Gå til innhold

Er det gammeldags å kle seg for anledningen?

Gjest Rosemor

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemor

Det siste året har jeg vært tilstede ved en del høytidlige anledninger. (Vitnemålsutdeling, presentasjon av konfirmanter, dåpsermoni, bryllupssermoni osv)

Da har jeg passet på at barna (les:ungdommene) og oss selv er passende antrukket for anledningen, jeg mener at vi viser respekt for vertskapet ved å ikke komme i hverdagstøy.

Det jeg anser for å være passende til slike anledninger er lett pyntet.

Men stadig oftere ser jeg at de fleste er penere antrukket på jobb, enn de er til slike høytidlige anledninger.

For eksempel på en vitnemålutdeling... alle graduantene og lærere var kledd i bunad eller dress og slips, mens 90% av foreldrene kom i hverdagstøy.

Ved denne anledningen obsertverte jeg fotballtrøyer, joggebukser, tunika over hullete jeans (de fleste kvinnene hadde det), ja til og med hawaii-skjorte og shorts... de var kanskje moteriktig antrukket, det aner jeg ingenting om, men pent var det ikke, og heller ikke korrekt til anledningen etter min mening.

Jeg vet jeg er gammeldags, men jeg mener det å kle seg etter anledningen er viktig.

Mitt spørsmål blir helt enkelt:

Hvorfor pynter ikke folk seg ved høytidlige anledninger lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det viktig å skille mellom hverdag og fest. Jeg pynter meg alltid til anledninger som du nevnte, ts. I tillegg pynter jeg meg også hvis jeg f.eks skal ut på restaurant o.l. Det er ikke mye som skal til heller. Det holder ofte å ta på seg en pen topp og enten en pen bukse eller et skjørt. Man trenger ikke gå i gallakjole akkurat.

Kjenner en fyr som kan finne på å stille opp i julebesøk, dåpssermonier osv i joggedress. Da viser man ikke særlig respekt for vertskapet synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har gått en litt allmenn aksept i det - mange føler seg mer vel og komfortabel i et mer uformelt antrekk, og når "alle" andre er enig, blir det gjerne til at flere og flere føler de er akseptabelt å gjøre som de vil.

Selv er jeg enig med deg, og synes det er ganske udannet og i enkelte tilfeller respektløst å komme trekkende i shorts og t-skjorte på f.eks. en vitnemålsutdeling. Når jeg gikk ut fra ungdomsskolen (ca. 1 år siden) gikk dog alle foreldre jeg lå merke til pent antrukket; menn i dress og slips, og kvinner i en eller annen form for buksedrakt eller bunad.

Var også i en barnedåp for ikke så alt for lenge siden, og var litt usikker på hva jeg skulle ha på meg, at det ikke skulle bli FOR formelt. Tok derfor på meg en ganske nøytral bukse med blazer og skjorte, og tenkte det gikk. Når jeg kom, var det imidlertid flere som hadd slengt på seg et par tights og en genser, enkelte av barna/tenåringer kom også i jeans med krøllede skjorter. Uff, synes sånt blir så fælt, jeg. :sukk:

Skjønner at det finnes en grense mellom litt casual og slaskete, men i enkelte anledninger synes jeg det bare er normal folkeskikk og kotyme å skulle kle seg pent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er gammeldags å kle seg pent for høytidelige anledninger. Faktisk vil jeg si det er nesten dirkete uhøflig å komme i ei fillete t-skjorte/joggesko i enkelte anledninger. Og i hvert fall i viktige sermonier som dåp, bryllup etc. Har ikke opplevd akkurat de ennå, men virker som klesstandarden går jevnt nedover her i landet. Det blir liksom så middelmådig. Det er kanskje en slags trend at vi skal være så uformelle hele tiden, men enkelte ganger er det ikke uformelt, men heller tvert om.

Også er på kontoret synes jeg enkelte går veldig fillete kledd. Gjør ikke akkurat inntrykk når vi får besøk av kunder. Ledelsen burde satt en fot ned og gitt en "klesinstruks til enkelte".

Så Rosemor, jeg synes ikke du er gammeldags. Det er bare alle andre som er blitt late og middelmådige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål blir helt enkelt:

Hvorfor pynter ikke folk seg ved høytidlige anledninger lenger?

Latskap. Og kanskje at dei ikkje tenker over at ein bør pynte seg litt.

Det er ikkje så mykje som skal til, så det er ikkje akkurat vanskleg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart..

Jeg prøver nå å kle meg for andledningen.

Er jo ikke verre enn å bytte ut hullete dongeribukse (over tunika) med tights/strømpebukse og et smykke..

Ved en "lett pyntet" anledning så jeg en med dressbukse og treningstskjorte.. Så ut som han hadde blitt distrahert midt i skiftingen ;) Jeg var ikke den eneste som la merke til det heller.

Endret av einna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg kler meg også for anledningen. Hvis jeg er usikker på hva som er passende for anledningen så spør jeg vertskapet eller andre gjester hva de har tenkt.

Jeg synes det er en trist utvikling at man ikke kan gjøre seg litt umake, og jeg synes spesielt at t-skjorter, fotballtrøyer, dongeribukser og joggebokser har fått et alt for stort inntog i de fleste sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dongeribukse synes jeg kan til nøds gå, men da må det være til noe mer passende for anledningen, f.eks. mørke jeans, blazer og skjorte/bluse inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dongeribukse synes jeg kan til nøds gå, men da må det være til noe mer passende for anledningen, f.eks. mørke jeans, blazer og skjorte/bluse inni.

Blå Jeans er uaktuelt. Da må det være sorte eller hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå Jeans er uaktuelt. Da må det være sorte eller hvite.

Jeg synes faktisk man kan driste seg til mørkeblå, jeg... :lur:

Men enig i at lyse blir lite pent. Når det kommer til hvite, synes jeg det skal ganske mye til i henhold til resten av antrekket "to pull it off".

Jeg vet hvertfall at jeg selv ser ganske fæl ut i hvite jeans. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

For meg er det viktig å skille mellom hverdag og fest.

Det er nøyaktig hva jeg mener. :)

Og jeg er også enig i at det ikke er så mye som skal til, som du sier en pen topp, en pen bukse eller et skjørt, og det er bra nok.

Jeg skjønner at det er mer komfortabelt i et mer uformelt antrekk, men som sagt er det ikke alltid så mye som skal til.

Jeg opplever ofte at et komfortabelt hverdagsantrekk kan bli passende pent bare ved hjelp av å endre tilbehøret.

For eksempel kan noen pene øredobber, et pent kjede, kanskje et skjerf og pene sko, forandre et antrekk totalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes faktisk man kan driste seg til mørkeblå, jeg... :lur:

Men enig i at lyse blir lite pent. Når det kommer til hvite, synes jeg det skal ganske mye til i henhold til resten av antrekket "to pull it off".

Jeg vet hvertfall at jeg selv ser ganske fæl ut i hvite jeans. :ler:

Det kommer an på Jeansen - og tilbehøret. Jeg har en med rette ben som er fin til høyhælte sko. Med oppdresset topp og en jakke til ville det fungert til en skoleavslutning. Til en dåpsfest eller konfirmasjon ville jeg valgt et skjørt, eller til nød en penbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Jeg synes det er en trist utvikling at man ikke kan gjøre seg litt umake, og jeg synes spesielt at t-skjorter, fotballtrøyer, dongeribukser og joggebokser har fått et alt for stort inntog i de fleste sammenhenger.

Jeg er helt enig.

Og ikke minst er jeg veldig glad for at jeg ikke er den eneste som synes at dette er en trist utvikling.

Og angående jeans: jeg synes også hvite jeans kan være veldig pent med den riktige toppen, og det rette tilbehøret.

Jeg måtte bare legge til litt.

Datteren min er "fjortis" og har fått inn "riktige klær til riktig anledning" med morsmelka. Hun pynter seg derfor litt når hun skal i bursdager, i kirken, på konserter og lignende. Hun er ikke stivpyntet, men vanligvis litt penere enn hva hun går i til daglig.

Når hun får reaksjoner på klærne fra de andre som ikke har pyntet seg, har hun begynt å si at jeg tvinger henne til å pynte seg...

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onkelen min møtte opp i konfirmasjonen min i jeans og hawaii-skjorte. Rett og slett tragisk. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å pynte seg litt når anledningen tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er enig, selv om jeg ikke har lagt merke til den utviklingen (har vært i veldig få slike sammenhenger de siste årene, tror jeg, annet enn bryllup og begravelser, og der har folk kledt seg passende nok. Unngår 17.mai o.l). Det skal jo ikke mye til å pynte seg littegrann, en skjorte og en hel pen bukse på en mann, en bluse og/eller skjørt/kjole på kvinnene, og ordne seg litt med hår og sminke, evt smykker. Jeg bryr meg ikke om folk har korrekt lengde på kjolen til ulike anledninger eller riktig farge på dressen, så det er ikke så mye jeg "forventer", synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Dette har jeg heldigvis ikke opplevd. Menn i dress og damer kjoler eller veldig pene bukser er standarden på alle de nevnte anledninger.

Hadde jeg hatt en slektning som stilte i dongeribukse i konfirmasjoner ol, så tror jeg at jeg hadde tatt en prat med han/henne. Det er jo ikke alle som er klar over at de bryter med forventningene og da synes jeg det er mest sympatisk gjort å si i fra. Det skulle jeg i alle fall ønske at noen gjorde om de reagerte på mitt antrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med trådstarter - man bør kle seg for anledningen. Jeg var en gang i en begravelse til en bekjent, og der kom en bekjent av den avdøde i skitten og hullete dongeribukse og vernestøvler - helt tydelig rett fra jobb. I den samme begravelsen var det solosang, og dama sang vakkert. Men for meg ble det helt feil når solisten stiller opp i dongeribukse (riktignok svart, men slitt) og en sjuskete og nuppete fleecejakke. Antrekket hadde ikke vært akseptabelt om solisten sto på galleriet engang, og i dette tilfellet sto hun foran i kirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Vi merker tendensen, og synes det er trist.

I familen på begge sider gjelder prinsippet om å kle seg til anledningen. Er man i kjeledress til vanlig, slik mange er, føles det helt riktig å kle seg annerledes når man ikke er på arbeid.

I bygda vår er det en selvfølge for slekt/famile/naboer å kle seg for anledningen. Ofte er det imidlertid andre som også tar seg fri fra arbeid et par timer (med lønnstrekk og det hele) og "følger til grava" og de møter - innen rimelighetens grenser - slik de er kledd på arbeid. Det er fullt akseptert, og det er har vi ingen problemer med.

Til andre anledninger skal man kle seg om. Vi har selv forlangt at barna våre stiller "søndagskledd" (jada, vi praktiserer "søndagsklær også"!) til f eks jul- og sommeravslutninger på skolen, eller til "festsammenkomster" i klubb/forening de er med i. Eller når de er bedt bort på en fredags- eller lørdagskveld.

Det å lære barn å kle seg etter anledningen er noe som ligger foreldrenes oppdrageransvar. Ikke alle ser ut til å være seg sitt ansvar bevisst her... Og har man ikke lært det som barn, slik at det er blitt helt naturlig, skal man være virkelig tøff for - som den eneste - møte kledd etter anledningen når man vokser til. Om man da i det hele tatt vet hva som er riktig påkledning til anledningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns ikke det er gammeldags, syns heller at det er en selvsagt del av en normal oppdragelse. Man vil jo vise konfirmanten/brudeparet/avgangseleven at man syns dette er en viktig dag. Da kommer man ikke innom på vei fra noe, man har forberedt seg og pyntet seg for å gjøre ære på den som feires.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal lite til for å være rimelig korekt i de fleste anledninger, det er jo ikke slik at man må fram med gallakjolen for en konfrimasjon! Litt pent er ikke vanskelig å få til, og det forbauser meg når folk møter opp i f.eks barnedåp eller konfirmasjon i dongeri og slitte joggesko.

Jeg har endel enkle basisklær som fungere like godt til hverdags som til litt pent. Et pent smykke, belte, litt hæler på skoene og sips, så er det pent Samme antrekk blir helt greit hverdaganstrkk med lave sko og andre smykker.

Jeg må innrømme at jeg har vært i begravelse i vanlige hverdagsklær. Men det var fordi jeg fikk vite om det samme dag, og syntes det var viktigere at jeg var der enn om antrekket var korrekt. Men skal inrømme at jeg kjapt fikk av meg den turkise allværsjakken og gjemt den godt under stolen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...