Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Hei! Kjæresten min og jeg har bestemt oss for å backpacke i tre måneder. Men vi lider visst av litt beslutningsvegring.. Vi har reist mye før, men har bare vært på fire kontinenter. Vi har dog aldri forsøkt backpacking, men har lyst til å forsøke dette før vi slår oss til ro og får barn, og nå er vi endelig ferdig med all høyere utdannelse, og skal jobbe litt for å tjene oss opp penger. Først tenkte vi at vi skulle ta tre måneder i Sørøst-Asia. Nå er vi plutselig litt usikre. Burde vi ta Asia pluss Australia og NZ? Blir det veldig stress? Eller er kanskje Sør-Amerika mer spennende? Eller hva med å reise rundt i hele USA? Eller hva med Kilroys Jorden Rundt-reise? Hva er deres erfaringer når det gjelder backpacking? Hvilken reiserute er best og noe man absolutt bør oppleve? Beslutningsvegringen kom litt brått på, men kan komme av at vi ikke lenger er helt unge, så det blir kanskje vår eneste mulighet til å få backpacket et kontinent uten å være "redde" for andre enn oss selv. Vi tenker også litt angående økonomi. Vi har grei økonomi, men vi har hus og utgifter. Vi tenker å selge bilen vår (en dyr, fin bil), men huset vårt vil vi beholde. Så vi må jo betale på lånet og sånt når vi er borte. Tror ikke vi klarer å spare mer enn 20-25000 i måneden. Lurer derfor på hvor lenge vi må jobbe før vi har klart å spare nok. Hvor mye har dere andre hatt som budsjett for en tur på tre måneder? Takker så mye for alle innspill!
Fiol Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 (endret) Du må nok tenke litt på hvor mye penger dere har tenkt til å bruke, og ca hvor lenge dere skal jobbe, for det er veldig stor forskjell på hvor mye penger dere trenger i feks Asia i forhold til Australia. I Australia må man regne med å bruke tre ganger så mye og fortsatt ha dårligere standard på bosteder og lage mat selv osv. Jeg har akkurat reist med kjæresten min på en 6 mnd tur. 1,5 mnd i Asia,ca 1 mnd i Australia, 3 uker i USA og ca 3 mnd i Mellom-Amerika, og likte alle plassene godt. Det jeg har erfart er at det letteste og billigste stedet jeg backpacket var i Sørøst Asia. Australia var fint i seg selv, men veldig likt hjemme i sånn man lever, dyrt og ikke så mye kultur osv. Mellom-Amerika er for mange litt skumlere og byr på flere utfordringer, det er lurt å kunne litt spansk, og det er ikke fullt så utbredt å reise der. Men ellers er det veldig opp til dere hva slags reise dere vil på. Hva vil dere egentlig oppleve? Hvor mye vil dere streve for å komme fra sted til sted, eller hvor mye vil dere betale for en opplevelse? Jeg kan gi deg noen tall på hvor mye jeg har brukt på mine reiser, og jeg har nok vært ganske midt på treet når det gjelder standard. Bodd på mange billige hosteller når jeg finner det, men unner meg litt finere steder her og der. I fjor var jeg på en 3 mnd backpackertur i Sørøst-Asia. Dro til Kina, fløy til Hong Kong, fløy videre ned til Vietnam, så gjennom Kambodsja, Thailand, Malaysia og Singapore med buss, også hjem. For alt inkl flyturer osv brukte jeg ca 70 000. Da shoppa jeg også en del, sydde litt klær osv. På denne 6 mnd turen jeg har vært på nå, har jeg brukt rundt 5000 på 3 uker på Filippinene (inkl 2 innenlands flyturer), 15 000 på 3 uker i Australia (inkl 1 innenlands flytur + skydive) - stor forskjell! I Australia er bosteder ganske dyrt, men går an å dra rundt med telt eller bo på dorm, det blir en del billigere. (jeg bodde litt på dorm selv om jeg reiste med kjæresten, men er veldig kjipt..) Dagsturer, dykking osv er også ganske dyrt. Filippinene er litt krunglete pga at det er så mange øyer, men flya kosta bare 2-300 kr, så var ikke noe stress sånnsett. Dykking er billig og folk er utrolig hjelpsomme og snille. Bosteder var kjempebillige, og vi sov aldri på dorm. Dette er så klart uten alt utstyret man trenger før reisa og da. Man må jo regne med reiseforsikring, vaksiner, utstyr osv. Når det gjelder de Kilroy-jorda-rundt-reisene, så virker det som at man stresser så mye rundt på kort tid, at man får sett altfor lite av hvert sted. Men så klart er det noen som liker å reise sånn og, og det respekterer jeg. Jeg kikket selv på slike billetter før siste tur, men det har faktisk blitt billigere for oss å bestille våre egne flybilletter underveis (og vi har hatt 15 flyturer tilsammen). Håper dette har hjulpet deg litt.. jeg slenger med adressa til reisebloggen min og om du vil lese litt mer: Andre tur: deiligerjorden.blogspot.com Første tur: om-kring.blogspot.com Lykke til med planleggingen! Edit: hadde samme navn på linkene.. Endret 29. april 2010 av Fiol
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Tusen takk for langt og godt svar! Vi håper vel å leve ganske rimelig, men vil også ha muligheten til å ta inn på et hotell en veldig sjelden gang, men litt sånn på slutten.. Hva vi vil oppleve: Vi har vel litt lyst til å bare oppleve andre kulturer, ligge litt på stranda innimellom, mesteparten av tiden reise utenfor de store turistfellene, men også få sett de typiske tingene som Den Kinesiske Muren, Angkor Wat, Taj Mahal etc. Jeg har alle reisevaksinene fra før, trenger bare et par boostere, men han mangler det meste av vaksiner. Sekker, soveposer og lakenposer har vi også. Men mulig vi bør ha andre storsekker enn Bergans? Har ikke fått sett så nøye på utstyr enda. Hvis vi tar Asia da, så tenker vi på disse landene: Kina, Thailand, Laos, Kambodsja, Burma, Laos, Vietnam, Hong Kong, India, Pakistan, Nepal og kanskje kanskje Japan (hvis vi får råd). Er det noen land du tenker at vi absolutt mangler? Vet jeg ikke har tatt med Singapore, Filippinene, Malaysia, Indonesia, Sri Lanka, Bangladesh og Russland. Bør man ha med seg noen av de også? Skal lese mer i bloggen din, den så veldig fin ut Ellers; noen som kan anbefale reisehåndbøker som går på planlegging av backpacking i Asia og tar for seg ting man må se?
krikva Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Du må nok tenke litt på hvor mye penger dere har tenkt til å bruke, og ca hvor lenge dere skal jobbe, for det er veldig stor forskjell på hvor mye penger dere trenger i feks Asia i forhold til Australia. I Australia må man regne med å bruke tre ganger så mye og fortsatt ha dårligere standard på bosteder og lage mat selv osv. Jeg har akkurat reist med kjæresten min på en 6 mnd tur. 1,5 mnd i Asia,ca 1 mnd i Australia, 3 uker i USA og ca 3 mnd i Mellom-Amerika, og likte alle plassene godt. Det jeg har erfart er at det letteste og billigste stedet jeg backpacket var i Sørøst Asia. Australia var fint i seg selv, men veldig likt hjemme i sånn man lever, dyrt og ikke så mye kultur osv. Mellom-Amerika er for mange litt skumlere og byr på flere utfordringer, det er lurt å kunne litt spansk, og det er ikke fullt så utbredt å reise der. Men ellers er det veldig opp til dere hva slags reise dere vil på. Hva vil dere egentlig oppleve? Hvor mye vil dere streve for å komme fra sted til sted, eller hvor mye vil dere betale for en opplevelse? Jeg kan gi deg noen tall på hvor mye jeg har brukt på mine reiser, og jeg har nok vært ganske midt på treet når det gjelder standard. Bodd på mange billige hosteller når jeg finner det, men unner meg litt finere steder her og der. I fjor var jeg på en 3 mnd backpackertur i Sørøst-Asia. Dro til Kina, fløy til Hong Kong, fløy videre ned til Vietnam, så gjennom Kambodsja, Thailand, Malaysia og Singapore med buss, også hjem. For alt inkl flyturer osv brukte jeg ca 70 000. Da shoppa jeg også en del, sydde litt klær osv. På denne 6 mnd turen jeg har vært på nå, har jeg brukt rundt 5000 på 3 uker på Filippinene (inkl 2 innenlands flyturer), 15 000 på 3 uker i Australia (inkl 1 innenlands flytur + skydive) - stor forskjell! I Australia er bosteder ganske dyrt, men går an å dra rundt med telt eller bo på dorm, det blir en del billigere. (jeg bodde litt på dorm selv om jeg reiste med kjæresten, men er veldig kjipt..) Dagsturer, dykking osv er også ganske dyrt. Filippinene er litt krunglete pga at det er så mange øyer, men flya kosta bare 2-300 kr, så var ikke noe stress sånnsett. Dykking er billig og folk er utrolig hjelpsomme og snille. Bosteder var kjempebillige, og vi sov aldri på dorm. Dette er så klart uten alt utstyret man trenger før reisa og da. Man må jo regne med reiseforsikring, vaksiner, utstyr osv. Når det gjelder de Kilroy-jorda-rundt-reisene, så virker det som at man stresser så mye rundt på kort tid, at man får sett altfor lite av hvert sted. Men så klart er det noen som liker å reise sånn og, og det respekterer jeg. Jeg kikket selv på slike billetter før siste tur, men det har faktisk blitt billigere for oss å bestille våre egne flybilletter underveis (og vi har hatt 15 flyturer tilsammen). Håper dette har hjulpet deg litt.. jeg slenger med adressa til reisebloggen min og om du vil lese litt mer: Andre tur: deiligerjorden.blogspot.com Første tur: om-kring.blogspot.com Lykke til med planleggingen! Edit: hadde samme navn på linkene.. Jeg sitter akkurat å vurderer å ta 6måneder å reise jorden rundt. Jeg er 20år og kommer til å reise alene. har akkurat vært et halvt år i ghana så jeg føler at jeg har mye erfaring med reising, men likevel er det et par ting jeg lurer på. Hvordan opplevde du å være jente i asia og i mellom amerika? er det noen land du syntes var vanskelig å være jente i? og vet du sånn ca hor mye penger du brukte på hele reisen din?
Fiol Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Hei Krikva! Jeg har møtt mange som reiser alene mens jeg har vært ute og reist - både gutter og jenter. De jeg har pratet med har sagt at det ikke er noe stort problem, for man møter jo nesten alltid folk og reiser sammen med dem. Man må vel kanskje ta noen flere forhåndsregler enn om man reiser fler, men tror ikke det vil være noe problem i Australia eller Asia. Mellom-Amerika er kanskje litt annerledes. Gutter/menn har ikke så stor respekt for kvinner, og strøka i storbyene der må absolutt unngåes. Etter reisene mine er det Asia jeg liker best. Det er utrolig billig, veldig vakkert, folk er utrolig hjelpsomme og det er ganske lett å komme seg rundt omkring. Vil absolutt anbefale både Vietnam, Filippinene, Malaysia og Thailand. Har ikke regnet akkurat hvor mye jeg brukte på de 6 månedene, men tror det var sånn rundt 90.000, og det inkluderer i alt 17 flyturer. Man kan helt sikkert reise billigere og om man ønsker det. Noen steder finner du dorm eller singelrooms, mens andre steder må du nok betale for et dobbeltrom selv om du er alene. Til TS: Reiseruta du har lagt opp høres veldig spennende ut, men jeg bare lurer på hvordan dere skal rekke alt sammen. 11 land på 3 måneder er ganske heftig! Jeg ville nok heller tatt litt færre land og vært der litt lenger. For det første blir det billigere å ikke flytte så mye på seg, man får kanskje lært litt mer om kulturen i hvert land og det blir ikke så slitsomt for dere. Sånn som India og Thailand kan man jo ta individuelle turer til senere i tilfelle. Lonely Planet er utrolig kjekke - men det vet du kanskje. De bøkene har ofte vært til stor hjelp, siden de har gode kart, og har info om mange steder og aktiviteter, og ikke minst priser. =)
Twink Skrevet 24. mai 2010 #6 Skrevet 24. mai 2010 Jeg synes også det ble altfor mange land på 3 mnd. Man må ha litt tid innimellom til å slappe av og fordøye inntrykk også. Ellers sier jeg som jeg har sagt til andre her, ikke planlegg for mye på forhånd, ting går aldri helt etter planen uansett og da er det bare stress å måtte ha en plan å forholde seg til. Bestill kun flybilletter og de første par nettene på hotell, så tar dere heller ting litt mer på sparket. Hvor mye penger man trenger, kommer jo helt an på hvilke land og hvilken standard man velger. I og med at dere bare har 3 mnd, hadde jeg droppet Sør Amerika, det blir for stort. Mellom Amerika kan gå an, også USA og Australia. USA og Australia er dyrere, men om der etenker på å en dag ta lengre reiser med barn er jo disse landene da veldig greie i forhold til sikkerhet og praktisk sett. Jorden rundt er også for mye på 3 mnd. Sør-Øst Asia er relativt trygt, og også et sted hvor det lett kan gjøres å reise med barn (har møtt flere familier på tur der). 3 mnd på å reise rundt i SA Asia går fint, f.eks. Thailand - Laos - Vietnam - Kambodsja - Yhailand (det er lett å finne billige flybilletter til Thailand) eller å evnt inkludere Indonesia og Malaysia, og fly ut lengre sør.
*Annie* Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Jeg tror jeg ville gått for Sør-Amerika, fordi Sørøst-Asia er et veldig barnevennlig område, som dere fint kan besøke senere. Ikke det at Sør-Amerika nødvendigvis er mindre barnevennlig (kommer jo helt an på hvor dere reiser selvsagt!), men enkelte land der er kjent for å ha mer kriminalitet og derfor et sted foreldre gruer seg litt mer for å reise til. Ellers enig i at dere ikke bør forsøke å gape over for mange land på kun tre måneder. Det er jo deilig å ha muligheten til å bli en stund på et sted dere liker dere godt også. Det er det som er deilig med å reise over lengre tid, friheten til til å ta det med ro og være impulsiv. (impulsivitet er også en ting som blir vanskeligere når man får barn - så NYT det! ;-) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå