Gå til innhold

Min niese skal konfomere segmgi gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at jeg og min søster ikke lengre har kontakt da hun bare forlangte og forlangte,kunne aldri gi noe tilbake,har hatt 4 barnedåper,hun sto gumor på dem eldste ingen av dem fikk gave,det samme med konfimasjonene. De var invitert til alle konfimasjonene

Julegaver og bursdagsgaver har de ikke fått flere år.

Og nå skal hun som jeg er gudmor til stå konfimant (er heller ikke blitt invitert)

Jeg har sendt julegaver til henne og hennes søken hver år uten å fått så mye som takk.

Så skal jeg droppe å gi gave til henne?

har lyst på en måte,men blir så lei meg for at det er aldri et takkå få

Og blir lei meg på mine barns veine siden de aldri får noe derfra.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vel 2000 pluss kanskje 2-3000 verdt i bundassølv fra en av mine tanter til min konfirmasjon. Ellers ga tanter og onkler penger (1000 +), smykker i gull eller sølv eller "store gaver" som flotte kamera (det var gjerne litt dyrere for femten år siden) og sånne ting.

Min søster har en gudfar som vi ikke har noe kontakt med lenger, men hadde mye kontakt da vi var veldig små. Vi ville ikkje kjent han igjen på gata i dag. Men han ga 5000 til konfirmasjonen.

Ellers har jeg også en fadder som jeg selv kuttet kontakt med lenge før jeg var i konfirmasjonsladeren. Fikk 1000 derfra.

Kanskje du kan spør dine foreldre hva de synes? De har jo gjerne en for i hver leir, og vet gjerne hva din søster tenker om det hele. Samt hva konfirmanten kanskje tenker.

Om du ikke er invitert, så trenger du faktisk ikke gi gave. Det er ingen lov som sier at faddere må gi gaver. Det må du nesten bestemme selv.

Skrevet (endret)

Syntes det høres litt rart ut at fadderne ikke er invitert i konfirmasjonen jeg...er ikke det helt naturlig at de som er fadder/gudmor/gudfar ved dåpen/navnefest skal være tilstede når fadderbarnet/gudbarnet går over til de voksnes rekker?

Men jeg ville gitt en liten gave, det er jo sånn tradisjonelt sett den "siste" gaven du trenger å gi.

Det at dere ikke har fått gaver hos dem får bare stå, ungen skal ikke lide for at mora er lat eller hva det nå er som gjør at hun ikke gir gaver.

Endret av Darkannie
Skrevet

Kjøp gave til henne. Det er moren som har valgt å ikke gi dine barn gaver. Så ringer du konfirmanten selv og spør om hun hadde en fin konfirmasjon og om hun likte gaven. Så får du ihvertfall en muntlig takk!

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ville ikke gitt gave her. At du ikke er invitert i konfirmasjonen tolker jeg som at din søster ikke er interessert i at forholdet deres skal bedre seg. Synes du har gitt mer enn nok fra før. Om barna hennes ønsker kontakt med deg kan de ta kontakt når de vil, eller du kan ta kontakt direkte med dem.

Bruk heller pengene på dine egne barn.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville nok gitt gåve. Det er trass alt konfirmanten som får gåva, ikkje foreldra. At mora er utruleg kjip bør strengt tatt ikkje gå ut over barna. Og å ikkje invitere fadderar i konfirmasjon er jo berre heilt oppsiktsvekkande. Veldig snodig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og å ikkje invitere fadderar i konfirmasjon er jo berre heilt oppsiktsvekkande. Veldig snodig.

Hvorfor er det så rart å ikke invitere faddere i konfirmasjonen?

Hadde du ment det samme hvis fadderen ikke hadde hatt kontakt med barnet siden dåpen?

Da de to eldste ble konfirmert, valgte konfirmantene å ikke be de fadderne de ikke hadde hatt kontakt med. Disse fadderne hadde ikke vist noen form for interesse for fadderbarna sine etter dåpen var over, og da mente ungdommene at de heller ikke skulle bes. Det ble ramaskrik selvfølgelig, for slikt gjør man ikke. Men vi har ikke hatt noe problem med å stå for valget i ettertid.

Til TS: Jeg mener du bør sende en liten oppmerksomhet, som viser at din fadderoppgave nå er slutt. Det behøver ikke å koste så mye. Et kort og en bok feks. Eller en blomsterhilsen.

Skrevet

synes du bør gi gave jeg, det er jo ikke konfirmanten sin skyld at dine barn ikke har fått gave av moren.. Men om du ikke er bedt, så trenger jo ikke gaven være så kjempe dyr heller..

Du får mange fine smykker fra 200 kr og oppover...

Støtter forslaget om å ringe i etterkant for å høre om hun likte det hun fikk..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger noen faddere som bryr seg katta om de ungene de er fadder for da? Man ser jo gjerne an folk litt før man velger hvem man vil ha til faddere...og jeg synes det blir en litt annen situasjon ifht invitasjon hvis det nå er sånn at fadderne ikke har sett snurten av barnet før konfirmasjonen. Men dette ser jo ikke ut til å være tilfellet til TS, derfor synes jeg, ja, at det er merkelig å ikke bli invitert. Det er jo i tillegg sin egen søsters barn!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gitt gave i en slik situasjon, ja, om du ønsker da TS. :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Hvorfor er det så rart å ikke invitere faddere i konfirmasjonen?

Hadde du ment det samme hvis fadderen ikke hadde hatt kontakt med barnet siden dåpen?

Da de to eldste ble konfirmert, valgte konfirmantene å ikke be de fadderne de ikke hadde hatt kontakt med. Disse fadderne hadde ikke vist noen form for interesse for fadderbarna sine etter dåpen var over, og da mente ungdommene at de heller ikke skulle bes. Det ble ramaskrik selvfølgelig, for slikt gjør man ikke. Men vi har ikke hatt noe problem med å stå for valget i ettertid.

Til TS: Jeg mener du bør sende en liten oppmerksomhet, som viser at din fadderoppgave nå er slutt. Det behøver ikke å koste så mye. Et kort og en bok feks. Eller en blomsterhilsen.

Eg meiner vel forsåvidt at det er like oppsiktsvekkande å ha eit fadderbarn som du aldri tek kontakt med. Eg tenkte meg nøye om då mannen min og eg valde fadderar til barna våre, og var sikre på at det var ansvarsfulle personar som ville vere i livet deira lenge, og føle ansvar for barna om noko skulle skje. Mi datter skal på Hove med eine fadderen sin til sommaren, for eksempel. Kjempestas for henne, eg kan stole på at alt går greitt, og ein fin måte å "utøve fadderskap" på.

Skrevet

Siden du er hennes tante synes jeg du skal gi gave til henne på lik linje med andre tantebarn. Det er ikke hennes skyld at du og moren hennes ikke har kontakt med hverandre eller at du ikke blir bedt.

Jeg hadde ihvertfall ikke latt et uvennskap med mora gå ut over konfirmanten.

Gjest Kari Klok
Skrevet

Som fadder bør du vel vise konfirmanten at du er et godt forbilde - gi en gave omså bare symbolsk. At ungen velger å konfirmere seg er en fin ting som ikke bør "ødelegges" av at mora har oppført seg dumt! Selv om hun er dum, trenger ikke du å være det - og hvem er så smålig at de gir, bare for å få?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger noen faddere som bryr seg katta om de ungene de er fadder for da? Man ser jo gjerne an folk litt før man velger hvem man vil ha til faddere...og jeg synes det blir en litt annen situasjon ifht invitasjon hvis det nå er sånn at fadderne ikke har sett snurten av barnet før konfirmasjonen. Men dette ser jo ikke ut til å være tilfellet til TS, derfor synes jeg, ja, at det er merkelig å ikke bli invitert. Det er jo i tillegg sin egen søsters barn!

Nå kan ting skje i løpet av 14-15 år, så det er ikke så lett å velge faddere ut i fra hva man tror kommer til å skje i framtiden.

Hun som barn min datter til dåpen blir heller ikke invitert til konfirmasjonen.

Vi var de første i omgangskretsen som fikk barn, og vi valgte en nær venninne til gudmor.

Det viste seg i etterkant at hun ikke klarte akseptere forandringene som fulgte med at jeg ble mor.

På to-årsdagen sin ble datteren veldig syk, og ble lagt inn på sykehuset. Gudmoren ringte, men ikke for å gratulere med dagen, eller for å høre hvordan det gikk med henne, men for å fortelle meg om at hun hadde vært på byen dagen før, og møtt "den kjekke mannen!"

Jeg beklaget, og sa rett ut at jeg klarte ikke å være så veldig entusiastisk på hennes vegne akkurat da, jeg var for bekymret for hvordan det gikk med jenta som var syk, og da ble hun sinna, sa jeg var en dårlig venninne, og at hun "trodde aldri i verden at jeg ville bli en av de mødrene som ikke kunne tenke på noe annet enn barna sine".

Noen år, og flere slike episoder senere, kuttet jeg ut kontakten med henne.

Hun ble mor 10 år senere, og tok kontakt med meg igjen da, men det hadde gått alt for lang tid, og vi hadde begge forandret seg så mye at det ble vanskelig å lappe sammen vennskapet igjen.

Hun ble ikke bedt til sin guddatters konfirmasjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå kan ting skje i løpet av 14-15 år, så det er ikke så lett å velge faddere ut i fra hva man tror kommer til å skje i framtiden.

Til trådstarter: jeg glemte å svare deg. :)

Gjør hva du selv føler er riktig, men gjør det av de rette grunnene.

Ikke la være å gi gave fordi du vil straffe søsterenn din.

Skrevet

Jeg ville gitt gave, men ikke en dyr gave - heller en oppmerksomhet fra tante hvor du ønekrr henne alt godt. Da synker du ikke ned på din søsters nivå iallefall... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...