mocci Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Hunden min ble akutt dårlig natt til lørdag, har vært hos dyrlegen 4 ganger i løpet av helgen hvorpå hun ble diagnostisert med prolaps. Hele bakparten er lam, hun har ikke følelse i bakbeina samt ingen kontroll over avføring/urin. Hun har fått kortison og har blitt neddopet da hun har vært helt hysterisk til tider, pest seg i hel samt kastet opp. Hun nekter å legge seg ned, klarer ikke å slappe av i det hele tatt, vil helst bare sitte. Gjør det vondt verre hvis hun sitter i motsetning til å ligge? Det er noe av det jævligste jeg har opplevd! Imorges fikk jeg totalt sammenbrudd, gråt og gråt, er så forferdelig å se hunden min i en slik tilstand. Dessuten har jeg lest at prolaps kan være rene dødsdommen for hunder, det gjør meg helt fortvilet. Hunden min er bare 3,5 år. Er det noen av dere som har erfaring med prolaps?
addict Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Hei Har en liten Dachs som også fikk skiveprolaps i ryggen for noen år siden. Hun er jo veldig lang i ryggen, og det er visst vanlig for Dachser. Vi tok henne til dyrlegen og fikk behandliger der, og totalt bevegelsesforbud. Tror hun måtte ligge i buret sitt i 1 mnd i strekk, om ikke lengre. Kunne ikke gå ut å tisse engang, så vi måtte bære buret ut i hagen og lot henne få gå rett utenfor og gjøre sitt. Hun fikk kortisonsprøyter og smertestillende. Det var fælt å se at den livfulle lille hunden vår bare kunne ligge i buret og ikke gjøre noe Hun hadde også litt problemer med å gå (slapp i musklene etter å ha vært i ro så lenge) etter hun fikk komme ut, men trente seg fort opp igjen. I dag er hun helt frisk, har vært det siden, og har rukket å bli 12 år! kjempesprek og livlig jente! Prolaps trenger ikke å være dødsdom!
Kamelia83 Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Prolaps trenger absolutt ikke være en dødsdom for en ung hund. Behandlingen kan være lang, og de kan trenge lang tid på å komme seg igjen, samt riktig trening. Svømming skal være veldig bra. Vi hadde en hund på 13 år som fikk prolaps, og valgte å avlive ettersom sjansen for å bli frisk er mye mindre hos eldre hunder. Tror hun hadde måtte lide seg gjennom behandlingen. Lykke til! Ikke morsomt med syke dyr
breiflabb Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Hnnden vår på 12 år har også prolaps. Foreløbig så lever han fint med det, men vi får ikke lov å gå lange turer med han, og vi må gå på hardt underlag. Han går også fast på rimadyl. Han er heller ikke så ille at han "faller sammen". Vi har planer om å prøve akkupunktur for å se om det kan hjelpe han litt. Hvis hunden din heller vil sitte enn å ligge så betyr det kasnkje at det er mer komfortabelt for henne. Men du kan jo prøve å sette deg ned på gulvet ved siden av henne, og se om hun slapper mer av da. Dessuten, hvis hun merker på deg at du ikke er rolig og slapper av, så gjør ikke hun det heller. Lykke til
mocci Skrevet 18. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2010 Hadde deres hunder lammelser? Akkurat nå er jeg mest bekymret for at min kjæreste voffe ikke skal få førligheten tilbake.
mocci Skrevet 18. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2010 Dessuten, hvis hun merker på deg at du ikke er rolig og slapper av, så gjør ikke hun det heller. Det har jeg merket, jeg må virkelig ta meg sammen for å ikke gråte når jeg er sammen med henne, hun blir stresset med en gang jeg nærmer meg henne. Derfor holder jeg meg unna og kikker til henne med jevne mellomrom.
Miss Puddel Skrevet 18. april 2010 #7 Skrevet 18. april 2010 vet om hunder som har kommet seg bra etter prolaps. Om du bor på østlandet vil jeg anbefale deg veterinær Ellen Schmedling når hunden kanskje er over det første akutte smertetilstanden. hun er kiropraktor og veterinær, jobber mest med hester, men tar også i mot hunder, og kan jobbe mye med smerten og låsninger rundt prolapsen. Vanntrening kan også være posetivt når dere kommer så langt som til rehabiliteringfasen, aquadog i bærum eller Fjeld hundesenter på løten er å anbefale i så tilfelle. god bedring og lykke til!
breiflabb Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Hadde deres hunder lammelser? Akkurat nå er jeg mest bekymret for at min kjæreste voffe ikke skal få førligheten tilbake. Nei. Hunden vår har ikke mistet førligheten, heldigvis. Han går litt rart, men har det bra.
mocci Skrevet 19. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2010 Dette endte i tårer. Det ble oppdaget en skiveutgliding itillegg hvor det mest sannsynlig er skiveutglidingen som har ført til lammelsen av bakparten. Vi valgte å avlive hunden, slik at hun kunne få slippe. Det gjør så vondt! ((((((((( 1
Leo Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Dette endte i tårer. Det ble oppdaget en skiveutgliding itillegg hvor det mest sannsynlig er skiveutglidingen som har ført til lammelsen av bakparten. Vi valgte å avlive hunden, slik at hun kunne få slippe. Det gjør så vondt! ((((((((( Ja, det er helt jævlig å måtte avlive, men jeg tror dere kan være helt sikker på at dere gjorde det rette! Kan ikke si så mye annet enn at jeg måtte avlive min hund rett før jul og at jeg sto i hagen og hylte den kvelden. Livet må imidlertid gå videre, så nå leker det en liten tass (Eller det vil si akkurat nå sover han...) rundt bena mine igjen. Klem
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #11 Skrevet 20. april 2010 Maic, franske bulldogen til ei vennine har hatt prolaps i ryggen. Han er nå ganske så fin i formen igjen:O) Pensjonist, men nyter livet. Det er håp skal du se:) Forøvrig anbefaler jeg en tur til en dyktig hest/huind kiropraktor. Ei som heter annette selliksen fra stavanger er dyktig. Rettet opp bekkenet på hesten min da alle dyrleger hadde gitt henne opp. Jeg tror hun også praktiserer hund. Lyke til:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #12 Skrevet 20. april 2010 Dette endte i tårer. Det ble oppdaget en skiveutgliding itillegg hvor det mest sannsynlig er skiveutglidingen som har ført til lammelsen av bakparten. Vi valgte å avlive hunden, slik at hun kunne få slippe. Det gjør så vondt! (((((((((
breiflabb Skrevet 20. april 2010 #14 Skrevet 20. april 2010 Dette var trist å høre. Selv om det gjør vondt, så er det en mager trøst at dere gjorde det beste for hunden, i den tilstanden hun var i idag.
Miss Puddel Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 jeg avlivet en hund med forkalkninger og smerter i vinterferien. Han var bare 7 år, og jeg kan med hånden på hjertet si han var bortimot min beste venn og det var fryktelig vondt for meg å la ham dø. Men det gjorde så altfor vondt for ham til å la ham leve. så jeg måtte gjøre det som var riktig for ham. Nå har jeg en ny firbeint venn, livet går videre, men han jeg måtte la gå lever videre i hjertet mitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå