Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har litt forskjellige synspunkter på det å være kristen. Jeg tenker at er du kristen, så tror du på treenigheten og at Jesus døde for dine synder. Han derimot mener at han er kristen, men tror ikke. Han mener at siden han lever etter de verdiene og livsførselen som den protestantiske kirke forfekter, og siden han lever i et land som også forfekter de kristne verdiene, så er han kristen. Der er vi uenige.

Jeg skjønner at folk har forskjellig oppfatning av det å være kristen, men så lurer jeg på hva dere tenker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trajan
Skrevet

Jeg tror samboeren din er en forviret ateist

Om man ikke tror på det de kristne tror at Jesus døde for våre synder osv. Så er man ikke kristen. Så enkelt er det

Skrevet

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Dette er den lille Bibel, Johannes 3.16, og tro ser ut til å være sentralt for å ha evig liv.

Men for eksempel innbyggere i muslimske land vil kalle alle nordmenn kristne, fordi vi lever etter kristen tradisjon.

Skrevet

Man blir ikke kristen av å være "snill og grei", man blir ikke buddhist av å ikke drepe fluer, man blir ikke hindu av å male en flekk i pannen, man blir ikke muslim av å ta på seg en burka... etc... :)

Man er kristen når man tror på Jesus, ganske enkelt :)

Skrevet

Samboeren min og jeg har litt forskjellige synspunkter på det å være kristen. Jeg tenker at er du kristen, så tror du på treenigheten og at Jesus døde for dine synder. Han derimot mener at han er kristen, men tror ikke. Han mener at siden han lever etter de verdiene og livsførselen som den protestantiske kirke forfekter, og siden han lever i et land som også forfekter de kristne verdiene, så er han kristen. Der er vi uenige.

Jeg skjønner at folk har forskjellig oppfatning av det å være kristen, men så lurer jeg på hva dere tenker?

Jeg tenker at det han definerer som kristen er rett på den måten at man kan definere han som en kulturell kristen. Du har jo folk som spør: " er du personlig kristen?". Dette er spørsmål jeg ofte får når jeg forteller at jeg går i kirken. Da regner jeg med at folk spør om min personlige tro, altså ikke bare om jeg er døpt, medlem av statskirka og lever etter kristne verdier.

Skrevet

Jeg vil tro at din mann er døpt og konfirmert? Og at han forfekter den protestantiske kirkes, som den norske stats KIRKE innkluderes i, sin definisjon av kristen. De mener at du pr. definisjon ER kristen hvis du er døpt og konfirmert.

Da tenker jeg at han er ført vill av glupske ulver... :lur:

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Navnet KRISTEN ble gitt den gruppen som prøvde å etterfølge Jesus og hva han hadde sagt.

" ...i Antiokia fikk disiplene først navnet kristne...." (Apostl.gj.11.26.)

Disipler var de som var "elever" av en tro/forkynner/retning.

Om samboeren din mener at han lever etter dette får han jo selv avgjøre...........

Tar han avstand fra alt Jesus sa så skjønner jeg ikke helt hvorfor han påberoper seg å være en kristen...........

Endret av ehu
Skrevet

Jeg forstår samboeren din godt. Å være kristen er mye mer enn å være personlig kristen. Den vestlige kulturkretsen har mye større innflytelse på hvordan vi er og tenker enn det vi ofte tenker over.

Likeså sier mange fra muslimske land at de er muslimer uten å være religiøse. Nå gjennomsyrer religion disse statene i langt større grad enn den gjør i Nord-Europa i dag, men noe er det i det.

Skrevet

De fleste av oss som er vokst opp i vesten er helt klart påvirket av kristent tankegods, men det er i seg selv ikke nok for å kalle seg kristen. Jeg holder også en knapp på at man følge Jesus, dvs. anse Jesus som Kristus, for å kalle seg kristen.

Skrevet

Man er kristen om man følger de gamle omskrivningene av virkeligheten rundt Jesus, eller Yeshua som var hans navn.

Det er mye å lese rundt omkring angående hvem han var og hva kirken opp gjennom tidene har gjort kristendommen til. Det henger ikke nødvendigvis veldig godt sammen.

Skrevet

Man blir ikke kristen av å være "snill og grei", man blir ikke buddhist av å ikke drepe fluer, man blir ikke hindu av å male en flekk i pannen, man blir ikke muslim av å ta på seg en burka... etc... :)

Man er kristen når man tror på Jesus, ganske enkelt :)

JUPP!! En er kristen når en tror at det finnes en allmektig Gud, at jesus er hans sønn og døde for våre synder. Og en skal vel egentlig tro på det som står i bibelen, da det er guds ord...

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

jeg er selv en sværrt liberal kristen. altså jeg er leser ikke så ofte i bibelen, går ikke i kirken osv. MEN jeg tror på det som står i bibelen og jeg vet hva som står der. altså en er kristen når en tror på det som står i bibelen. levemåten har i grunn lite å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...