Helen Skrevet 18. april 2010 #81 Del Skrevet 18. april 2010 Tråden er ryddet. Helen, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #82 Del Skrevet 18. april 2010 Fantastisk argument sier du ?? dama hadde sex hun også... men å ta obort er jo ett stort tabu her på forumet blandt alle gravide kvinnene så det går vist ikke under å ta ansvar i dine øyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 18. april 2010 #83 Del Skrevet 18. april 2010 sier du ?? dama hadde sex hun også... men å ta obort er jo ett stort tabu her på forumet blandt alle gravide kvinnene så det går vist ikke under å ta ansvar i dine øyne Hun ville ta ansvar for barnet sitt. Vi vet ikke om hun ville involvere faren eller ikke, det kan vi bare spekulere i. Han gikk likevel til det skrittet å drepe hennes ufødte barn. Hva i videste verden kan du si som kan rettferdiggjøre det? Hun ville ikke ta abort, så da bare gjorde han det for henne? I hvilken verden er det ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 18. april 2010 #84 Del Skrevet 18. april 2010 Sier jeg ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. april 2010 #85 Del Skrevet 18. april 2010 du klarer ikke å se ting fra en mans perspektiv klarer du? og jeg vil minne folk på at det var dama IKKE han som slo henne i magen De fleste menn som ikke ønsker å bli far stikker av. De banker ikke opp moren til barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #86 Del Skrevet 18. april 2010 Hun ville ta ansvar for barnet sitt. Vi vet ikke om hun ville involvere faren eller ikke, det kan vi bare spekulere i. Han gikk likevel til det skrittet å drepe hennes ufødte barn. Hva i videste verden kan du si som kan rettferdiggjøre det? Hun ville ikke ta abort, så da bare gjorde han det for henne? I hvilken verden er det ok? var kvinnen og ikke mannen som skadet henne.hun skadet,han planlegget og jeg ser du tydeligvis ikke har lest det andre jeg har skrevet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 18. april 2010 #87 Del Skrevet 18. april 2010 var kvinnen og ikke mannen som skadet henne.hun skadet,han planlegget og jeg ser du tydeligvis ikke har lest det andre jeg har skrevet.. Det går da vitterlig for det samme, gjør det ikke? Det at han fikk en 17 år gammel jente til å gjøre det er om mulig enda verre. Hva annet er det du sikter til? Du har skrevet ganske mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. april 2010 #88 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) var kvinnen og ikke mannen som skadet henne.hun skadet,han planlegget og jeg ser du tydeligvis ikke har lest det andre jeg har skrevet.. Fra et medmenneskelig synspunkt spiller det fint liten rolle hvem som slo og hvem som planla. Begge deler er like forkastelig. Hvordan retten stiller seg til det er en annen sak. Endret 19. april 2010 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 19. april 2010 #89 Del Skrevet 19. april 2010 Hat er ikke en følelse jeg liker å føle, men i denne saken skulle jeg nesten ønske jeg var religiøs slik at jeg kunne vite at disse to hadde en ubehagelig varm fremtid foran seg... Håper virkelig han blir fradømt alt samvær med barnet han har fra før, tenk om han plutselig blir lei det også og dreper det! De får sikkert en medfølende psykolog og en bot på 15000...jeg spyr. Tenk å ha en sånn holdning til andre mennesker! Tenk å være så ung og allerede så ødelagt i sinnet... Livsvarig forvaring, jeg ønsker ikke å møte disse to i et smug...tenk om de plutselig blir lei av meg også... Lurer på hva som har gjort de sånn...forsåvidt uinteressant, de bør i alle fall ikke slippes løs på samfunnet på mange år. De blir sikkert dømt for overfall eller ingenting, når det faktisk er overlagt drap, lovens strengeste straff og skjerpende omstendigheter! Man kan ikke ha mye til felles med et normalt menneske når man gjør sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 19. april 2010 #90 Del Skrevet 19. april 2010 Dette er en helt horribel sak, men jeg er fascinert av at enkelte av damene som snakker varmt om abortloven og kvinners rett til å bestemme over egen kropp ellers på forumet her sier at det er drap fordi fosteret var i live. Det er litt hyklersk, synes dere ikke? Derimot synes ikke jeg at det er det argumentet at det var levende i mors liv som gjør det til drap, men det at det var et ønsket, voksende liv. Men fyren blir neppe dømt for drap uansett, ikke jentungen som gjorde det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 19. april 2010 #91 Del Skrevet 19. april 2010 Selv om jeg er enig i det meste som du skriver her så vil jeg bare påpeke at det er ikke politiet som bestemmer straffen. Det er det domstolen som gjør. Politiet forbereder siktelsen ut fra en lovparagraf med en bestemt strafferamme og domstolen får vedkommende dømt (eller frikjent) og fastsetter straffen. Ja, det er jeg selvfølgelig klar over, men det jeg mente er at det er politiet som går ut i media å snakker om saken, ikke domstolen, og det var politiet som snakket om straffen osv. Hvordan utfallet blir av rettssaken er vel heller uklart for øyeblikket. Lurer på hvordan straffen blir... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #92 Del Skrevet 19. april 2010 Dette er en helt horribel sak, men jeg er fascinert av at enkelte av damene som snakker varmt om abortloven og kvinners rett til å bestemme over egen kropp ellers på forumet her sier at det er drap fordi fosteret var i live. Det er litt hyklersk, synes dere ikke? Derimot synes ikke jeg at det er det argumentet at det var levende i mors liv som gjør det til drap, men det at det var et ønsket, voksende liv. Men fyren blir neppe dømt for drap uansett, ikke jentungen som gjorde det heller. Jeg er for retten til selvbestemt abort. Det er en vesentlig forskjell på å utføre en abort i kontrollerte omgivelser og å bli overfalt slik at man spontanaborterer. Jeg ser ikke på abort som drap, så strengt tatt kan jeg vel ikke kalle dette drap. Er enig i at siden moren ønsket å beholde barnet, så burde de blitt tiltalt for drap. Problemet da er at vi er tilbake til utgangspunktet. Vi går i en sirkel her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utlendingen Skrevet 19. april 2010 #93 Del Skrevet 19. april 2010 jeg ble skikkelig berørt av denne saken. merkelig, det der, kan lese om hundrevis som dør i attentat, men kjenner det mest i mellomgulvet når det er slike ting som skjer. er nok et slags instinkt som føler med den personen som ikke har klart å beskytte seg selv eller barnet sitt. tenker stadig på hvor hjelpeløs hun må ha følt seg. har dessverre nært kjennskap til hvordan man dømmes i slike saker. jenta må slippe unna billig, selv om det eventuelt var hun som gjorde det, fordi hun ikke er myndig. selv om fyren skulle være mer involvert enn bare som en som ba jenta om å gjøre det, er det tvilsomt at han får så mye som et år. men jeg skulle inderlig ønske at jeg tok feil her. det er så mye tull i denne diskusjonen, at jeg ikke vil kommentere den verste dritten - den fortjener ikke oppmerksomhet, og jeg tror det er best hvis den blir tiet ihjel. jeg har likevel behov for å si at jeg ikke synes det har noe å si om offeret eventuelt skulle ha utført en abort, og så ikke fortalte det til barnefaren. det er kvinnen som blir gravid. det er kvinnens kropp. det er kvinnen som bestemmer. jeg er ganske sikker på at det finnes mange, mange kvinner som ville overlatt graviditet og fødsler til menn hvis de hadde kunnet - men slik er det ikke. det er kvinnen som bestemmer om hun skal føde, og til en viss grad bestemmer hun over hvordan forholdet til far skal være. det er ikke så mye vi mennesker kan kontrollere, men jeg er sjeleglad for at dette i det minste er relativt konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. april 2010 #94 Del Skrevet 19. april 2010 jeg ble skikkelig berørt av denne saken. merkelig, det der, kan lese om hundrevis som dør i attentat, men kjenner det mest i mellomgulvet når det er slike ting som skjer. er nok et slags instinkt som føler med den personen som ikke har klart å beskytte seg selv eller barnet sitt. tenker stadig på hvor hjelpeløs hun må ha følt seg. har dessverre nært kjennskap til hvordan man dømmes i slike saker. jenta må slippe unna billig, selv om det eventuelt var hun som gjorde det, fordi hun ikke er myndig. selv om fyren skulle være mer involvert enn bare som en som ba jenta om å gjøre det, er det tvilsomt at han får så mye som et år. men jeg skulle inderlig ønske at jeg tok feil her. det er så mye tull i denne diskusjonen, at jeg ikke vil kommentere den verste dritten - den fortjener ikke oppmerksomhet, og jeg tror det er best hvis den blir tiet ihjel. jeg har likevel behov for å si at jeg ikke synes det har noe å si om offeret eventuelt skulle ha utført en abort, og så ikke fortalte det til barnefaren. det er kvinnen som blir gravid. det er kvinnens kropp. det er kvinnen som bestemmer. jeg er ganske sikker på at det finnes mange, mange kvinner som ville overlatt graviditet og fødsler til menn hvis de hadde kunnet - men slik er det ikke. det er kvinnen som bestemmer om hun skal føde, og til en viss grad bestemmer hun over hvordan forholdet til far skal være. det er ikke så mye vi mennesker kan kontrollere, men jeg er sjeleglad for at dette i det minste er relativt konstant. Hun er ikke myndig, men hun er over den kriminelle lavalderen, så man må forutsette at hun vet forskjell på rett og galt og forstår at hun begikk en kriminell handling da hun ble med på dette overfallet. § 245. Den som avbryter svangerskap eller medvirker hertil uten at de lovlige indikasjoner for et slikt inngrep er til stede, eller uten at vedtak om avbrudd er truffet av noen som har myndighet til det, straffes for fosterfordrivelse med fengsel inntil 3 år. Hvis handlingen er utført i vinnings hensikt eller under særdeles skjerpende omstendigheter for øvrig, er straffen fengsel inntil 6 år. Har gjerningsmannen handlet uten kvinnens samtykke, anvendes fengsel inntil 15 år, men inntil 21 år såfremt hun omkommer som følge av forbrytelsen. Jeg vet ikke om dette er relevant for saken, siden den ser ut til å være siktet inn på abort, ikke overfall. Men det er iallfall MEGET straffbart å avbryte et svangerskap mot kvinnens samtykke. Og § 241. Med fengsel inntil 3 år straffes en mann som vet om at en kvinne han har besvangret tilsikter noen forbrytelse som er rettet mot fosterets eller barnets liv eller som utsetter dette for fare, og unnlater å foreta tiltak som kunne forebygge forbrytelsen. Har forbrytelsen hatt barnets død til følge, kan fengsel inntil 4 år anvendes. bare kunnskap hos en mann om at en kvinne planlegger en forbrytelse mot sitt foster eller barn, uten å gjøre noe med saken, er straffbart med fengsel inntil 4 år dersom barnet dør. Så det er litt vanskelig å se for seg at en kar som planlegger et overfall på en kvinne som bærer hans barn, slik at hun mister det, kommer til å slippe lett fra det. Og det samme for den unge damen som stod for en vesentlig del av volden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 19. april 2010 #95 Del Skrevet 19. april 2010 Tråden er ryddet. Helen, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 19. april 2010 #96 Del Skrevet 19. april 2010 Derimot synes ikke jeg at det er det argumentet at det var levende i mors liv som gjør det til drap, men det at det var et ønsket, voksende liv. Men det finnes jo haugehvis av eksempler på menn som ønsker å beholde mens kvinnen tar abort uten hensyn til hans følelser. Er det drap da også, eller er det bare hvorvidt det er den gravide kvinnen som ønsker barnet eller ikke som skal avgjøre om noe er drap? Jeg mener at så lenge det er kvinnen som er gravid, stopper mannens medbestemmelsesrett i det graviditeten er et faktum. Han må ta sin del av ansvaret før det skjer, og gjør han ikke det, er det synd før ham. Menn må bruke gummi eller leve med konsekvensene. Ja, prevensjon feiler, men er det så viktig for en å ikke bli far at man er villig til å banke opp en gravid kvinne for å slippe unna, da synes jeg ærlig talt man får holde seg til høyrehånda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #97 Del Skrevet 19. april 2010 Fra et medmenneskelig synspunkt (som du tydeligvis mangler) spiller det fint liten rolle hvem som slo og hvem som planla. Begge deler er like forkastelig. Hvordan retten stiller seg til det er en annen sak. jeg er tydeligvis mere medmennesklig enn deg for jeg ser ting fra to sider..du ser den bare fra en side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 19. april 2010 #98 Del Skrevet 19. april 2010 Iril: Jeg synes at farens bestemmelsesrett slik den er i dag er latterlig, men det tror nok mange flere ville vært mer medgjørlige til å si at faren har like mye rett til å bestemme om han kunne bære frem barnet om han ønsket det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #99 Del Skrevet 19. april 2010 jeg er tydeligvis mere medmennesklig enn deg for jeg ser ting fra to sider..du ser den bare fra en side Du ser det ikke fra to sider. Du ser kun den "stakkars" faren som i ren desperasjon var tvunget til å planlegge overfall på barnemoren så hun spontanaborterte. Jeg ser at han kanskje var desperat, men at selv om det kanskje kan forklare hva han gjorde, så unnskylder det ham ikke på noe vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pia Skrevet 19. april 2010 #100 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg er for retten til selvbestemt abort. Det er en vesentlig forskjell på å utføre en abort i kontrollerte omgivelser og å bli overfalt slik at man spontanaborterer. Jeg ser ikke på abort som drap, så strengt tatt kan jeg vel ikke kalle dette drap. Er enig i at siden moren ønsket å beholde barnet, så burde de blitt tiltalt for drap. Problemet da er at vi er tilbake til utgangspunktet. Vi går i en sirkel her! Blir umulig å føre saker på bakgrunn av om at kvinnen ønsket barnet eller ikke. Da er vi jo i en situasjon hvor kvinner ikke bare bestemmer om barnet skal bli født eller ikke, men også om det skal regnes som et menneske eller ikke, før det er født på bakgrunn av sine egne meninger. Enten er det et foster uten noen rettigheter før det er i live utenfor mor, eller så har det rettigheter også i mor. Så enkelt er det bare, det kan ikke være alle mulig forskjellige tilfeller basert på mors humør og intensjoner. I Norge er abort lovlig og fosteret er ikke i live før det er utenfor kroppen til mor og lever på egenhånd, og det skal folk akseptere. Ingen har rett til å bestemme eller mene noe om hva mor gjør med sin kropp og hva det evt er i denne kroppen. De som overfalt mor bør dømmes for å angrept mor, og for å ha skadet en del av mor, men ikke for drap eller fosterdrap eller noe slikt tull siden det faktisk ikke er mulig. En kan ikke drepe noe som ikke lever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg