Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer akkurat tilbake fra valglokalet. Når jeg kommer dit, konstaterer sambis at d ene valgkortet han hadde funnet fram, ikke er mitt, men nabodama som døde i sommer sitt. Hadde jo ikke engang sjekket navnet som sto på kortet, da jeg seff gikk ut fra at valgkortet var til meg.....Forklarer sammenhengen for folka i valglokalet, og de spør om jeg isåfall har legitimasjon. Har ikke d heller, jeg......Men stemme fikk jeg da...under tvil! Må være mitt ærlige ansikt!!! :ler: Der holdt SV på å glipp av en stemme gitt.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:lol:

sånn kan det gå...

har ikke fått valgkort enda jeg...

Skrevet

Man skulle jo ikke trenge valgkortet, men leg er el en selvfølge å ta mde når man skal stemme da... Jeg trengte forøvrig ikke leg, for jeg hadde valgkortet, og da spurte de meg bare om fødselsdatoen (som jeg kunne lese utav papiret hun satt og skulle sammenligne svaret mitt med....)

Mamma lurte på om de hadde glemt å sende ut slike der hun bor. Jeg håper hun fikk med seg mitt svar om at ikke alle kommuner sender ut sile før hun spurte folka i valglokalet om hvorfor de hadde glemt det da.....

Skrevet

Jeg tenkte jo ikke på leg siden jeg trodde den avdøde nabodama sitt kort var mitt, siden d var havnet i vår postkasse sammen m sambis sitt. Oppdaget d ikke før jeg sto utenfor valglokalet....Kunne jo ikke bruke hennes heller, da hun var født i 1922!!! :ler: Tror kanskje jeg hadde blitt avslørt for å drive m valgfusk da....For ikke å si valgflesk!

Skrevet

Det sto faktsik på valgkortet at du MÅTTE HA LEG, og BURDE HA VALGKORTET, så for meg var det en selvfølge å ta med leg da, selv om jeg hadde kortet.

Men så er jeg altså av den sorten som leser på baksida av valgkortet, følgelig har jeg selvsagt også lest fremsida, og sett at det er mitt :)

Skrevet

.....mens jeg er av skure-og-la-gå-typen, og alt-ordner-seg-til-sist!!! :ler:

hvilket d jo gjorde denne gangen oxo

Gjest Anonymous
Skrevet
Det sto faktsik på valgkortet at du MÅTTE HA LEG, og BURDE HA VALGKORTET, så for meg var det en selvfølge å ta med leg da, selv om jeg hadde kortet.

Men så er jeg altså av den sorten som leser på baksida av valgkortet, følgelig har jeg selvsagt også lest fremsida, og sett at det er mitt :)

Da har du fått et annet valgkort enn meg! :o Jeg leste også valgkortet

mitt meget grundig flere ganger og der sto det bare at man måtte

ha med legitimasjon hvis man skulle forhåndsstemme. Jeg har aldri

sett at det har stått noe sted at man må ha med legitimasjon

på selve valgdagen. Hvis jeg ikke tar helt feil så har det aldri blitt

gjennomført et politisk valg i Norge hvor man har trengt legitimasjon.

Skrevet

Hmms, man BØR jo strengt tatt bevise hvem man er for å stemme da...

Men, de ba ikke om det når ejg hadde valgkort, bare fødselsdatoen min. Hadde jeg ikke hatt valgkort, skulle jeg bare si hevm jeg var, og få stemme da? Ja, kunne stemt mange ganger jeg da.... for alle jeg kjenner på min alder som jeg kan fødselsdatoen til.... (ja, men jeg kunne fått pass med min kusines navn om jeg ville jeg, for på politiet ba de bare om fødselsattesten, og for å få den trengte jeg bare fødselsdatoen min, så, hun som er et år eldre enn meg, ja, hennes pass-info kunne jeg altså fått, med mitt bilde på. Men hun som leverte det ut kjente meg da, og visste hva jeg heter, så hun hadde nok reagert ja....)

Men... nå har jeg jo gitt fra meg de der valgkortet, men jeg er ganske sikker på at det sto "husk legitimasjon". Hvorfor skulle det være mer nødvendig på forhånd enn på mandag?

Men, jeg kan ikke sjekke, fordi jeg har gitt det bort.

Men, forresten, jeg har denne "brukerveiledninga" vi fikk i posten, og der står det klart, med rød firkant rundt: HUSK LEGITIMASJON NÅR DU SKAL STEMME!

Så... det styrker min tro om at det var det det sto på valgkortet mitt også.

Skrevet

Du fikk i alle fall stemt, og det er jo bra!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men... nå har jeg jo gitt fra meg de der valgkortet, men jeg er ganske sikker på at det sto "husk legitimasjon". Hvorfor skulle det være mer nødvendig på forhånd enn på mandag?

Men, jeg kan ikke sjekke, fordi jeg har gitt det bort.

Vel, som jeg skrev over så er jeg sikker på at det ikke sto på

mitt valgkort. På baksiden av valgkortet var det en kolonne lengst

til venstre som omhandlet forhåndsstemming. Nederst i denne kolonnen

sto det at man måtte huske valgkort og legitimasjon ved

forhåndstemming.

Når jeg skulle stemme på valgdagen så sa kona mi til meg at jeg måtte

huske legitimasjon. Jeg svarte at det ikke sto noe sted at man måtte

ha det. Hun påsto da at det sto på valgkortet. Jeg protesterte og hun fant

frem kortet for å vise meg. Men etter intens lesing måtte hun

medgi at jeg hadde rett og at det bare sto i sammenheng med

forhåndssteming.

Det er sikkert noen her som ikke har stemt

og som har kortet fortsatt og som kan bekrefte dette.

Slik jeg oppfatter det kan man ikke nektes å stemme fordi

om man ikke har legitimasjon. De eneste gangene jeg har hørt om at

det har blitt misbrukt er journalister som stemmer for hverandre

for å lage en sak ut av det. Så noe utbredt missbruk kan vi nok neppe

snakke om...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk stemme uten både valgkort og legitimasjon jeg. Bare sa hva jeg het, og de krysset meg av på lista. Gikk så greit så :wink:

Skrevet
Jeg fikk stemme uten både valgkort og legitimasjon jeg. Bare sa hva jeg het' date=' og de krysset meg av på lista. Gikk så greit så :wink:[/quote'] :enig_animasjon:
Skrevet

Vel, som jeg skrev over så er jeg sikker på at det ikke sto på

mitt valgkort. På baksiden av valgkortet var det en kolonne lengst

til venstre som omhandlet forhåndsstemming. Nederst i denne kolonnen

sto det at man måtte huske valgkort og legitimasjon ved

forhåndstemming.

Når jeg skulle stemme på valgdagen så sa kona mi til meg at jeg måtte

huske legitimasjon. Jeg svarte at det ikke sto noe sted at man måtte

ha det. Hun påsto da at det sto på valgkortet. Jeg protesterte og hun fant

frem kortet for å vise meg. Men etter intens lesing måtte hun

medgi at jeg hadde rett og at det bare sto i sammenheng med

forhåndssteming.

Det er sikkert noen her som ikke har stemt

og som har kortet fortsatt og som kan bekrefte dette.

Slik jeg oppfatter det kan man ikke nektes å stemme fordi

om man ikke har legitimasjon. De eneste gangene jeg har hørt om at

det har blitt misbrukt er journalister som stemmer for hverandre

for å lage en sak ut av det. Så noe utbredt missbruk kan vi nok neppe

snakke om...

Men, i brosjyra som vi fikk står det i alle fall at man må huske leg for å stemme, uansett når man skal gjøre det, så.. det er mulig at jeg, og din kone, blander sammen de to plassene vi har lest det da, for denne har jeg IKKE gitt fra meg, og der står det, med råd firkant rundt, som en viktig ting, nemlig.

Ikke at jeg trengte den, men det står at man må ha den. De er ikke så strenge, nei det er de ikke, men det står at man må ha den, treffer man en sur valg-medarbeider så har de all rett til å kreve den, for de har skrevet at man må huske den....

Skrevet

Men uansett, nå er det for sent å stemme... og alle som ville har vel fått stemme for denne gang :)

Skrevet

Jeg fikk også stemme - jeg hadde med valgkortet og sa fødselsdatoen min. Burde i hvert fall ha opplyst om personnummer, synes jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...