Gå til innhold

Kan man representere seg selv i retten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg er i jobb og det jeg mottar i lønn er høyere enn grensa for fri rettshjelp. Og likevel har jeg ikke råd til advokat.

Saken gjelder: mobbing og trakassering på arbeidsplassen.

Jeg har googlet en del på nettet og alt jeg finner er gratis konsultasjon i halv time. Har undersøkt gratisadvokat.no også...kom ingen vei.

Jeg har undersøkt jussbuss og jurk også.

Er medlem av HK, men de vil heller finne løsninger og gjør lite for de vil jo at dette ikke skal koste dem noen ting, og imens plages jeg på jobb.Dette har nå pågått i over et år.

Hører at det finnes gratisadvokater, men hvor er de å finne? Noen som vet om en? Hvis ja, send meg gjerne en privatmelding.

Og så lurte jeg på om jeg kan representere meg selv i retten. Hva sier norske lover om det?

*Jeg vet at dere vil komme med en del råd om hva jeg burde gjøre men jeg har forsøkt alt. Og jeg ønsker ikke å si opp.

Det eneste som vil hjelpe vil være et søksmål. Så de lar meg være i fred, lar meg gå på jobben min og gjøre min jobb*.

Så vennligst: svar gjerne på spørsmålene om advokat: )

Endret av lorna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har lov til å representere degselv vet jeg ikke noe om.

Men det går an å ringe til en advokat og forklare hvorfor du ikke kan få fri rettshjelp og hvis saken din er "interessant" nok for de så er det mulig de vil hjelpe deg.

Søk litt på nettet og finn advokater som jobber med den type saken, og som er knyttet til frirettshjelp.

Lykke til!

Skrevet

Du kan normalyt representere deg selv i retten, men det regnes som fryktelig dumt. De som gjør det taper nesten alltid saken. merk at selv skarpskodde advokate rikke pleier ta sjansen på å representere seg selv.

Forsøk å få kontakt med HKs advokat direkte. Forsøk å styr unna fagforeningsfolka hvis du kan.

Evt så sjekk hva det faktisk koster med en normal advokat.

Skrevet (endret)

Hvordan får jeg tak i advokaten for HK region øst.

Fagforeningsfolka vil nok neppe gi meg navnet på vedkommende.

Og hvis jeg velger å representere meg selv...vil ikke retten gi meg en "hjelpeadvokat"... en som kan bistå meg med hjelp når det gjelder lover og regler? Finnes kanskje ikke noe sånt.

Endret av lorna
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis vil ikke denne saken komme til retten, den vil max gå til et forliksråd, og når du ikke er villig til å diskutere saken, så blir du den tapende part.

Ja, du kan være din egen advokat, men da taper du garantert. Når du vet så lite om lovverk som du tydligvis gjør, så har du ikke sjans.

Det er det klart at man ønsker samtaler og å finne en felles løsning på problemene, det gjøres alltid fremfor å dra ting til retten (unntaket er selvfølgelig kriminalsaker, men det er ikke dette). Når du viker så lite løsningsorientert er det ikke sannsynlig at noe godt kommer ut av dette. (Hvilken paragraf skal du anklage de for brudd på forresten, du vil jo ikke gå i dialig som er din plikt?)

Mitt forslag: vær pågående ovenfor fagforeningen og finn en løsning. Selv om du mener deg trakassert kan det faktisk bero på misforståelser og egenholdninger, og selv om det er et hardt slag for deg at jeg sier det, så kan det være i alle fall delvis sant. Dersom du ikke kommer gjennom kan du kontakte jusbus e.l., men de er kun et rådgivende organan av studenter. Alt i alt tror jeg du har mye å vinne på å samarbeide med fagforeningen selv om du syns det går treigt, dessuten vil vel ingen tror på dine anklager når du sier du vil fortsette å jobbe på på dette angivelig grusome stedet. Det faller sin egen urimelighet. Du viker lite moden som tror at du uten videre vil får gjennomsalg i en rettssak uten å fire noe selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får jeg tak i advokaten for HK region øst.

Fagforeningsfolka vil nok neppe gi meg navnet på vedkommende.

Og hvis jeg velger å representere meg selv...vil ikke retten gi meg en "hjelpeadvokat"... en som kan bistå meg med hjelp når det gjelder lover og regler? Finnes kanskje ikke noe sånt.

Nei, det må du betale selv. Dette er Norge, ikke USA.

Skrevet

Hei,

Jeg er i jobb og det jeg mottar i lønn er høyere enn grensa for fri rettshjelp. Og likevel har jeg ikke råd til advokat.

Saken gjelder: mobbing og trakassering på arbeidsplassen.

Jeg har googlet en del på nettet og alt jeg finner er gratis konsultasjon i halv time. Har undersøkt gratisadvokat.no også...kom ingen vei.

Jeg har undersøkt jussbuss og jurk også.

Er medlem av HK, men de vil heller finne løsninger og gjør lite for de vil jo at dette ikke skal koste dem noen ting, og imens plages jeg på jobb.Dette har nå pågått i over et år.

Hører at det finnes gratisadvokater, men hvor er de å finne? Noen som vet om en? Hvis ja, send meg gjerne en privatmelding.

Og så lurte jeg på om jeg kan representere meg selv i retten. Hva sier norske lover om det?

*Jeg vet at dere vil komme med en del råd om hva jeg burde gjøre men jeg har forsøkt alt. Og jeg ønsker ikke å si opp.

Det eneste som vil hjelpe vil være et søksmål. Så de lar meg være i fred, lar meg gå på jobben min og gjøre min jobb*.

Så vennligst: svar gjerne på spørsmålene om advokat: )

Hva er det du vil oppnå ved å gå til retten da? Hva slags dom er det du ser for deg at vil løse dine problemer - med andre ord: Hva er ditt krav/påstand?

Arbeidsrettssaker er sjelden i retten - med god grunn: Det er meget belastende for både arbeidstaker og arbeidsgiver, uansett utfall. Man prøver i det lengste å løse ting med dialog og forlik. Ditt ønske om å fortsette å jobbe på dette stedet etter en rettssak vil neppe gå i oppfyllelse uansett utfall av saken, etter en rettssak mot arbeidsgiver finner de fleste at det er altfor belastende å bli værende på arbeidsstedet. Du må også huske på at det at du har gått til sak mot arbeidsgiver fort kan ryktes, og at du kan få problemer med å få jobb andre steder - uansett hvor urettferdig det måtte føles.

Men du kan fint være selvprosederende i retten om du ønsker, dog frarådes det på det sterkeste. Som nevnt over - ikke engang advokater ønsker å prosedere sin egen sak.

Nei, det vil du ikke få. Enten får du fri rettshjelp, eller så får du ikke det. Du tenker kanskje på bistandsadvokatordningen, men det gjelder for ofre i visse straffesaker, og er altså ikke aktuelt i ditt tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...