MarianneE Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 Vår kjære 11år gamle Bea kom inn i går ettermiddag og haltet kraftig. Så ille at hun ikke satte høyre bakbein ned. Det er ikke første gangen så vi tenkte at det er sikkert nok en slosskamp og et sår. Fikk en akuttime idag og det er værre enn som så. Pus har avrevet leddbånd i kneet. Skal ringe dyrlegen tilbake på mandag for og få pris på en evt operasjon, og for og høre om den kan utføres her eller inn i Oslo. Hun har fått smertestillende idag så hun har det bra sånn. Men vi må vurdere. Avliving eller en dyr operasjon på en 11 år gammel katt? Det går mot avvliving. Min elskede Bea Mannen min nekter, men som jeg sier; Hva er det beste katten? Det er ikke operasjon, smertestillende og en evt 5 timer biltur. Jeg kan ikke la være og se på henne idag og tenke at hun har bare noen dager igjen. Vi har Smulan, datteren hennes, men allikevel. Hjertet mitt er knust.
Green Lady Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Uff, sånne valg er aldri moro å ta. Jeg har heldigvis sluppet det selv, de gangene det har vært akutt med mine dyr, har edt ikke vært noe å gjøre, så de har blitt avlivet på stedet. Men 11 år for en katt er jo ikke så gammelt? Alle våre katter har blitt 16 år, så hun kan jo ha flere gode år igjen. Dersom operasjonen er vellykket, da. Men jeg har egentlig ikke så mye fornuftig å si. Ville vel egentlig bare gi deg en . Uansett hva dere ender opp med, er det det riktige valget. Gjerne oppdater på hvordan det går.
MarianneE Skrevet 17. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2010 takk. vi har funnet ut at grensa går ved operasjon her i distriktet og 2.500, kanksje 3000 kr. Mer enn det... og i Oslo.... nei.
HvittHus Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Jeg tror desverre du må belage deg på å betale mye mer enn det. En lignende operasjon på en hund i familien kom på 8000, og deretter opptrening. Hvis ikke veterinæren kan garantere et godt utfall av operasjonen, hadde jeg tatt valget om avlivning. Selv om det er utrolig trist, så fortjener dyra våre å slippe å lide.
MarianneE Skrevet 17. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2010 Jeg tror desverre du må belage deg på å betale mye mer enn det. En lignende operasjon på en hund i familien kom på 8000, og deretter opptrening. Hvis ikke veterinæren kan garantere et godt utfall av operasjonen, hadde jeg tatt valget om avlivning. Selv om det er utrolig trist, så fortjener dyra våre å slippe å lide. Jeg belager meg på at det koster nok mye mer enn det vi har mulighet for og betale. Jeg er forberedt på avliving. Vil ikke, men det vil kanskje være det beste for pus.
Miss Puddel Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 jeg hadde ikke utsatt en 11 år gammel katt for en operasjon av det slaget med påfølgende innetid og rekreasjon. Dyr lever i nuet. Mens du kan vite etter en slik operasjon at om et halvt år er jeg bra igjen, vil katten bare vite at den har det vondt NÅ. Og leddbånd har vel strengt tatt ikke den beste prognosen når det gjelder vellykkethet med operasjoner heller. hadde vært et brudd hadde jeg vært mye mere innstilt på å vurdere det. La henne slippe, ønsk henne god reise og se på det som smertebehandling og les diktet i linken her, jeg ville sagt det var på tide for henne å reise til regnbuebroen nå. http://www.shiro-og-sherpas-hjemmeside.dk/8863192
breiflabb Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 (endret) Først og fremst vil jeg gi deg en I fjor sommer kom vi opp i en liggnende situasjon. Vår da 9 år gamle kanin brakk beinet sitt. Vi dro til dyrlegen som prøvde å tvinge oss til å avlive. Men vi bestemte oss for å få en "second apiniand" Disse henviste oss til en gnager klinikk i oslo. Nesten 3 timers kjøretur hver vei! Vi valgte å dra til oslo, for å høre hva de hadde og si om saken. 1 uke etterpå kom lille ninni`n hjem igjen nærmest frisk som en fisk Vel alt av behandlinger kosta oss flesk og duppe og mer enn det. MEN ingen penger i verden kunne erstatte han. I februar i år så jeg at noe var galt... Vi dro til dyrlegen (denne gangen noen andre, i håp om å slippe å dra til oslo) Denne gangen var det et nytt brud lenger opp i hofta, og på nytt avlivning ble foreslått, men han kunne operere hvs det var det vi ville. Vi valgte igjen å få en "secon apiniand" Og dyrlegen opererte han. MEN vi angrer på at vi ikke dro til oslo, hadde vi gjort det, hadde vi muligens fremdeles hatt lille nurket vårt. Som følge av for liten bevegelse etter opperasjonen stoppet alt opp. De første dagene gikk veldig bra, men når det gikk nedover, så gikk det fort... Lille ninni`n sovnet stille inn hos veterinæren etter 10 år på denne jord. Vi brukte ca 30 000 på kanina vår på 8 mnd. MEN hadde jeg fått valget igjen hadde jeg tatt det samme. Jeg hadde bare tatt han til oslo 2. gangen og. Tror kanskje ikke dette hjelper på valget deres. Og desverre for de 4-beinte så spiller eierens økonomi en rolle her. Man kan ikke ta penger man ikke har. Men hadde jeg vært i deres situasjon, så hadde jeg prøvd med nebb og klør å fått til opperasjonen til pus! Jeg håper dere tar det valget som er mest riktig for dere alle, men mest av alt for pus! Noen av det som gnager mest er kanskje tanken på å si farvel, tanken på å leve uten. Men det går bra, man overlever, selv om det gjør vondt, etterhvert så blir alt det vonde bare gode minner Endret 17. april 2010 av breiflabb
