Gå til innhold

Allværsjakker

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg synes allværsjakkene er svindyre, og har ikke tatt meg råd til å kjøpe en. Men nå er jeg et friluftsmenneske, og har behov for en god jakke og bukse også for den saks skyld. Synd de ikke selger dem på Ellos eller noe, så kunne jeg delt opp betalingen :fnise:

Tenkte nå iallefall å få lagt litt penger til side for å få kjøpt meg en god jakke førts og fremst, og lurte på om noen har tips til hva jeg bør kjøpe. Jeg har ikke råd til å kjøpe en jakke til 4000 som viser seg til å ikke være noe god!

Så er disse Bergans og Norrønna og tilsvarende gode jakker i vær og vind ut på tur? Hvilke vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg har regnjakke fra Bergans og er veldig fornøyd med den. Den modellen jeg har er ikke lenger i salg, men ligner veldig på Luster jakken til bergans i dermizax. Har regnjakke/skalljakke (det heter ikke allværsjakke) både i dermizax og Gore-tex (fra Norrøna), og er definitivt mest fornøyd med dermizax jakken min. Den har levd i flere år uten å miste vann/vindtetthet, mens gore-tex jakken min ble fort lekk i sømmene, og må reimpregneres ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er disse Bergans og Norrønna og tilsvarende gode jakker i vær og vind ut på tur? Hvilke vil dere anbefale?

Jeg har brukt både Norrøna og Bergans i løpet av årene. Nå har jeg Bergansjakke og Norrøna bukse, og må si meg definitivt mest fornøyd med Bergans. Samboer sverger dog til Norrøna, og er svært fornøyd med dette, og vi er begge veldig mye ute på tur i all slags vær. Selv er jeg av den frosne sorten, så jeg hevder hardnakket at Bergans har æren for at jeg ikke fryser spint i hjel når jeg er ute på tur ;-)

Noe av fordelen med Bergans, for mitt vedkommende, er at de er nettere og ikke så store og "klumpete" som jeg opplever Norrøna sine jakker. Samtidig er det større mulighet for å ha mer under. Jeg har blant annet en jakke i tovet ull som jeg kan ha inni allværsjakken min når det er som kaldest, uten at jeg blir vaggende rundt som en Teletubbie av den grunn.

For buksene vil jeg tro det samme gjelder; jeg har ikke brukt Bergans' allværsbukser (bare turbukse som ikke er vannavstøtende), men jeg har sett dem, og de virker nettere. Norrøna sine bukser er veldig store og posete. Dog, det er jo en smakssak hva man liker og hva som passer for en.

Stormberg har jo rimeligere klær, det samme har Haglöfs, men jeg har noe erfaring med dem også, og er på langt nær så fornøyd eller imponert over dette. Stormbergjakken jeg brukte var en softshelljakke, og det tok ikke lang tid før den tok inn vann. Haglöfsbuksen jeg prøvde, var både klam og ikke særlig vanntett over tid. I tillegg hadde ingen av dem lommeløsningene til Bergans eller Norrøna (som har mange og strategisk lurt plasserte lommer med "vannsikring" rundt glidelåsene), noe jeg opplevde som et minus.

Det er nok (dessverre) en klar sammenheng mellom pris og kvalitet når du skal kjøpe turutstyr, i alle fall turutstyr som skal holde deg tørr og varm i et land med det klimaet vi har i Norge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også se på hvilke merker som har passform som passer en. Selv sverger jeg til Arc'teryx, da de har passform som passer meg. Bergans og til dels Norrøna, blir for smale i damekolleksjonen, rett og slett. Kjøpte ny Arc'teryx-jakke tidlig i høst, og jeg syns den er såpass pen at jeg bruker den til og fra jobb og slikt i tillegg til på skogsturer.

EDIT: Jeg har også Stormberg-klær, og kvalitetsmessig kan de ikke sammenlignes. Som rent vindskall fungerer de, men det virker som om de ikke transporterer ut fuktighet noe særlig, og jeg syns det skal lite regn til før jakka blir gjennomfuktig.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her

Nå er jeg slank, og passformen til Bergans vil passe meg, men er klart åpen for alle forslag og tips dere har! Jeg ønsker bare å få valuta for pengene. Er lei av, som dere sier Stormberg som ikke holder mål rett og slett. Jeg er lett frysen, og har behov for å holde meg varm og tørr.

Kjempefint om dere legger ved link til jakkene dere tipser om også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Synes rett og slett du skal prøve ulike jakker i butikken og kjenne hvilke som har best passform for deg. Fasongen og snittet har mye å si for om kjøpet blir vellykket. Noen trives best med Norrøna, andre bruker helst Bergans, Marmot, Arc'teryx eller Lowe Alpine. Det finnes mange merker å velge mellom. Prøv jakken med både hverdagstøy og en ekstra fleece-jakke under. Da sikrer du deg at du får en mest mulig anvendelig jakke.

Personlig er jeg mer begeistret for Gore Tex-materiale enn Dermizax, da jeg synes Dermizax er klammere. Av den grunn er jeg trolig en av få i Norge som ikke har Bergans-jakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

TS her

Helt klart passform er viktig, jeg skal nok prøve noen jakker før jeg faktisk kjøper. Men at jakken "virker" kan jeg ikke vite på forkant. Forstår nå at det er viktig å tenke på om det er gore-tex eller dermizax. Man lærer stadig noe nytt :)

Er disse jakkene noengang på tilbud forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det er av og til mulig å finne utgående modeller eller farger på salg. Må bare følge med i sportsforretningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Her og her finner du tester på allværsjakker.

Jeg har testvinneret fra Norrøna, og den lekker som en sil, anbefales absolutt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testvinneret fra Norrøna, og den lekker som en sil, anbefales absolutt ikke!

Da må det være produksjonsfeil, og jeg ville klaget og forlangt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg fikk ei Bergans jakke som orginalt var 3500,- til 2800,- siden den skulle byttes ut med nye jakker på Obs! hypermarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Bergans Isogaisa jakke og bukse (Dermizax) for 4 år siden, og har brukt dem mye både på i alpinbakken og på fjellet. Er veldig godt fornøyd med disse klærne. Bra stretch i dem som gir god bevegelseskomfort. Vasker dem ca 1-2 ganger hver sesong, og da er de bare å stryke, og så er de tette og fine og klar til bruk igjen. Er en del på Svalbard, og da bruker jeg gjerne superundertøy + 1 lag ull og kanskje også fleece under skallklærne. Holder meg god og varm da. Har også Bergans Dynamic Lady jakke i samme materiale, som jeg er veldig godt fornøyd med.

Tidligere sverget jeg til Helly Hansen, men de tapte mer og mer på design, etter min smak.

Synes de har fått mange fine modeller nå, og Hellytec stoffet er supert.

Sambo er Norrøna frelst, og deres klær passer han veldig godt.

Vil ellers si at både Bergans og Norrøna har utrolig god kundeservice, etter vår erfaring.

Sendte inn dun jakken min til Bergans nå tidlig i høst, og de etterfylte med dun uten at det kostet meg ett øre. Fort gikk det også! Sambo har fått utbedret noen ting på en jakke hos Norrøna, og de gjorde også jobben gratis. Betalte bare frakt.

Kjøp norsk da! Må være litt nasjonalistisk. Klærne er jo ikke produsert her, men selskap og design er i alle fall norsk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...