Gå til innhold

Oslo og Akershus-kort, hvor langt kan jeg reise?

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg skal til Fredrikstad i morgen. Toget stopper ved Oslo S - Ski - Moss - Rygge - Råde - Fredrikstad. Jeg har Oslo og Akershus-kort (studentkort), som jeg vil bruke så langt av strekningen som mulig. Men hvor skal jeg da kjøpe billett fra? Fra Ski-Fredrikstad? Eller Moss-Fredrikstad?

Håper noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kjøper i billettluken, så be om overgang til Fr.stad og vis kortet ditt. Mulig det også kan gjøres på automat. :vetikke:

Skrevet

Er ikke helt sikker, men lurer på om det er fra Moss du da skal kjøpe billett. Men - spør for sikkerhets skyld!

Gjest lillagubban
Skrevet

Med "togkaoset" nå for tiden gidder jeg ihvertfall ikke stå i kø i luke :P Bare tenkt å bestille på nett så, så jeg bare kan hente de ut...

Gjest lillagubban
Skrevet

Er ikke helt sikker, men lurer på om det er fra Moss du da skal kjøpe billett. Men - spør for sikkerhets skyld!

Det var det med milelang ventetid på telefon til nsb om dagen da, hehe :P Så hadde håpt noen her inne visste?

Gjelder akershuskortet ut av akershus, eller bare innenfor akershus?

Skrevet (endret)

Det gjelder innenfor Akershus. Spør konduktøren, jeg har pleid å reise til Askim med samme kortet og jeg tror du må betale billett fra Vestby, men er ikke helt sikker.. du slipper de 20 kr gebyr for å kjøpe på toget fordi du har månedskort som er gyldig fra påstigning! Kortet holder tom. Sonsveien østover og tom. Lysaker vestover og tom. Lillestrøm nordover - men jeg har benyttet det helt til Gardermoen, hvertfall, men hvor Sonsveien går mot Fredrikstad er jeg ikke helt sikker på..

Endret av Bintou
Skrevet

Tipset er altså å sette deg på betjent vogn, vise kortet og kjøpe på toget!

Gjest lillagubban
Skrevet

Det gjelder innenfor Akershus. Spør konduktøren, jeg har pleid å reise til Askim med samme kortet og jeg tror du må betale billett fra Vestby, men er ikke helt sikker.. du slipper de 20 kr gebyr for å kjøpe på toget fordi du har månedskort som er gyldig fra påstigning! Kortet holder tom. Sonsveien østover og tom. Lysaker vestover og tom. Lillestrøm nordover - men jeg har benyttet det helt til Gardermoen, hvertfall, men hvor Sonsveien går mot Fredrikstad er jeg ikke helt sikker på..

Hm, vet ikke om jeg skjønte det, aner ikke hvilke byer du nevner som ligger innenfor akershus eller ei, hehe. Det er jo selvfølgelig gyldig innenfor Akershus, men tenker mer på hvordan det blir hvis man skal UT av akershus. Sist jeg skulle til Lillehammer fra Oslo S kjøpte jeg billett fra Eidsvoll-Lillehammer, for å safe, men vil helst ikke betale mer enn jeg må...

Men altså, jeg kan kjøpe på toget uten at det koster noe ekstra for meg? Helt sikker? Er skikkelig studentfattig for tiden og har ingen interesse av å betale en krone mer enn jeg MÅ, hehe ;)

Skrevet

Men altså, jeg kan kjøpe på toget uten at det koster noe ekstra for meg? Helt sikker? Er skikkelig studentfattig for tiden og har ingen interesse av å betale en krone mer enn jeg MÅ, hehe ;)

Jeg pleier altså å reise ut av Akershus med det samme kortet. Så om du kjøper på toget slipper du både å betale for flere soner enn nødvendig OG du slipper gebyret fordi du tross alt har gyldig billett (månedskort) på det tid og sted du går på toget! Har gjort det mange ganger!! Hvis jeg tar feil skal du få de 20 kr av meg ;)

Skrevet

Vestby og Son er fortsatt i Akershus, mens Moss er utenfor. Spørsmålet er om du må betale fra Ski (sone S-04), siden det er siste stoppested i Akershus, eller om det er irrelevant hvor toget stopper, og at du betaler som om du gikk på i Son (sone S-09).

Moss er for langt, siden du allerede er utenfor fylkesgrensa.

Jeg ville gått på toget og kjøpt overgangsbilletten der. Da får du ihvertfall riktig billett, og betaler ikke mer enn nødvendig. Jeg er ganske sikker på at det ikke er høyere pris på toget når man kjøper fra konduktøren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...