MarianneE Skrevet 18. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2010 jeg hadde ikke utsatt en 11 år gammel katt for en operasjon av det slaget med påfølgende innetid og rekreasjon. Dyr lever i nuet. Mens du kan vite etter en slik operasjon at om et halvt år er jeg bra igjen, vil katten bare vite at den har det vondt NÅ. Og leddbånd har vel strengt tatt ikke den beste prognosen når det gjelder vellykkethet med operasjoner heller. hadde vært et brudd hadde jeg vært mye mere innstilt på å vurdere det. La henne slippe, ønsk henne god reise og se på det som smertebehandling og les diktet i linken her, jeg ville sagt det var på tide for henne å reise til regnbuebroen nå. http://www.shiro-og-sherpas-hjemmeside.dk/8863192 Å helvete. Den linken der... HULK!!! Den var fin, og sår.
MarianneE Skrevet 19. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2010 det ser ut til at pus kan opereres, vi tar sjansen ihvertfall! kryss fingrene!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 Krysser fingre for dere og håper på en rask og bra rekovalens
Ahurorah Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 det ser ut til at pus kan opereres, vi tar sjansen ihvertfall! kryss fingrene! Bra!
Bringebærjenta Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Vår katt ble 19 år gammel. Vi opererte han da han var 10 år og selv om det var dyrt fikk vi 9 år til med han. Han hadde 18 år og 11 gode måneder, og noen få uker med ubehag pga skade og operasjon. Så ille la selve tanken på operasjonen plage deg. Du må føle på hva du synes er mest riktig, hva dyrlegen synes og om du vil ha råd til det. Vet hvor vondt dette er og håper dere finner en løsning!
Green Lady Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 Håper operasjonen går bra, og at pus kommer seg fort. Krysser alt jeg har!
Amys Skrevet 20. april 2010 #14 Skrevet 20. april 2010 Håper det går bra med pusen Forøvrig ble gamle pusen vår sterilisert + fjernet svulst i livmoren da hun var på alder med din, hun levde i mange år etterpå i beste velgående (ble ca 19 år).
Bollaen/78 Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 Håper det går bra med pusen De småtassene er noen skikkelige tøffinger Og sier atter en gang : forsikring og atter forsikring. Har ikke angret en dag på å betale 500 kr i året for pusene her. Det er billig - spes siden det fort blir dyrt når dyret plutselg blir sykt eller får en skade.
MarianneE Skrevet 23. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 23. april 2010 Pus ble operert igår. Vi vet ikke noe om resultatet siden hun har en solid bandasje rundt foten. Men, hun er mer mobil nå enn det hun var tidligere i uka, hun kan trå på beinet nå, og da er det jo håp! Litt fælt og se, for hun har en sånn plastkrage rundt hodet så hun kræsjer borti en hel del med kragen. Men, katten lever, og det ser ut til at etter forholdene står det bra til. Hun må være inne i to mnd og for henne som elsker og være ute.... Jeg vet ikke om en operasjon var riktig, vet ikke om vi har gjort det for hennes eller vår skyld.
Green Lady Skrevet 23. april 2010 #17 Skrevet 23. april 2010 Ting går seg til. Om dere har mulighet, kan dere jo evt lufte pusen ute i bånd et par ganger om dagen når hun blir frisk nok. Slik at hun kommer seg litt ut, selv om hun har "husarrest". Satser på at pus tar det greit med å være innekatt. Det er utrolig hvordan de dyrene kan tilpasse seg. Ta en dag om gangen sammen, så plutselig har det gått to måneder, og pus kan sakte, men sikkert vende tilbake til å være utepus.
Leo Skrevet 23. april 2010 #18 Skrevet 23. april 2010 Litt fælt og se, for hun har en sånn plastkrage rundt hodet så hun kræsjer borti en hel del med kragen. Hvis hun må gå med kragen en stund, kan det kanskje være en idê å kjøpe en oppblåsbar krage som er mer behagelig for kattet enn de tradisjonelle "lampeskjermene". Håper pus blir frisk igjen!
MarianneE Skrevet 24. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 24. april 2010 Takk for tipset leo, men hun fikk av seg lampeskjermen igår, og siden hun har bandasje over såret er det ikke nødvendig og ta skjermen på igjen. Heldigvis, ser for meg at det og få den skjermen på igjen ville bli interessant...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå