Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Min 16 år gamle sønn skal flytte til et annet fylke for å gå vidergående. Jeg har kikket litt på lånekassen sine sider men kan ikke se om det er nok å melde adresseendring eller om en må melde permanent boadresse for å få stipend.. Noen som vet? For at han skal ha sjanse å komme inn på linjen han ønsker må han melde permanent flytting for å i det hele tatt bli vurdert. Jeg som studerende alenmor er redd han da ikke får stipend og hele økonomien går adundas... Håper noen vet noen om dette.
Gjest najki Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Han får borteboerstipend så lenge han ikke bor sammen med foreldrene mens han går skole. Det kommer altså på samme hvor han har registrert adresse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Må han flytte til annet fylke fordi den linja han vil gå på ikke finnes i bostedsfylke? Dersom svaret her er nei, dvs at han kan få samme utdannelse i bostedsfylke så må han melde flytting, tror det er før 1. februar. Dersom hele familien flytter så er fristen rundt. 1 mai tror jeg. Dette må du sjekke med de som har med inntak til videregående å gjøre. Ikke stol på rådgiver på skolen for der har jeg opplevd at feil informasjon ble gitt. Ulla
Gjest Agurkolat Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Han må bo minst 40km frå foreldreheimen for å få bortebuarstipend. Dette får du uansett om du melder flytting eller ikkje. Bortebuarstipendet er på 3400, pluss at han kan få reisestipend, noko som er på veldig lite. Eg får 200 kr i mnd i reisestipend, men eg bur 550km frå mamma og dei. Når han søkte, kryssa han under for at han skulle melde flytting innen 1 Juni då? (Trur da sto noko slikt når eg søkte), for då treng ein ikkje melda flytting med ein gong. Problemet er vel då viss han ikkje har ein plass, eller nokon å "flytta til" på papiret. Treng jo ei adressa. Som Ulla skriver over meg, ikkje stol på rådgiver. Fekk beskjed om at eg IKKJE kunne søka meg inn, og melda flytting til Oppland (mamma og dei bur i Hordaland), pga. at eg var u
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå