Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #41 Skrevet 19. april 2010 Og da sier jeg at du trekker fra forholds-verdien alle mennesker som ikke bor sammen. Jeg syns faktisk det er ufornuftig å flytte sammen med Gud og Hvermann bare for å bli seriøse. Kan man ikke ha et seriøst forhold UTEN å bo sammen, så kan man jaggu ikke ha det når man bor sammen heller. Courtship My ASS! Jo, man kan ha et seriøst kjæresteforhold (courtship) med tanke på å finne ut om man vil dele livet i sammen innen rimelig tid. Slik Suzy har det nå. Pass deg så du ikke fornærmer henne! Og med et slikt seriøst kjæresteforhold så unngår man faktisk å flytte i sammen med alt som beveger på seg.
Gjest KateW Skrevet 19. april 2010 #42 Skrevet 19. april 2010 Særbo er ikke når man er kjærester og bor hver for seg - da er man "bare" kjærester . Særbo blir man først når man gifter seg (eller inngår partnerskap) og velger å bo hver for seg. http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=%20s%E6rbo%20&publications=23 Jeg vet at mange kaller andre ting for særbo i dag, men dette er alså den riktige definisjonen på ordet. Viktig og god presisering, Super. Steinar, hva vet du om forholdet til Suzy og kjæresten hennes? Og snakk om å motsi seg selv her: kl 12.00 skrev du: I mine øyne har man ikke noe seriøst parforhold før man bor og lever i sammen OG kl 12.09 skrev du: Jo, man kan ha et seriøst kjæresteforhold (courtship) med tanke på å finne ut om man vil dele livet i sammen innen rimelig tid Her skriver du to helt forskjellige ting, man kan IKKE være seriøse uten å bo sammen, og man KAN være seriøse uten å bo sammen. Eller er det PAR man ikke blir før man bor sammen, tenker du?
Suzy Skrevet 19. april 2010 #43 Skrevet 19. april 2010 (endret) Åja, godt at alt er min feil da, og at du ikke har misforstått noe Jeg lener meg på at flertallet av brukere har den samme forståelsen som meg - og at dermed er du som uttrykker deg noe ullent. Endret 19. april 2010 av Suzy
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #44 Skrevet 19. april 2010 (endret) Viktig og god presisering, Super. Steinar, hva vet du om forholdet til Suzy og kjæresten hennes? Og snakk om å motsi seg selv her: kl 12.00 skrev du: I mine øyne har man ikke noe seriøst parforhold før man bor og lever i sammen OG kl 12.09 skrev du: Jo, man kan ha et seriøst kjæresteforhold (courtship) med tanke på å finne ut om man vil dele livet i sammen innen rimelig tid Her skriver du to helt forskjellige ting, man kan IKKE være seriøse uten å bo sammen, og man KAN være seriøse uten å bo sammen. Eller er det PAR man ikke blir før man bor sammen, tenker du? Man blir ikke noe SERIØST PAR før begge er enige om å satse alt på hverandre og leve og bo i sammen. Mener jeg. Endret 19. april 2010 av Steinar40
Gjest KateW Skrevet 19. april 2010 #45 Skrevet 19. april 2010 (endret) Du er noe inkonsekvent nå, men nok om det. Hva med det Superduper påpekte at særbo kun omfatter gifte eller samboere som IKKE bor sammen. Du ser kanskje at du ikke kan definere alle parforhold etter rammer? Vi oppfører oss individuelt, i par. Og sånn er det. Endret 19. april 2010 av KateW
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #46 Skrevet 19. april 2010 Du er noe inkonsekvent nå, men nok om det. Hva med det Superduper påpekte at særbo kun omfatter gifte eller samboere som IKKE bor sammen. Du ser kanskje at du ikke kan definere alle parforhold etter rammer? Vi oppfører oss individuelt, i par. Og sånn er det. Ja, og jeg ser det på min måte
Gjest KateW Skrevet 19. april 2010 #47 Skrevet 19. april 2010 Det må du gjerne si, men i så og si samtlige innlegg her inne har du skrevet noe helt annet enn det du skrev i innlegget før. Så din måte virker rimelig schizo og inkonsekvent.
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #48 Skrevet 19. april 2010 Det må du gjerne si, men i så og si samtlige innlegg her inne har du skrevet noe helt annet enn det du skrev i innlegget før. Så din måte virker rimelig schizo og inkonsekvent. Nope, jeg skriver alltid samme innehold. Kan selvfølgelig være at jeg ser det ifra en litt annen vinkel. Men kom gjerne med et eksempel der du mener jeg skriver noe helt annet.
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #50 Skrevet 19. april 2010 Og snakk om å motsi seg selv her: kl 12.00 skrev du: I mine øyne har man ikke noe seriøst parforhold før man bor og lever i sammen OG kl 12.09 skrev du: Jo, man kan ha et seriøst kjæresteforhold (courtship) med tanke på å finne ut om man vil dele livet i sammen innen rimelig tid Her skriver du to helt forskjellige ting, man kan IKKE være seriøse uten å bo sammen, og man KAN være seriøse uten å bo sammen. Først skriver jeg om et seriøst parforhold når det er naturlig å bo i sammen. Så skriver jeg om seriøst kjæresteforhold (under 'courtship' perioden) når det ikke er naturlig å bo i sammen (ennå). Jeg ser ikke at jeg motsier meg selv her. Henger ikke dette på greip da?
Gjest KateW Skrevet 19. april 2010 #51 Skrevet 19. april 2010 Jeg har jo som kjent problemer med å se at noe av det du skriver henger på greip. Blant annet hele fokselen med Courtship. Du har flere ganger sagt at det IKKE er seriøst om man ikke bor sammen. Jeg mener at man er mere seriøse om man ikke flytter sammen før det er riktig og naturlig. Når det gjelder særboerskap, så kan ikke jeg se per i dag at det er en løsning for meg.
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #52 Skrevet 19. april 2010 Jeg har jo som kjent problemer med å se at noe av det du skriver henger på greip. Blant annet hele fokselen med Courtship. Du har flere ganger sagt at det IKKE er seriøst om man ikke bor sammen. Jeg mener at man er mere seriøse om man ikke flytter sammen før det er riktig og naturlig. Når det gjelder særboerskap, så kan ikke jeg se per i dag at det er en løsning for meg. Slik ser jeg på utviklingen av et parforhold: 1. Paret treffes. 2. De dater noen ganger 3. De blir et kjærestepar (courtship periode) men bor ikke i sammen. 4. De flytter sammen i et parforhold. Enkelt?
Gjest Eurodice Skrevet 19. april 2010 #53 Skrevet 19. april 2010 Slik ser jeg på utviklingen av et parforhold: 1. Paret treffes. 2. De dater noen ganger 3. De blir et kjærestepar (courtship periode) men bor ikke i sammen. 4. De flytter sammen i et parforhold. Enkelt? Selvfølgelig, Steinar! Dine meninger og retningslinjer om dette og forøvrig alt annet burde da virkelig alle forstå er de eneste fornuftige og retningsgivende. Hvordan går det forresten med deg og den damen du hadde så mye trøbbel med, der var siste frist for henne å ta en bestemmelse senest innen utgangen av desember såvidt jeg husker. Det ble forskjøvet til utgangen av januar, og det siste jeg kan huske du har skrevet om det, var absolutt deadline innen utgangen av februar. Er det den samme damen du har problemer med fremdeles? Da er det sannelig ikke mye tak i deg, vil jeg si.
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #54 Skrevet 19. april 2010 Selvfølgelig, Steinar! Dine meninger og retningslinjer om dette og forøvrig alt annet burde da virkelig alle forstå er de eneste fornuftige og retningsgivende. Bra du er fornøyd Hvordan går det forresten med deg og den damen du hadde så mye trøbbel med, der var siste frist for henne å ta en bestemmelse senest innen utgangen av desember såvidt jeg husker. Det ble forskjøvet til utgangen av januar, og det siste jeg kan huske du har skrevet om det, var absolutt deadline innen utgangen av februar. Er det den samme damen du har problemer med fremdeles? Da er det sannelig ikke mye tak i deg, vil jeg si. Det siste jeg skrev var vel påsketider tror jeg, men jeg må bare innrømme at det har tatt sinnssykt lang tid. Situasjonen er veldig sær uten at jeg vil gå noe inn på det. Poenget for meg er bare å unngå å gjøre feil etter så lang tid. Det blir nok en avklaring snart ettersom jeg ikke gir henne noen valg lenger.
Gjest Eurodice Skrevet 19. april 2010 #55 Skrevet 19. april 2010 Bra du er fornøyd Ironi, Steinar. Jeg skulle ha brukt smileyen. Det siste jeg skrev var vel påsketider tror jeg, men jeg må bare innrømme at det har tatt sinnssykt lang tid. Situasjonen er veldig sær uten at jeg vil gå noe inn på det. Poenget for meg er bare å unngå å gjøre feil etter så lang tid. Det blir nok en avklaring snart ettersom jeg ikke gir henne noen valg lenger.
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #56 Skrevet 19. april 2010 Ja, syns du snart burde ha lært hvor teit jeg er hehe
Gjest Ludovie Skrevet 19. april 2010 #57 Skrevet 19. april 2010 Jeg mener man skal ha en felles økonomi. Altså ikke når det gjelder sparing, men månedlig innkomst. Dette er en tilfeldig utvalgt blant mange uttalelser jeg kunne kommentert fra deg. Hvorfor mener du at man skal ha felles økonomi? Jeg foretrekker også å ha felles økonomi med den jeg er i forhold til, så det er ikke dét. Allikevel - det er en himmelvid forskjell mellom å beskrive egne preferanser for hvordan man ønsker å ha det i et forhold, til å postulere utsagn om hvordan ting skal være for alle mulige andre folk. Kan ikke folk bare få ordne seg slik de ønsker, så kan du gjøre det samme?
Steinar40 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #58 Skrevet 19. april 2010 Dette er en tilfeldig utvalgt blant mange uttalelser jeg kunne kommentert fra deg. Hvorfor mener du at man skal ha felles økonomi? Jeg foretrekker også å ha felles økonomi med den jeg er i forhold til, så det er ikke dét. Allikevel - det er en himmelvid forskjell mellom å beskrive egne preferanser for hvordan man ønsker å ha det i et forhold, til å postulere utsagn om hvordan ting skal være for alle mulige andre folk. Kan ikke folk bare få ordne seg slik de ønsker, så kan du gjøre det samme? Jeg er rimelig sikker på at folk gjør som de vil uavhengig av hva jeg skriver her. Men hvis jeg ikke skriver min mening om saker og ting, hvorfor skulle jeg da skrive noe som helst?
Gjest Ludovie Skrevet 19. april 2010 #59 Skrevet 19. april 2010 Men hvis jeg ikke skriver min mening om saker og ting, hvorfor skulle jeg da skrive noe som helst? Du må gjerne skrive om hva du mener og foretrekker, det er ikke det jeg mente. Det jeg reagerer på er at du fremstiller dine preferanser som det ene saliggjørende her i verden, bl.a. gjennom bruk av "man skal". Hadde du derimot skrevet "jeg vil" eller "jeg foretrekker" i stedet, ville jeg ikke leet på et øyenbryn engang.
Steinar40 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #60 Skrevet 20. april 2010 (endret) Du må gjerne skrive om hva du mener og foretrekker, det er ikke det jeg mente. Det jeg reagerer på er at du fremstiller dine preferanser som det ene saliggjørende her i verden, bl.a. gjennom bruk av "man skal". Hadde du derimot skrevet "jeg vil" eller "jeg foretrekker" i stedet, ville jeg ikke leet på et øyenbryn engang. Ja, men jeg mener at alle bør ha felles økonomi og at dette er det eneste fornuftige. Jeg har levd noen år nå og det skader ikke å fortelle hva man har funnet ut opp igjennom årene. Felles økonomi gjør at begge parter har full oversikt over parets økonomi, samtidig som det utjevner skjev inntekt. Når man er i sammen, så er man i sammen. Da er det ikke mine penger og dine penger. Mener jeg. Sparing derimot, blir litt annerledes. Endret 20. april 2010 av Steinar40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå