Gå til innhold

Hva er de rareste navnene du vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og "Sonja" betyr reke på indisk, mens "Reka" er et vanlig jentenavn.

Videoannonse
Annonse
Gjest redstar
Skrevet

Peder-betyr homse på serbisk:)

hehe ja:) Morsomt!

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg leste nettopp om en kar med navnet Alexx Alexxander.. det var ganske rart syns jeg. Kanskje det bare var et oppfunnet artistnavn.

Skrevet (endret)

Så lenge de ikke er kristne ser jeg ikke problemet. Selv er jeg åsatroer, men furter ikke selv om folk bruker navn fra den norrøne mytologien, og ser ingen grunn til at den kristne mytologien skal stå i noen særstilling der, spesielt med tanke på hvor sekulært samfunnet vårt etterhvert har blitt.

Jeg er ateist, og kunne vanligvis ikke brydd meg mindre om hva folk tror på, men hvis noen går rundt og tror at sønnen deres er djevelen selv, og kilden til all ondskap, ja da mener jeg at de har en skrue løs.

Endret av Meaty
Skrevet

Iselilja og Malaika synes jeg er merkelige navn.

Skrevet

¨

Har du tenkt til å kalle sønnen din for ulv? Ja da skal jeg kalle sønnen min for okse. Høres ikke det fint ut?

Regner med du ikke har lest Kristin Lavransdatter..? ;)

Skrevet

Iselilja og Malaika synes jeg er merkelige navn.

Malaika balalaika hehe :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ateist, og kunne vanligvis ikke brydd meg mindre om hva folk tror på, men hvis noen går rundt og tror at sønnen deres er djevelen selv, og kilden til all ondskap, ja da mener jeg at de har en skrue løs.

Er det noen som har sagt at de tror det da? Jeg ville vel gått ut i fra at noen som kaller opp ungen sin etter kristen mytologi ikke tror på den, men bare syntes navnet var fint.

Skrevet

Hva med de som ga ungen sin navnet: Adolf Hitler?! Det er ille det.

Skrevet

Kjenner ei lita jente som heter Hymena, lurer litt på hva foreldrene tenkte på der ja...

Skrevet

Gulborg, Dagmar, Hagbart, Rasmus, Mentz, Mons, Njål +++

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det merkeligste navnet jeg vet om, er Melina. Høres kanskje helt ok ut først, men når man vet at:

1. Ungen har en medfødt tilstand som heter dysmeli (en mini-arm eller mini-bein)

2. Melena er betegnelsen på sort, tjæreliknende avføring

...da blir det litt for weird for min del :fnise:

Skrevet (endret)

:fnise:

Endret av Olivi
Skrevet (endret)

Uff, her var det mye bra. Skal sies, jeg er kjempefan av navn litt utenom det normale! På min guilty pleasures liste står blant annet; Lyder, Tristan, Isolde, Artemis, Nike og Ilaria. O_o Det jeg derimot syns er helt motbydelig er dårlig gjennomtenkte dobbeltnavn: Kåre-Bjarne, Ulf-Dagbjørn, eller en kompis av meg som heter Svein David Johan. Whaaat...

Men det er nå også sånn at navn som man vanligvis reagerer på med hevede øyenbryn, blir dagligdagse, eller i allefall OK etter en stund. Når et vennepar av meg kalte ungen sin for Pelle, så ble det plutselig både søtt og helt OK etter en stund. I begynnelsen var det HELT fullstendig feil. Pelle Parafin og Pelle Politibil ble nevnt ganske ofte.. Nå er det kjempefint :) Og en venninne av meg ville kalle ungen sin for Noomi. Det var også kjempesnålt, men så kom jo Lisbeth Salander, spilt av Noomi Rapace. Og nå har det navnet blitt sagt så mye i media, at det er OK også. Snålt.

EDIT:

Ellers har jeg en gammel lærer som kalte døtrene sine for Daphne og Persephone. Noe som er litt sært når du er norsk in the first place, men når det i tillegg skal uttales Dapne og Persepone.. Da blir det litt for mye. Men kanskje man blir vant med det også, som Brian og Ryan. Briiian, Ryyyan.

Åja, og en gaaaammel nabo her som het Augustinus, populært kalt Stinus. Yay...

Endret av Lille Måne
Skrevet

Hva er rart med Brage? En periode var det så populært at vi gikk bort fra det som alternativ til guttenavn.

Gulborg, Dagmar, Hagbart, Rasmus, Mentz, Mons, Njål +++

Dette er da stort sett helt alminnelige navn? Ok, Menz er kanskje ikke spesielt vanlig, og ikke Hagbert heller, men Njål, Mons og Rasmus er da ikke sært?

Gullborg er forresten et ikke superuvanlig kvinnenavn, men kanskje ikke så veldig vanlig som eneste fornavn lenger.

Jeg synes forresten folk som akker og oier seg over at man velger norske og ikke "internasjonale" navn er rare. Hvorfor skal ikke jeg kunne kalle barnet mitt et norsk navn så lenge vi er norske og bor i Norge?

Skrevet

Nå har det blitt moderne å gi barna sine et unikt navn. Det er greit det altså, å gi barna sine et navn som ikke ligger på topplisten hos statistisk sentralbyrå. Men jeg synes det har blitt vel mange veldig rare navn. Gi barna et fint navn i det minste. Hva er de rareste navnene dere har hørt?

Her er noen jeg ikke har spesielt sansen for:

- Trillian

- Baruch

- Rosine

- Tekkla

Men det er selvfølgelig smak og behag.

Trillian er fra en bokserie (Haikernes guide til galaksen).

Skrevet

Jeg leste nettopp om en kar med navnet Alexx Alexxander.. det var ganske rart syns jeg. Kanskje det bare var et oppfunnet artistnavn.

Jepp. Han heter egentlig Alexander.

Skrevet (endret)

Hva er rart med Brage? En periode var det så populært at vi gikk bort fra det som alternativ til guttenavn.

Dette er da stort sett helt alminnelige navn? Ok, Menz er kanskje ikke spesielt vanlig, og ikke Hagbert heller, men Njål, Mons og Rasmus er da ikke sært?

Gullborg er forresten et ikke superuvanlig kvinnenavn, men kanskje ikke så veldig vanlig som eneste fornavn lenger.

Jeg synes forresten folk som akker og oier seg over at man velger norske og ikke "internasjonale" navn er rare. Hvorfor skal ikke jeg kunne kalle barnet mitt et norsk navn så lenge vi er norske og bor i Norge?

Kall barnet ditt hva du vil for min del, spørsmålet var "Hva er de rareste navnene du vet om". Jeg svarte bare hva JEG personlig mener, allminnelige navn eller ikke. Jeg syns de er rare

Endret av Gummiloppa
Skrevet

Jeg leste om en dame som het Aud Gunn.

Navnene hver for seg er jo ikke så rare, men jeg synes det høres ut som om foreldrene ventet en gutt de skulle kalle Audun...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...