Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 Jeg har drevet med hest i flere år. Mange av mine bekjente har små barn (under 10 år). Og jeg spør nå de som har barn i denne alderen (eller har hatt) - ville dere latt barna løpe rundt i stallen med hester uten tilsyn? Blir litt satt ut når de voksne sitter på terrassen og skravler, mens små barnehagebarn løper rundt på stallgangen med store (men riktignok snille) hester. Dørene kan nås selv med deres høye, og kan åpnes. Bør man reagere på sånt, eller ikke bry seg? Ungene er veldig bevisste på hva de har lov til og ikke lov til, men barn er jo litt uforutsigbare, og det samme kan iallefall sies om hester, de kan jo bli skremt o.l. Erfaringer?
Miss Puddel Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Nå har jeg har jeg hestene mine hjemme hos meg selv da, så det skulle bare mangle at ikke ungene fikk være med i stallen. men ellers mener jeg det at så lenge ungene er store nok til å ta imot beskjeder om hvor de har lov å gå, hvordan de skal forholde seg til hester etc, så er det helt greit at de er med. Men da må de også være store nok til å skjønne at det skal være ro i stallen, ikke lov å løpe eller rope etc.
Miramiss Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Jeg har selv 2 hester, og ett barn. For meg vil det aldri bli aktuellt å la mitt barn løpe rundt alene i stallen sammen med vennene sine, og i allefall ikke i barnehagealderen. Om hestene er snille, er de likevell store dyr, som i gitte situasjoner kan være livsfarlige om du ikke vet hva du gjør. Og det gjør ikke et barnehagebarn. Et så lite barn har ikke evne til å forutse hesters mulige reaksjoner, og forstå konsekvensene av hva som kan skje, selv om de har blitt fortalt at man ikke skal gå inn til hestene o.l. Å når det kommer til barn og sikkerhet, synes jeg det er skremmende hvor lite folk faktisk vet, men lar sine barn herje rundt på de store dyra, for de er jo såå snille. Å de stoler 100% på de! Den dagen jeg stoler 100% på et dyr, DA skal jeg slutte med både hest og hund, for da har jeg mistet respekten for de, og ting blir straks mere farlig.
ViljaH Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Folk går jo bort til elgkyr med kalv for å klappe fiiine elgen også... Tror dette må skrives på konto for uvitenhet.
thirteen Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Jeg hadde hest på halvfor fra jeg var 6-7 år til jeg var 12. Var ofte alene i stallen. Det var jeg vistnok også når mamma hadde hest når jeg var ennå yngre.
Gjest imli Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Jeg har selv 2 hester, og ett barn. For meg vil det aldri bli aktuellt å la mitt barn løpe rundt alene i stallen sammen med vennene sine, og i allefall ikke i barnehagealderen. Om hestene er snille, er de likevell store dyr, som i gitte situasjoner kan være livsfarlige om du ikke vet hva du gjør. Og det gjør ikke et barnehagebarn. Et så lite barn har ikke evne til å forutse hesters mulige reaksjoner, og forstå konsekvensene av hva som kan skje, selv om de har blitt fortalt at man ikke skal gå inn til hestene o.l. Å når det kommer til barn og sikkerhet, synes jeg det er skremmende hvor lite folk faktisk vet, men lar sine barn herje rundt på de store dyra, for de er jo såå snille. Å de stoler 100% på de! Den dagen jeg stoler 100% på et dyr, DA skal jeg slutte med både hest og hund, for da har jeg mistet respekten for de, og ting blir straks mere farlig. Heilt einig Ein skal ha respekt for dyr. Å la barnehageungar løpe rundt i stallen er ikkje bra for verken ungar eller dyr.
Miss Puddel Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Noe av poenget er vel uansett å lære dem at det er uaktuellt å SPRINGE rundt i stallen? det hadde jeg ikke godtatt av store unger heller. Mine barn har fra første stund skullet lære seg stallen er hjemmet til hesten, og man er på besøk der.
Alvina Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Jeg ble hesteinterssert da jeg var sju år og var ofte i stallen. For å være der, måtte barna måke ut, børste hestene osv. Barn som ikke er ordentlig interessert, forsvinner raskt hvis de må jobbe. I en annen stall var det ikke snakk om å få ri første time, først måtte vi lære at hester ikke er leketøy dvs lære stell selv om vi da var ca 12 og hadde stelt hester i mange år. Å løpe rundt i en stall ville jeg ikke gjort. Noen regler fantes, også at hestene skulle ha ro når de fikk mat. Tror heste interesserte barn lærer dette fort, de har jo lest alt de kommer over om hester. Andre har ingenting i en stall å gjøre alene. Barn må ha noen regler å forholde seg til, også i en stall. Lykke til ts, håper det er barn som er bitt av hestebasillen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå