele det opp i mindre deler å legge kjøttet tilbake / evnt ikke dele kjøttet i små biter å legge det i ovnen i ca 25/30 min på 225 grader. jeg har også noen deler av et lamme lår fra påsken. fikk damen i butikken til å skjære av øverste å nederste del av benet for så å fryse det ned for en senere anledning. har mange ideer men jeg vet ikke helt har ofte lett for å bli for mye av det gode. burde jeg ha med salt knoke eller droppe det? burde jeg ha delene fra lammelåret med eller burde jeg droppe det også? er det noen grønnsaker jeg har glemt evnt noe annet? burde jeg bruke buljong eller kanskje grønnsaks kraft eller lignende? kom gjerne med tips å gode ideer. jeg vet dette minner veldig om ertersuppe men jeg er ikke noe særlig glad i erter hehe. har smakt 3 - 4 ganger med holder meg til suppa å kjøtet å dropper ertene. Dette er min første forum tråd noen gang så det er nok noe rotete, det er bare å spørre meg om det er noe jeg har kludret til. eller om det er noe som ikke er helt forståelig. jeg har gjerne alt planlagdt i hodet om hvordan det skal bli men jeg får ikke alltid med meg alt fra hodet til papiret / datan. håper noen har noen gode ideer å kan hjelpe meg litt. Mvh Børstepappa.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Jeg har aldri lagd suppe på fenalår selv, men kan jo dele noen tanker med deg likevel. :-) 1) Størrelse: Fenalår er som du sier temmelig salt, og gjerne i én stor bit. Sammenlign med f.eks. pinnekjøtt, som også er tørket saltet fårekjøtt, men i mye mindre biter. Pinnekjøttet vannes gjerne ut i 12-24 timer, og dampes eller trekkes i (veldig omtrentlig) 3 timer. Jeg ser for meg at fenalåret trenger samme behandling, bare mye lenger på begge trinn siden det er så mye større. 2) Temperatur: Når du sier "koke" mener du kanskje egentlig "trekke"? Hvis ikke har vi garantert funnet den viktigste feilen du gjør. Alt kjøtt skal trekke på svak varme (rett under kokepunktet). Kjøtt som koker blir nemlig både tørt og seigt. Det samme gjelder for ovnssteking, lav varme over lang tid gir mørt og saftig kjøtt. Med lav varme mener jeg f.eks. 120 grader, eller gjerne enda lavere om du har tid. (Det ultimate skal være å sette ovnen på samme temperatur som du vil ha i kjernen av det ferdige kjøttet, altså f.eks. 60 grader for en indrefilet. Dette tar tid, men gir visst omtrent smørbart kjøtt. ) Men for fenalår tipper jeg det passer best å trekke kjøttet i vann pga. saltet. For å oppsummere tror jeg altså du må tenke god og lang utvanning, lav temperatur og masse tålmodighet. Lykke til!
Børstepappa Skrevet 18. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2010 Tusen takk for en rask liten gjennomgang. Ja jeg mente nokk å trekke kjøttet. har laget pinnekjøtt en del ganger med god sukse hver gang, best dampet i bokkøl. kan godt hende at jeg har hatt for høy varme på knokene tidligere. Jeg får prøve å vanne ut fenalåret godt nå å la det trekke i en god stund. siden det er kun jeg som spiser både knoke å salt lamme kjøtt her i huset så tenker jeg det holder med en ting av gangen, så det blir fenalår i første omgang. jeg lurer litt på om jeg skal prøve meg på noe lignende som : http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=1089 blir nok ikke å vanne det ut like lenge som her å ikke at jeg har så mye rart i vannet men i alle fall trekke til kjøttet løsner fra benet, å så ta av kjøtt å gi det litt tid i ovnen evnt kanskje litt lengre tid på lavere varme. er godt kjent med "langsom" mat, får det mye servert av de litt eldre i familien å det er så utrolig godt. igjenn takk for gode tips å kom gjerne med flere om du/ dere har noen gode ideer eller erfaringer med tradiosjonell mat kanskje med en liten twist. Mvh BørstePappa.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Hei igjen! Ser av linken din at poenget med å legge kjøttet i ovnen etter koking er å få litt stekeskorpe på det. Da er det ikke noe poeng å ha lav varme, heller omvendt vil jeg tro, slik at stekeskorpen rekker å dannes på utsiden før kjøttet blir for varmt lenger inn. Pinnekjøtt i bokkøl hørtes forresten ganske godt ut ...
Børstepappa Skrevet 19. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2010 Ja når jeg tenker meg litt bedre om så har du et veldig godt poeng der hehe. blir vel å prøve meg på dette på onsdag tenker jeg. legger låret i vann i kveld å bytter vann en 4-5 ganger tenker jeg, å så sette i gang på onsdag med å trekke det litt å så "sole" det litt i ovnen. Min alltime favorit innen mat er pinne kjøtt å da jeg prøvde meg frem med å dampe det i bokkøl i påsken fikk jeg bakoversveis. så utrolig godt det var. En "ølproff" på jobben anbefalte Aass bokkøl å det blei det å det var nydelig. jeg prøvde meg med 2 flasker men det holdt ikke helt for å dekke til med veske opp til rista så kan være lurte med en ca 3 flasker. anbefaler virkelig å prøve dette. takk atter en gang for gode tips å råd. Mvh BørstePappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå