Gå til innhold

Deler gang med nabo og de roter så innmari...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I fjor kjøpte vi en leilighet i et nytt bygg i hjembyen min. Stort sett har vi vært veldig fornøyde, men det er et stort irritasjonsmoment som vi ikke klarer å få en løsning på. To og to like leiligheter deler nemlig yttergang, altså deler vi en gang på ca 6 m2 med naboen. Den er ganske lang og smal, med dører inn til leilighetene våre helt innerst. Det vi irriterer oss over er at naboene roter noe helt forferdelig i gangen, det er hovedsakelig sko som er problemet. De har enormt mange sko, sikkert 50-60 par til sammen. Disse står stablet i hauger på noen slitne skostativ langs veggen inn mot leiligheten deres og det flyter ofte utover på gulvet. På kortveggen innerst i gangen står diverse skiutstyr og de setter ofte bæreposer med tomflasker eller aviser ut i gangen og lar de stå der i flere dager før de fjernes. De tar heller ikke sin del av renholdet.

Vi flyttet inn omtrent samtidig og vi foreslo tidlig for naboene at vi kunne gå sammen om felles innredning av gangen, med like skoskap langs langveggene og en garderobeløsning på kortveggen. Det ville kostet ca 2000 kr pr. leilighet med skap og ting fra Ikea. Det var de ikke interessert i, de hadde allerede skostativ var svaret vi fikk.

Vi har forsøkt å snakke med dem om problemet flere ganger, men får samme svar hver gang, at vi ikke har noe med hva de gjør med sin del av gangen. Greit nok at vi ikke kan pålegge dem å bruke penger, men det plager oss at det første som møter våre gjester når vi åpner døra er at de må snuble over naboens rot. Det er lite hyggelig.

Er det noen som har vært borti lignende problemer og kan hjelpe med en løsning?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke styret laget noen rettningslinjer på hvor mye ting det er lov til å plassere i en slik entré? Kan det eventuelt være en idé å få laget dette?

Det er ganske normalt at det for eksempel ikke er lov til å plassere søppel på slike området (tomflasker må jo regnes som avfall som skal resirkuleres).

Er det så mye at det kan gå utover brannmannskap/redningspersonell om det skulle skje noe?

Har dere lagringsboder hvor dere kunne sagt at de kunne plassert sesongbetont utstyr som ski og en del sko? Hvordan har de andre naboene løst dette? Er det normalt å ha skoene utenfor sin egen leilighet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om et sameie med selveierleiligheter, ikke et borettslag, så jeg vet ikke helt hvor mye "makt" styret har i forhold til å lage den typen retningslinjer? De har laget retningslinjer for de utvendige svalgangene, der er det ikke lov å sette sykler, hagemøbler, tørkestativ osv., men hvor mye kan de styre inne i folks leiligheter?

Til tider er det ganske mye og en periode i fjor sommer hadde naboen sykkelen sin der. Da fikk vi nok og etter en ganske heftig diskusjon begynnte de å plassere den et annet sted. Stort sett er det ikke til hindring for oss, det er mer at det ser j@vlig ut, rett og slett.

Alle sammen har boder i kjelleren hvor det i mine øyne er naturlig å plassere f.eks. sykkel på vinteren og skiutstyr i sommerhalvåret. Det er "nettingboder" som er plassert i utkanten av garasjeanlegget så det er begrenset hva som kan/bør plasseres der, p.g.a. eksosen fra bilene. Jeg ville f.eks. aldri plassert klær der nede.

Siden entreen i selve leiligheten er liten og med litt klønete planløsning har jeg inntrykk av at det er ganske vanlig at folk bruker fellesentreen til oppbevaring av sko, men jeg har inntrykk av at de fleste har blitt enige om løsninger med f.eks. skoskap og sånt.

Jeg må innrømme at hverken jeg eller samboeren min tenkte at dette ville bli et problem da vi kjøpte leiligheten, men etter denne opplevelsen kommer vi nok ikke til å kjøpe leilighet med denne typen fellesarealer igjen...

TS

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Så irriterenes.

Går ytterdøra deres innover? Da ville jeg bare plassert alt rælet deres opp mot døra en natt og gleda meg til de skulle opp og ut om morgenen etterpå. Når de får alt rælet sitt i hue, så kanskje de skjønner?

Dere har jo virkelig tatt dette opp med de på en riktig måte og siden det ikke funker, så kjør på.

Eller vær trassig og spark tingene deres unna. Jeg vet jeg hadde gjort det.

Skrevet

Skikkelig irriterende!

Skrevet

Jeg hadde gjort det samme, satt ut alt av sko, satt sykkelen i gangen, masse flasker og annet dritt og se om de reagerte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:-)

Kunne være fristende å svare med samme mynt, men det blir vel litt vanskelig siden vi har montert skoskap på vår side av entreen. Virker bare dumt og demostrativt å tømme dem for sko og slenge dem utover gulvet kanskje... :fnise: Jeg tror dessuten ikke at de ville forstått det hintet, vi har jo snakket med dem om det MANGE ganger uten at de ser poenget vårt.

Noe av problemet tror jeg er at vi har veldig forskjellig syn på saken. Vi ser på det som EN felles entre til leilighetene, mens de ser på det som TO halvparter, at det går en usynlig rød strek i midten som deler rommet i to, og at vi ikke har noe med hva de gjør på sin side. Vi er kanskje veldig ryddige av oss, vi liker at ting har sin plass og har det stort sett alltid ryddig.

Æsj, er bare så lei av at naboens rot er det første folk ser når de besøker oss, men det virker kanskje ikke som det er så mye vi får gjørt med det når naboen ikke er villig til å samarbeide.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...