toyses Skrevet 18. april 2010 Forfatter #21 Skrevet 18. april 2010 Jeg har alltid synes Embret er et litt merkelig navn - nok derfor jeg ga navne til alle babyer jeg fikk i The Sims da jeg var yngre.. haha Her hvor jeg bor blir de som heter Ingebrigt ofte kalt Embret. Ikke spør meg hvorfor, det forvirrer meg ihvertfall
Gjest Bianca26 Skrevet 18. april 2010 #22 Skrevet 18. april 2010 Jeg kan ikke annet enn å håpe at det ikke er noen som faktisk har de navnekombinasjonene her... Tyra victoria er jo faktisk fint på engelsk da. Tyra høres desto rarere ut på norsk da..
fink Skrevet 18. april 2010 #23 Skrevet 18. april 2010 Og folk lurer på hvorfor barn mobber? Når foreldre har en innstilling me at " Uæe, for et stygt og rart navn det der var! " Så er det jo kanskje ikke så rart? Nei liker dere ikke et navn så hold det for dere selv! Selv om dere vil at barnet deres skal være 1 av 15 sara i samme klasse så betyr det ikke at ei jente som for eksempel heter Frøya eller har et annet navn du sjeldent hører er stygt eller rart. Frøya er ikke et uvanlig navn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #24 Skrevet 18. april 2010 Var en i klassen min på ungdomsskolen som het Bob-Leif. Stakkers fyr. :S Og det er ikke mange år siden jeg gikk på ungdomsskolen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #25 Skrevet 18. april 2010 Og folk lurer på hvorfor barn mobber? Når foreldre har en innstilling me at " Uæe, for et stygt og rart navn det der var! " Så er det jo kanskje ikke så rart? Nei liker dere ikke et navn så hold det for dere selv! Selv om dere vil at barnet deres skal være 1 av 15 sara i samme klasse så betyr det ikke at ei jente som for eksempel heter Frøya eller har et annet navn du sjeldent hører er stygt eller rart. Man trenger ikke plukke navn fra ti på topp listen selv om man ikke vil kalle barnet sitt opp etter ketchup eller melk. Jeg synes enkelte foreldre har den holdningen at nå skal jeg jammen gi barnet mitt et uvanlig navn bare fordi jeg kan det. De tenker mer på å finne et mest mulig eksotisk navn enn de tenker på barnet som skal leve med navnet. Liker du tanken på å hete Skigard Hansen så ta det navnet selv i stedet for å tre det nedover hodet på et uskyldig barn.
Gjest Huffsa Skrevet 18. april 2010 #26 Skrevet 18. april 2010 Må også si at Bo-Andrè og Egil Andreas er ganske rart. Hadde to gutter i klassen som het det.. Har også ei venninne som heter Juli-Jane. Stusset litt første gangen jeg så hvordan det skrives. Det høres pent ut, man sier det jo som Juliane, men skrivemåten syntes jeg er så rar
Gjest Bianca26 Skrevet 18. april 2010 #27 Skrevet 18. april 2010 Man trenger ikke plukke navn fra ti på topp listen selv om man ikke vil kalle barnet sitt opp etter ketchup eller melk. Jeg synes enkelte foreldre har den holdningen at nå skal jeg jammen gi barnet mitt et uvanlig navn bare fordi jeg kan det. De tenker mer på å finne et mest mulig eksotisk navn enn de tenker på barnet som skal leve med navnet. Liker du tanken på å hete Skigard Hansen så ta det navnet selv i stedet for å tre det nedover hodet på et uskyldig barn. Ja enig. Man trenger ikke gi ungene så spesielle navn som mulig bare for å vise alle hvor spesielle man er.
Marabou Skrevet 18. april 2010 #28 Skrevet 18. april 2010 Ja enig. Man trenger ikke gi ungene så spesielle navn som mulig bare for å vise alle hvor spesielle man er. Er vel en motegreie som det meste annet, snart blir det vel in å bruke det som før var mer vanlige navn. Har jo nettopp vært en bølge med "gammeldagse" navn, som Rebekka og Ingrid og sånt. Apropos Tine som noen nevnte - skjønner ikke at det skal være så rart. Tine som jentenavn var der lenge før meieriet. Ingen som tenker på ost når de møter ei som heter Synnøve vel?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #31 Skrevet 18. april 2010 Ariel.... på en gutt! hadde en i klassen som het det. heldigvis for han var han en av de "kule" gutta!
Gjest Flowerbomb Skrevet 18. april 2010 #32 Skrevet 18. april 2010 Kjellaug... Det er visst et kvinnenavn?!
Gjest Bianca26 Skrevet 18. april 2010 #33 Skrevet 18. april 2010 Er vel en motegreie som det meste annet, snart blir det vel in å bruke det som før var mer vanlige navn. Har jo nettopp vært en bølge med "gammeldagse" navn, som Rebekka og Ingrid og sånt. Apropos Tine som noen nevnte - skjønner ikke at det skal være så rart. Tine som jentenavn var der lenge før meieriet. Ingen som tenker på ost når de møter ei som heter Synnøve vel? Nei men nå er synnøve finden et ganske nytt merke, samme med sunniva. Og jeg tror ikke folk gir ungene sine sære navn fordi de er mote. Tror heller de gjør det fordi de vil gå inn for å skille seg ut fra motenavnene. Og noen vil skille seg ut ekstra mye av rent prinsipp. Det blir for dumt synes jeg
Gjest Bianca26 Skrevet 18. april 2010 #34 Skrevet 18. april 2010 Kjellaug... Det er visst et kvinnenavn?! Kjellaug er da et vanlig jentenavn. Ikke fint og høres veldig gammeldags ut. Men bedre meg kjellaug på en dame enn en mann da
Gjest Flowerbomb Skrevet 18. april 2010 #35 Skrevet 18. april 2010 Kjellaug er da et vanlig jentenavn. Ikke fint og høres veldig gammeldags ut. Men bedre meg kjellaug på en dame enn en mann da Jeg visste ikke om jeg skulle ha en mann eller dame til foreleser ihvertfall.. Hadde aldri hørt om det:p
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #36 Skrevet 18. april 2010 Jeg er tydligvis en av de som har gitt ungene mine sære og rare navn. Et av de er tilnærmet nevnt i denne tråden. Har bare en annen variant. Det andre navnet er nok så sært og rart at det ikke en gang kommer opp i en sånn diskusjon. Vi foreldre valgte navn som ikke skulle være veldig vanlig. Har selv et veldig populært fornavn og det er slitsom når det er 3 Camilla og 3 Kristian i klassen. Navnene har en bagrunn og en historie. Ungene er stolte av navnene sine. Eneste problemet de har er at folk gjerne tror de hører feil, skriver navnet feil mm. Samtidig er ulempen at du kan ikke være særlig anonym.
Kråkesaks Skrevet 18. april 2010 #37 Skrevet 18. april 2010 Man trenger ikke plukke navn fra ti på topp listen selv om man ikke vil kalle barnet sitt opp etter ketchup eller melk. Hvis man skal unngå alle varemerker, navn på en eventuell kjendis og alle navn som betyr noe, så må man jo være kreativ og ha "rare" navn. Tine Meierier er relativt nytt. Det het ikke det da jeg var barn. Både varemerker og kjendiser kommer og går. Nora er syltetøy og Ola er en bukse. Varemerker, kallenavn og kjendiser kommer og går. Kanskje dukker det opp en skikkelig fæl butikk som heter Thea. Man må velge navn utfra hva man synes er fint. Samtidig skal man tenke på at barnet skal ha og bruke navnet, ikke bare når det er en søt lite baby, men også når den begynner på skolen, blir voksen osv.
addict Skrevet 18. april 2010 #38 Skrevet 18. april 2010 Jeg holdt på å spy da jeg kom over en blogg hvor babyen hadde fått navnet "Triana Desireè"... Det blir for søtt for meg. Også lo jeg rått da jeg så han på Luksusfellen som het Sean Helge. SEAN HELGE?! Greit nok at man kanskje er halvt et-eller-annet, men ha litt sammenheng i navnene da.. Tror jeg skal kalle min for Bjarne Matthew bare for å følge opp. Og eksotiske navn uten bakgrunn eller sammenheng. Ikke kult å hete Immanuel Alejandro Hansen når foreldre og slenkt er fra Indre Gudbrandsdal og man sitter der meg knæsj blå øyne og hvitt hår...
Gjest Glør Skrevet 18. april 2010 #39 Skrevet 18. april 2010 Bør ikke kanskje foreldre også tenke på hvilke navn de gir barna i forhold til mobbing på barnehagen/skolen? Det er jo ingen oppegående folk som sier til et barn at det har et stygt navn da skjønner du vel. Barna finner på denne mobbingen selv hvis de møter et annet barn med et veldig snodig navn. Problemet er ikke at du sier det direkte til ungen, men at dine barn hører hjemme at du sitter og gjør narr av ett navn du har hørt på nettet, eller snakker om hun feite dama på bussen i dag. Da lærer de at uvanlige navn og tjukke folk er det ok og morsomt å gjøre narr av, og så går de ut og gjør det samme. Barn under en viss alder har ikke noe referansegrunnlag for å mene at ett navn er rarere enn andre, siden de stort sett bare kjenner en eller to med samme navn uansett, og er for små til å bruke statstikksiden til ssb.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #40 Skrevet 18. april 2010 Barn i dag vokser jo opp i et flerkulturelt samfunn hvor Mohammed blir like vanlig som Anne. En del fremmedspråklige navn er jo helt ukjente for oss og vi har ingen knagger å henge de på. For ungene er det bare et helt vanlig navn på en bestemt person. Det jeg synes er viktig er at navnet passer til barnet. Har alltid hatt flere alternativer og først bestemt meg etter fødselen. Intuitivt så har de fått navn som passer til personligheten. I tillegg så synes jeg at fornavn skal passe til etternavn. Så har vi tokulturelle familier som prøver å finne fornavn som passer i begge kulturene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå