Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Ja, da var det min tur til å grunne på dette med kalorier og vekt. Jeg tror svaret på dette egentlig er åpenbart for mange, men jeg er altså ikke sikker. Jeg holder altså på å skulle gå litt ned i vekt (eller inn noen cm). Har funnet ut at jeg bør ligge på omtrent 1600 kcal dagen for å få ca 500 i underskudd, som altså anbefales fra mange hold i forhold til vektnedgang. Spørsmålet er som følger: skal jeg regne med treningskaloriene i dette regnestykket? Altså, hvis jeg trener bort 500 kcal bør jeg spise meg opp slik at det totale underskuddet er på 500? Ellers blir vel underskuddet raskt på 1000 kcal, altså alt for høyt? Eller er jeg ute og sykler nå? Er jo veldig sulten de dagene jeg trener (4 ganger i uken, gjerne to timer i strekk) og synes det er vanskelig bare å skulle spise 1600 kcal. Kan jo nevne at jeg gikk ned omtrent 5 kg for en god stund siden og gjerne vil ned 5-6 til, eller en buksestørrelse. Hverken vekt eller målebånd har derimot rikket seg på mange måneder til tross for at jeg trener masse og spiser sunt. Har strammet inn i helgene også nå, så jeg tror iallfall ikke jeg spiser for mye.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Ja, da var det min tur til å grunne på dette med kalorier og vekt. Jeg tror svaret på dette egentlig er åpenbart for mange, men jeg er altså ikke sikker. Jeg holder altså på å skulle gå litt ned i vekt (eller inn noen cm). Har funnet ut at jeg bør ligge på omtrent 1600 kcal dagen for å få ca 500 i underskudd, som altså anbefales fra mange hold i forhold til vektnedgang. Spørsmålet er som følger: skal jeg regne med treningskaloriene i dette regnestykket? Altså, hvis jeg trener bort 500 kcal bør jeg spise meg opp slik at det totale underskuddet er på 500? Ellers blir vel underskuddet raskt på 1000 kcal, altså alt for høyt? Eller er jeg ute og sykler nå? Er jo veldig sulten de dagene jeg trener (4 ganger i uken, gjerne to timer i strekk) og synes det er vanskelig bare å skulle spise 1600 kcal. Kan jo nevne at jeg gikk ned omtrent 5 kg for en god stund siden og gjerne vil ned 5-6 til, eller en buksestørrelse. Hverken vekt eller målebånd har derimot rikket seg på mange måneder til tross for at jeg trener masse og spiser sunt. Har strammet inn i helgene også nå, så jeg tror iallfall ikke jeg spiser for mye. Jeg syns 1600 høres litt lite ut hvis du trener såpass mye. En person som ikke trener forbrenner ca 2000 på en dag (med normal aktivitet da, ikke bare sitte heeelt stille) og da er jo 1600 et fornuftig inntak for å gå ned i vekt. Men du kan nok øke litt om du trener så mye. Da jeg skulle finne ut av dette for meg selv, så fant jeg en formel på dette et sted inne på vektklubben.no (Grete roede). Her kunne man regne ut basalforbrenning (som er det kroppen bruker på å holde organer i gang hvis du skulle ligget HELT stille en hel dag) - den er gjennomsnittlig på 1400-1500 kcal. Men så forbrenner man jo en god del på å sitte oppreist, gå, gjøre ting, jobbe, husarbeid osv, og alt dette fikk jeg iallefall til å bli bortimot 2000 kcal totalt. Hvis jeg i tillegg la til 30 minutters fysisk aktivitet i form av å gå tur så forbrant jeg ca 2200-2300 kcal per dag. Det gjorde at jeg valgte å legge meg på drøyt 1700 kcal inntak og da hadde jeg et lite slingringsmonn og kunne fint spise litt mer enkelte dager, eller i helga og fortsatt gå NED i vekt selv om det fort ble mindre enn 0,5 kg i uka (som er nedgangen du får med 500kcal minus). Men ved å ha denne oversikten visste jeg iallefall at det bare ville gå nedover, og det gjorde det. Uten unntak. Husker dessverre ikke linken til formelen, men hvis du søker i forumet på www.vektklubben.no kanskje du finner det. Ellers er det helt sikkert noen måter å regne det ut på ellers på nett. Ta det selvfølgelig med en liten klype salt da det er mange ting som spiller inn på forbrenninga, men du får iallefall en viss pekepinn som er litt lettere å følge
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Ja du skal spise treningskalorier.
Cata Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Du er bittelitt ute og sykler, i allfall i forhold til slik det ble forklart i vg's vektklubb da jeg var medlem for en tid siden. Da skulle man spise ca. det antall kcal som var anbefalt før man tok hensyn til treningsmengde, men var man flink og trente så kunne man spise noe mer innenfor den ekstra kalorimengden som treningen fjernet. Uff, det ble klønete forklart... Altså, i ditt eksempel så skal du spise ca 1600 kcal pr. dag, men trener du vekk 500 kcal så kan du spise inntil 2100 kcal og fremdeles gå ned. Det blir ikke feil å gjøre det, men hvis du f.eks. trener vekk 500 kcal og nøyer deg med å spise 2000 kcal så er det litt bedre. Det du derimot ikke skal gjøre er å spise særlig mindre enn 1600 og så tro du er "flink".
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #5 Skrevet 18. april 2010 TS her. Tusen takk for svar! Jeg har regnet ut dette med basalforbrenning før, men har nok misforstått litt i forhold til dette med trening, som dere ser. Jeg har nok hatt en mistanke om at 1600 er for lite for meg, går jo rundt og er sulten som en ulv hele dagen og mistet raskt litt piffen i både treningen og på jobb. Har vel kanskje gått i den berømte "sparemodusen". Da skal jeg legge til litt mer, iallfall de dagene jeg trener. Tusen takk for svar! Får sette meg på forvirringssykkelen og kjøre på videre. Jeg er egentlig ganske fornøyd med meg selv - jeg er veldig glad for å ha en frisk og sunn kropp og jeg liker å trene og å bli sterkere. Jeg har altså ikke dårlig tid, men skulle gjerne sluttet å telle kalorier etterhvert, det tror jeg ingen har godt av i lengden. Ha en fin aprilkveld videre:)
Chanel.No5 Skrevet 18. april 2010 #6 Skrevet 18. april 2010 Enig med innlegg over, treningskalorier må spises når du allerede ligger i kaloriunderskudd. De dagene du ikke er mye i aktivitet, skal du ikke spise så annerledes som de dagene du trener, men du skal spise mindre. Ofte vil dette regulere seg selv idet appetitten øker etter trening.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 TS her. Tusen takk for svar! Jeg har regnet ut dette med basalforbrenning før, men har nok misforstått litt i forhold til dette med trening, som dere ser. Jeg har nok hatt en mistanke om at 1600 er for lite for meg, går jo rundt og er sulten som en ulv hele dagen og mistet raskt litt piffen i både treningen og på jobb. Har vel kanskje gått i den berømte "sparemodusen". Da skal jeg legge til litt mer, iallfall de dagene jeg trener. Tusen takk for svar! Får sette meg på forvirringssykkelen og kjøre på videre. Jeg er egentlig ganske fornøyd med meg selv - jeg er veldig glad for å ha en frisk og sunn kropp og jeg liker å trene og å bli sterkere. Jeg har altså ikke dårlig tid, men skulle gjerne sluttet å telle kalorier etterhvert, det tror jeg ingen har godt av i lengden. Ha en fin aprilkveld videre:) Jeg prøvde å gå ned i vekt i høst, var litt "nazi" og spiste bare 1600 kcal en periode. Men gikk ikke ned. Men så begynte jeg å spise mer, sånn at jeg havna på 1800 ellernoe, og DAA gikk vekta jevnt og trutt nedover Ganske facinernde. Hilsen anonym bruker med et innlegg lenger opp her
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 TS her. Jeg ville bare oppdatere litt, for dette har jo gått strålende! Etter å ha begynt å spise mer har jeg gått ned litt over 4 kg siden denne tråden ble startet, og også inn noen cm her og der (jammen er det vanskelig å måle på samme sted hver gang!). Da har jeg til og med hatt noen uker hvor jeg ikke fikk trent og ikke telte kalorier. Og i dag satt jammen "målbuksa" mi som et skudd (buksa jeg hadde som mål skulle sitte bra). Nå nærmer jeg meg målet og har det mye bedre, fordi jeg slipper å sulte, kan spise masse herlig mat og få ordentlig utbytte av treningen.
Chanel.No5 Skrevet 28. mai 2010 #9 Skrevet 28. mai 2010 TS: Gratulerer, kjempebra jobbet! En trenger ikke sulte for å slanke seg, enda ett bevis på det!
madam_mim Skrevet 29. mai 2010 #10 Skrevet 29. mai 2010 Detta har eg og lurt på. Men eg tenkte og på at noen av kaloriene i ein treningstime ville ein ha brukt opp uansett i løpet av den timen. Så: blir det feil å tenka at "eg har brent 500, så eg et 500"? Når eg egentlig bare har brent 400 ekstra i forhold til det eg uansett ville brent av om eg for eksempel bare satt på dataen den timen? Blir litt vel detaljert no, men er nysgjerrig.
LamaLover Skrevet 29. mai 2010 #11 Skrevet 29. mai 2010 Det er sikkert de 400 du skal spise, Mim:) For det er jo de du mister ekstra ved trening. men jeg tror heller du bør tenke ca.tall, altså bare spise litt mer enn vanlig når du trener. Kroppen blir jo gjerne litt mer sulten, så jeg tror nok mengden kommer naturlig:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #12 Skrevet 29. mai 2010 Ganske enkelt regnestykke. Si man spiser 1400, og det er hva din kropp trenger for å holde vitale funksjoner i orden (varierer jo litt, men bare ett eksempel). Bruker du da 300 på fysisk aktivitet har ikke kroppen nok brennstoff til resten. Tenk bensin. Kjører du 100mil i bymiljø så må du fylle på om du hadde egentlig bensin til å kjøre 100mil landevei, for drivstoffet har blitt brukt opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå