Gå til innhold

Hva er de rareste navnene du vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei men nå er synnøve finden et ganske nytt merke, samme med sunniva. Og jeg tror ikke folk gir ungene sine sære navn fordi de er mote. Tror heller de gjør det fordi de vil gå inn for å skille seg ut fra motenavnene. Og noen vil skille seg ut ekstra mye av rent prinsipp. Det blir for dumt synes jeg

Det jeg mente var at det å velge sære navn ER mote. Ikke at de velger navn som er motenavn..

Så snart blir det antakelig så vanlig å velge sære navn, at det blir uinteressant for de som vil skille seg ut bare for å skille seg ut.. når "alle" gjør det.

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Barn mobber uansett. Om det så ikke er navnet, så er det noe annet. F eks briller, håret, klærne, nesa etc etc

Skrevet

Problemet er ikke at du sier det direkte til ungen, men at dine barn hører hjemme at du sitter og gjør narr av ett navn du har hørt på nettet, eller snakker om hun feite dama på bussen i dag. Da lærer de at uvanlige navn og tjukke folk er det ok og morsomt å gjøre narr av, og så går de ut og gjør det samme.

Barn under en viss alder har ikke noe referansegrunnlag for å mene at ett navn er rarere enn andre, siden de stort sett bare kjenner en eller to med samme navn uansett, og er for små til å bruke statstikksiden til ssb.

På hvilket grunnlag kan du påstå at at jeg sier sånt mens barna mine hører på? Nei, dette var en usaklig påstand. Nå behøver det ikke bare være snakk om barnehagen her, men barn blir mobbet når de blir eldre og vet du. Poenget er at jeg mener foreldre bør tenke litt over hvilket navn de gir barna sine, med tanke på at de kan bli mobbet, enten det er på barnehagen, barneskolen, ungdomsskolen eller når de blir voksne. Mobbing finnes overalt! Det er synd, men sånn er det.

Man kan jo også si at du på et vis mobber nå, som sier at en feit dame på bussen er noe å legge merke til? Hva vet du om jeg er feit eller ikke? Ja, jeg vet det var å sette ting litt på spissen!

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Jeg er enig med Glør. Barn kopierer voksnes adferd. Hvs du sier høyt i barnas nærver at den personen har stygt navn eller at den personen er feit, så gjør de det samme fordi de tror det er helt ok siden de voksne gjør det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på skolen sammen med ei som het Krystle Therese Olsen.

Jada, det var det glade 80-tallet hvor alle så på Dynastiet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Njål

Klarer ikke å la være og kalle ungen nål jeg...

Skrevet

Poenget er at jeg mener foreldre bør tenke litt over hvilket navn de gir barna sine, med tanke på at de kan bli mobbet, enten det er på barnehagen, barneskolen, ungdomsskolen eller når de blir voksne. Mobbing finnes overalt! Det er synd, men sånn er det.

Det er nettopp denne holdningen jeg vil til livs. Ved å si at mobbing er forståelig bare navnet er rart nok, er du også med på å legitimere mobbingen. Og dersom du tror at du kan ha slike holdninger uten av dine evnetuelle barn plukker den opp er du veldig naiv.

Skrevet

Det er nettopp denne holdningen jeg vil til livs. Ved å si at mobbing er forståelig bare navnet er rart nok, er du også med på å legitimere mobbingen. Og dersom du tror at du kan ha slike holdninger uten av dine evnetuelle barn plukker den opp er du veldig naiv.

Jeg er bare realistisk :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dere nevner jo mange navn, som er fine jo. Synnøve, Tine, Kjellaug, Sunniva, Njål, Embrekt, Brage osv. Dette er jo gode Norske navn med tradisjoner. Flotte navn.

Jeg sliter litt mer med merkelige sammensetninger. Cårejånni er mer tull og fjant enn et navn.

Men navn som er fine og spesielle, gjør seg. Det er med på å gjøre en person litt mer individuell også. Glør (guttenavn) synes jeg er kjempeflott. En gutt jeg kjenner til, heter Ulv. Han kunne virkelig ikke hete noe annet. Selma, Romeo, Adina - det kan være spesielt og alikevel flott.

Jeg har selv ett uvanlig navn. Jeg likte det ikke når jeg var liten. Da skulle jeg mye heller hete Anne eller Mari elns. Likte ikke å skille meg ut. Nå er jeg superglad for navnet mitt. At jeg ikke ender inn i en gørrkjedelig mainstreem. Der ingen er forskjellige og ingen vil skille seg ut.

Skrevet

Apropos Tine som noen nevnte - skjønner ikke at det skal være så rart. Tine som jentenavn var der lenge før meieriet. Ingen som tenker på ost når de møter ei som heter Synnøve vel?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å kalle mine døtre Katla, Hekla og Eyjafjallajökull. :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For det første tror jeg så godt som ingen blir mobbet pga navnet. Mobbing er en mer kompleks sak enn at noen barn møter et barn med uvanlig navn, og begynner å mobbe. Om man først er ute etter å plage noen, funker det like bra med vanlige navn, eller man lager kallenavn. Dessuten er endel av de foreldrene som gir visse typer sære navn over gjennomsnittet ressurssterke, og det gjenspeiler seg vel ofte i barnet - altså ikke noe typisk mobbeoffer? Men jeg er enig i at endel av de navnene som er nevnt i tråden her er rare, særlig de "nye", påfunne sakene. Idun, Tine, Jørund osv synes jeg ikke er så merkelige - jeg ble riktignok overrasket da jeg fant ut at Jørund var et mannsnavn, men hva så, egentlig, det er i hvert fall et gammelt, norsk navn, og alle som vil velge gode norske navn kan/vil ikke velge Torbjørn og Øystein.

Jeg er mer skeptisk til sånne Carmen Desiree, Per-Kåre, Kent Roger etc. Når det gjelder å stave navnet sitt - det blir ofte framstilt som om det er et problem bare for de med uvanlige navn, men hva med alle Christian/Kristian, Camilla/Kamilla, Grete/a/Grethe/a, Toma/Thomas, Benedikte/Benedicte, Øystein/Øistein, Torbjørn/Thorbjørn osv. Selv må jeg alltid presisere antall vokaler i mitt korte etternavn. Det er vel nesten bare Ola og Kari som ikke trenger å stave navnet sitt, og bare så lenge de er i Norge :)

Skrevet

Folk får kalle barna hva de vil for min del, men å tenke på å unngå de aller merkeligste navnene, i mobbeøyemed, tror jeg er lurt. Jeg ville aldri selv ha valgt uvanlige navn av utenlandsk opprinnelse, men vært mer tilbøyelig til å velge uvanlige, gamle, norske navn. Jeg syns mao. at Tekla og Brage er fine navn (som er nevnt i tråden), uten at jeg med det aner om jeg ville valgt dem selv.

Men det jeg reagerer mest på i denne tråden, er at enkelte nevner folk med rare kombinasjoner, som enten er så rare at de er veldig lett å kjenne igjen (fordi de kanskje er de eneste i Norge med de kombinasjonene), eller at de til og med nevnes sammen med etternavn. Jeg kan fint diskutere rare navn, men syns ikke noe om å gjøre det med navngitte personer.

Skrevet

Hørte en baby her skulle kalles Tidemann....uff...

Skrevet

Chanielle...

Amalie Desiree og den typen strippernavn.

Skrevet (endret)

Dobbel...

Endret av babord
Gjest AnonymBruker
Skrevet

For det første tror jeg så godt som ingen blir mobbet pga navnet.

Prøv å si det til bestevenninnen og meg som gikk under navnene Andrite og Birgfitte. :tristbla:

Ingen som het Camilla, Lene eller Jeanette ble mobbet.

Skrevet

Silo Mirakel.

Det var rikgignok et selvvalgt navnebytte.

Ellers har jeg alltid hatt lyst til å gi en unge et dobbeltnavn som innebærer internett

f. eks. Jørn-Internett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Silo Mirakel.

Det var rikgignok et selvvalgt navnebytte.

Åh, det vet jeg hvem er, men visste ikke at det var et ordentlig navnebytte :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis mobbing som er tingen når man gir barna spesielt navn, jeg tenker på, men alle gangene barnet får feil stavemåte på navnet i skolen, på jobb, o.l.

Selv heter jeg Anne (et navn som forøvrig visstnok er på vei ut, for det har blitt sett på som så normalt) og har absolutt hatt min del av mobberegler for navnet på skolen. Du kan ikke unngå det - hverken med spesielt eller normalt navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...