Gjest Blondie65 Skrevet 19. april 2010 #21 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg er helt enig med trådstarter - man bør kle seg for anledningen. Jeg var en gang i en begravelse til en bekjent, og der kom en bekjent av den avdøde i skitten og hullete dongeribukse og vernestøvler - helt tydelig rett fra jobb. I den samme begravelsen var det solosang, og dama sang vakkert. Men for meg ble det helt feil når solisten stiller opp i dongeribukse (riktignok svart, men slitt) og en sjuskete og nuppete fleecejakke. Antrekket hadde ikke vært akseptabelt om solisten sto på galleriet engang, og i dette tilfellet sto hun foran i kirken! Jeg må si at en som tydelig kommer fra jobb hadde jeg akspetert både i vernesko og kjeledress. Det kan jo godt være at det var valget mellom dette antrekket eller ikke komme (pga at vedkommende ikke kan ta fri lenger). Solisten derimot. Det er helt uhørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #22 Del Skrevet 19. april 2010 Det er nøyaktig hva jeg mener. Og jeg er også enig i at det ikke er så mye som skal til, som du sier en pen topp, en pen bukse eller et skjørt, og det er bra nok. Jeg skjønner at det er mer komfortabelt i et mer uformelt antrekk, men som sagt er det ikke alltid så mye som skal til. Jeg opplever ofte at et komfortabelt hverdagsantrekk kan bli passende pent bare ved hjelp av å endre tilbehøret. For eksempel kan noen pene øredobber, et pent kjede, kanskje et skjerf og pene sko, forandre et antrekk totalt... Hadde jeg kommet i et uformelt antrekk i en anledning som f.eks middagsbesøk eller dåp, så hadde jeg følt med så flau og utilpass at det slettes ikke hadde kjentes komfortabelt på noe måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. april 2010 #23 Del Skrevet 19. april 2010 Hadde jeg kommet i et uformelt antrekk i en anledning som f.eks middagsbesøk eller dåp, så hadde jeg følt med så flau og utilpass at det slettes ikke hadde kjentes komfortabelt på noe måte. Problemet er vel at disse som synes at dongeribukse, joggesko og fotballskjorte går til enhver anledning ikke forstår at de er upassende kledd. Dermed blir de verken beklemt eller ukomfortable. Man har jo også disse som dusjer MINST en gang for lite i løpet av uken og som ikke forstår problemet selv om alle rundt dem holder minst en meters avstand ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. april 2010 #24 Del Skrevet 19. april 2010 Egentlig er det litt merksnodig at ingen har vært innom tråden og holdt et lenger foredrag om hvor dyrt det er med klær og stakkars de som ikke har råd til fine klær til anledningen ... Jeg sitter her så klar med svaret på et sånt innlegg ... Akk ... kor e' alle troll'an hen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #25 Del Skrevet 19. april 2010 Egentlig er det litt merksnodig at ingen har vært innom tråden og holdt et lenger foredrag om hvor dyrt det er med klær og stakkars de som ikke har råd til fine klær til anledningen ... Jeg sitter her så klar med svaret på et sånt innlegg ... Akk ... kor e' alle troll'an hen ... Jeg kan svare før noen klager jeg Til min farfars begravelse kjøpte jeg faktisk skjørt på fretex. Ikke primært for å spare penger, men fordi jeg liker å kjøpe brukt, og slike "pliktplagg" som sorte skjørt o.l synes jeg ofte er så kjedelige at jeg ikke "får til" å finne dem i vanlige butikker. Husker ikke hva annet jeg hadde på meg, men jeg var i hvert fall pyntet Så enig i at man ikke trenger bruke noe særlig penger for å være anstendig kledd. Hvis man er så utrolig slækt anlagt går det likevel an å kjøpe en mer seriøs fargevariant av yndlingsplaggene, sorte jeans (eller en litt uhøytidelig dressbukse), mørk/ensfarget skjorte eller noe slikt. Jeg har ikke noe problem med at folk kommer i biker-klær i bryllupet til en biker osv. Men det er endel andre anledninger hvor i hvert fall de som ikke kjører noen spesiell identitet ellers burde klare å få av seg bermudashortsen. Hørte forøvrig en kommentar på radio om nordmenns hang til å koooose seg, det handlet vel om disse teletubby-plaggene (onepiece). Greit å kose seg, men ikke så vanskelig å pynte seg BITTElitt i visse anledninger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 19. april 2010 #26 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg sitter her så klar med svaret på et sånt innlegg ... Det svaret vil jeg gjerne høre, så jeg tar på meg oppgaven som djevelens advokat... I skapet mitt har jeg 4 bukser (inkludert en joggebukse), 3 gensere, to skjørt, en selskapskjole, og en bunad. I tillegg har jeg en grilldress, en sommerjakke og en vinterkåpe. (Dette er faktisk sant!) Jeg bruker ca 1500 kr i året på klær, og da kjøper jeg stort sett undertøy, sokker, og noen topper. Det er ikke alltid like lett å være passende antrukket til enhver anledning når man ikke har penger til å kjøpe nytt til enhver tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 19. april 2010 #27 Del Skrevet 19. april 2010 Det svaret vil jeg gjerne høre, så jeg tar på meg oppgaven som djevelens advokat... I skapet mitt har jeg 4 bukser (inkludert en joggebukse), 3 gensere, to skjørt, en selskapskjole, og en bunad. I tillegg har jeg en grilldress, en sommerjakke og en vinterkåpe. (Dette er faktisk sant!) Jeg bruker ca 1500 kr i året på klær, og da kjøper jeg stort sett undertøy, sokker, og noen topper. Det er ikke alltid like lett å være passende antrukket til enhver anledning når man ikke har penger til å kjøpe nytt til enhver tid. du har i hvert fall to skjørt og en selskapskjole å velge mellom. Det handler ikke om at det må være nytt og moderne, men om å pynte seg til spesielle anledninger. De fleste har noen klær som er litt penere enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. april 2010 #28 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg har levd på et tilsvarende klesbudsjett og mindre enn det. Når jeg kjøpte klær måtte jeg alltid tenke: hva kan jeg bruke dette plagget sammen med. Har jeg sko? Har jeg veske? Jeg hadde BARE sorte sko og sorte vesker (flertall = en liten og en stor). Bukser, jakker og skjørt var alle sorte. Jeg hadde derimot fargerike topper, bluser og gensere. Det praktiske var at jeg alltid kunne finne et skjørt eller en jakke, sko eller veske til et enkelt kjøp av topp. Og den fineste toppen jeg noen sinne har kjøpt og som jeg har brukt svært mye kostet kr 49,-. Så til "hva skal man gjøre hvis man ikke har råd". Det er min erfaring at det ikke er det dette handler om overhodet. De som ikke har råd vet at de kan stille velstelt i nyvaskede klær, kanskje kjøpt på Fretex, arvet, lånt eller til og med kjøpt i fjor/forfjor. De som kommer i dongeribukse og fotballskjorte med joggesko gjør det ikke fordi de ikke har råd til noe annet - de gjør det fordi de ikke vet bedre eller gidder bry seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 19. april 2010 #29 Del Skrevet 19. april 2010 du har i hvert fall to skjørt og en selskapskjole å velge mellom. Det handler ikke om at det må være nytt og moderne, men om å pynte seg til spesielle anledninger. De fleste har noen klær som er litt penere enn andre. Det svaret vil jeg gjerne høre, så jeg tar på meg oppgaven som djevelens advokat... Jeg vet ikke om du snakket generelt, eller om dette var til meg, men bare for å oppklare en evt misforståelse: jeg er den som startet denne tråden, og er derfor enig med deg. Jeg har levd på et tilsvarende klesbudsjett og mindre enn det. Når jeg kjøpte klær måtte jeg alltid tenke: hva kan jeg bruke dette plagget sammen med. Har jeg sko? Har jeg veske? Jeg hadde BARE sorte sko og sorte vesker (flertall = en liten og en stor). Bukser, jakker og skjørt var alle sorte. Jeg hadde derimot fargerike topper, bluser og gensere. Det praktiske var at jeg alltid kunne finne et skjørt eller en jakke, sko eller veske til et enkelt kjøp av topp. Og den fineste toppen jeg noen sinne har kjøpt og som jeg har brukt svært mye kostet kr 49,-. Så til "hva skal man gjøre hvis man ikke har råd". Det er min erfaring at det ikke er det dette handler om overhodet. De som ikke har råd vet at de kan stille velstelt i nyvaskede klær, kanskje kjøpt på Fretex, arvet, lånt eller til og med kjøpt i fjor/forfjor. De som kommer i dongeribukse og fotballskjorte med joggesko gjør det ikke fordi de ikke har råd til noe annet - de gjør det fordi de ikke vet bedre eller gidder bry seg. Veldig bra svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 19. april 2010 #30 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg vet ikke om du snakket generelt, eller om dette var til meg, men bare for å oppklare en evt misforståelse: jeg er den som startet denne tråden, og er derfor enig med deg. . Ok. Da misforsto jeg og vi er enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schnerk1 Skrevet 19. april 2010 #31 Del Skrevet 19. april 2010 Å stille med sort slips i en begravelse eller å stille i alt annet enn hvit kjole i et bryllup, vet vel alle at man skal gjøre. Jeg syns ikke det kan kalles å kle seg gammeldags. Da må det heller være klesplaggene man bærer som er gammeldagse. Men å kle seg "feil" for anledningen eller å gå kledd litt gammeldags, er vel ikke det verste man kan gjøre :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 19. april 2010 #32 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Å stille med sort slips i en begravelse eller å stille i alt annet enn hvit kjole i et bryllup, vet vel alle at man skal gjøre. Jeg syns ikke det kan kalles å kle seg gammeldags. Da må det heller være klesplaggene man bærer som er gammeldagse. Men å kle seg "feil" for anledningen eller å gå kledd litt gammeldags, er vel ikke det verste man kan gjøre :-) Det er vel ingen som har snakket om å kle seg gammeldags? :klø: Vi snakker om å kle seg pent ved spesielle anledninger. Men hvis det er snakk om å kle seg gammeldags, er det det beste man kan gjøre i en slik setting som jeg snakker om, i og med at i "gamle dager" var det vanlig å ta på seg søndagsklærne hvis man skulle i selskap, eller til andre høytidlige tilstelninger. Endret 19. april 2010 av Rosemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schnerk1 Skrevet 20. april 2010 #33 Del Skrevet 20. april 2010 Det er vel ingen som har snakket om å kle seg gammeldags? :klø: Vi snakker om å kle seg pent ved spesielle anledninger. Men hvis det er snakk om å kle seg gammeldags, er det det beste man kan gjøre i en slik setting som jeg snakker om, i og med at i "gamle dager" var det vanlig å ta på seg søndagsklærne hvis man skulle i selskap, eller til andre høytidlige tilstelninger. "Er det gammeldags å kle seg for anledningen", er det temaet jeg svarte på. - håper det kan oppklare litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psiv Skrevet 20. april 2010 #34 Del Skrevet 20. april 2010 Jeg synes det er en god ting å kle seg fint for anledninger, men noen ganger synes jeg det er litt vanskelig å vite hva kleskoden er for noe.. Ble invitert på julebord en gang, og jeg kledde meg i en ganske fin kjole; fikk meg en støkk da jeg oppdaget at alle andre var kledd veldig uformelt (vi snakker olabukser og vanlige "hjemmeklær"). Følte meg forferdelig stivpyntet, og jeg var så flau! :/ Det er særlig vanskelig hvis man er invitert til noen man ikke kjenner så godt, men der de fleste andre kjenner hverandre. Det virker som om de da har en slags usagt forståelse for hva man har på seg i diverse anledninger der de er sammen, de er på en måte litt synkroniserte, om dere skjønner Så kommer man som utenforstående med et antrekk som er nokså malplassert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #35 Del Skrevet 20. april 2010 Jeg er av den generasjon der vi som barn hadde skoleklær, etter skoleklær, sønddagsklær og gå bort klær når vi skulle på besøk /fikk besøk av slekta! Født i 1967 Men fikk da inn med morsmelka å kle seg til anledninger, og også det med å ta vare på klær. Jeg er helt enig med TS. Det går ann å gjør en liten innsats når man skal ut i en anledning. Jeg har opplevd noen juler der ungdommene i hus har vanlig hverdagstøy på, jeans og jumper. Synes rett og slett det er for slapt jeg. Gjør også at jeg føler meg litt overpynta i kjolen min i nevnte julaftener! Skal ikke være slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 20. april 2010 #36 Del Skrevet 20. april 2010 Jeg synes det er en god ting å kle seg fint for anledninger, men noen ganger synes jeg det er litt vanskelig å vite hva kleskoden er for noe.. Ble invitert på julebord en gang, og jeg kledde meg i en ganske fin kjole; fikk meg en støkk da jeg oppdaget at alle andre var kledd veldig uformelt (vi snakker olabukser og vanlige "hjemmeklær"). Følte meg forferdelig stivpyntet, og jeg var så flau! :/ Jeg opplevde det motsatte en gang. Jeg var invitert på julebord hos en venninne, men hun hadde glemt å si at det var et julebord. Hun spurte meg bare om jeg hadde lyst til å komme til henne. De andre (bortsett fra en) hadde fått informasjon om at det var julebord og hadde stivpyntet seg. Der satt jeg i olabukse og en enkel bluse. Følte meg malplassert og flau. etter det har jeg lært å spørre om kleskoden og om det er en spesiell anledning hvis jeg blir invitert uten mer beskjed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 20. april 2010 #37 Del Skrevet 20. april 2010 "Er det gammeldags å kle seg for anledningen", er det temaet jeg svarte på. - håper det kan oppklare litt? Beklager at jeg formulerte meg klønete. Jeg forsto det slik at du snakket om å kle seg gammeldags (i betydningen at klærne var gammeldagse), mens det vi andre diskuterer er om det er en gammeldags holdning å kle seg pent når anledningen tilsier det. Å stille med sort slips i en begravelse eller å stille i alt annet enn hvit kjole i et bryllup, vet vel alle at man skal gjøre. Jeg syns ikke det kan kalles å kle seg gammeldags. Da må det heller være klesplaggene man bærer som er gammeldagse. Men å kle seg "feil" for anledningen eller å gå kledd litt gammeldags, er vel ikke det verste man kan gjøre :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 22. april 2010 #38 Del Skrevet 22. april 2010 Det er essensielt å være antrukket etter anledningen. Kjipt å være overpyntet, men VÆRRE å være under-pyntet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå