Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 Jeg har altså et blomsterbed utenfor leiligheten her som har grodd igjen i noen år (ikke jeg som har bodd her) som jeg har lyst til å fikse. Det er ganske lite lys der så jeg trenger tips til hva jeg kan plante der. Selve bedet er vel 50 cm x 1,5 m. Hvordan begynner jeg? Jeg må jo grave vekk alt det gamle og gjengrodde men then what? Noen flinkiser på blomsterbed som kan fortelle meg hvordan jeg går frem for å sette istand dette bedet og har tips til hva jeg kan plante der? I tillegg skal jeg ha et par urner som jeg gjerne vil ha blomster i ved siden av, bittelitt mer lys men ikke enorme mengder. Tips og hjelp blir veldig satt pris på!
Blåklokke Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Så hyggelig at du skal få et blomsterbed å stelle, da! Begynn med å luke bedet og krafse i det for å få bort gamle røtter og ugress. Så er det fint om du spandere et par sekker med hagejord og legger oppå. Akkurat nå er det ikke så mye som er trygt å plante p.g.a frostfaren. Men det er noen hardhauser som klarer seg ned til 4-5 kuldegrader. Disse er fremfor alt (en av mine absolutt yndlingsblomster) stemorsblomsten. Den fås i mange størrelser, fra yndlige små fioler i pastellfarger, til store blomster i mange farver. De er takknemlige, trenger bare godt med vanning og de blomstrer flittig i flere måneder fremover. Fint hvis du plukker av gamle blomster, det fremmer videre blomstring. Ranukler kan også plantes ut nå, de er vakre, men gjør kanskje ikke så mye av seg som stemorsblomstene. Tusenfryd kan også kjøpes nå og plantes ut, yndige de også. Har du kanskje lyst til å så frø selv? Det er fin tid til å så på nå. Begynn å så i små potter inne og venn dem gradvis til temperaturen ute etterhvert. Frø og utstyr finner du på hagesentrene. Da kan man tilpasse tiden slik at det du sår begynner å blomstre når stemorsblomstene takker for seg. Det er f.eks. mange sorter av blomkarse som blomstrer ca. 8 uker etter de er sådd. Disse gule og orange blomstene lyser godt opp i bedet og blomstrer villig. Disse trenger mye vann, men hold igjen på gjødsel, ellers blir det mest grønne blader. Hvis du tenker stauder, planter som blomstrer fra år til år, er det smart å oppsøke et hagesenter og spørre om hvilke planter som klarer seg med skyggeforhold. Personlig synes jeg at planter som er hvite, rosa, lilla og lys blått er fine der det er litt mørkt. De lyser liksom opp i både dagslys og om kvelden. Du kan også kjøpe grønne stauder, som f.eks. hosta eller ulike sorter av prydgress, de er hardføre og klarer seg med lite lys. Urnene i haven min er foreløpig full av stemorsblomster. Men når faren for nattefrost gir seg, skal jeg plante ut litt andre planter. Synes det er fint når noen av blomstene står og andre henger over kanten. Er spesielt glad i hengepelargonia og Million Bells i ulike farver. Ønsker deg lykke til med prosjektet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå