Gå til innhold

En småvokst liten stor personlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om din datter er veldig liten i forhold til gjennomsnittet?

Da snakker jeg om en 11 åring som bruker vanlig genser str, men 8-9 år i bukse.

Hun har hørt en mor har kalt hun for en "jævla dverg" da hun ble uvenner med personens sønn. Hva gjør man da? Skal man få hormoner?

Jenta blir behandlet litt som en liten jente. Flere fra Ung-skolen går samme veien som hun gjør. Og de har latterliggjort hennes størrelse.

Da jeg brakte dette opp en dag igjen, så sa hun: Jeg har blitt vant med det og gidd ikke bry meg lenger.

Hun er svært dyp og følelsesmessig person. Utrolig musikal, over gj-snittet vil jeg si. Spiller på keyboard med og uten noter. Fingrene danser bortover tastene.

Vi fikk spørsmål en gang for flere år siden. Ang hormon. Men jeg og mannen er utrolig usikker på sånt.

Håper på erfaringer fra dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har hørt en mor har kalt hun for en "jævla dverg" da hun ble uvenner med personens sønn. Hva gjør man da? Skal man få hormoner?

Vi fikk spørsmål en gang for flere år siden. Ang hormon. Men jeg og mannen er utrolig usikker på sånt.

Mennesker kommer ikke i størrelse A4.

Noen er spedbygde andre har grov beinbygning.

Noen er lange andre er korte.

Ditt barn vil ikke være ferdig utvokset og helt utviklet som en voksen kvinne før hun er ca 21 år.

Dersom hun er en helt normal jente på alle måter som er sunn og frisk, men kanskje er mindre enn gjennomsninttet for norske kvinner, så vil ikke det si at hun trenger hormoner.

Du vet ikke om hun begynner å strekke seg i lengden om tre-fire år...

Du vet heller ikke om hun ville unngått mobbing dersom hun brukte bukser i størrelse 11 år. Barn finner alltid en årsak for å skape gruppedynamikk.

Kan hende begynner veninnene å misunne henne hennes kropp om noen år, når hun er vever, slank og liten men normal sunn og frisk- og de føler seg som grantrær i sammenlikning med det gutta synes er en nydelig blomst...

Hormonterapi er helt seriøst noe en lege må utrede henne for om hun kunne behøve.Og da på bakgrunn av arv, gener, skjelett og medisinsk vudrering og ikke for å unngå mobbing fra andre barns foreldre...

Bukser i str 9 år og vanlig størrelse på genser er ingen krise.

Hvorfor har du så dårlig selvtillit på din datters vegne?

Jeg ville nok heller tatt for meg den moren som mobbet mitt barn med en tigers aggresjon, enn å begynne å vurdere hormonterapi for mitt friske, vakre, elskede barn...

Skrevet

Jenta blir behandlet litt som en liten jente. Flere fra Ung-skolen går samme veien som hun gjør. Og de har latterliggjort hennes størrelse.

Da jeg brakte dette opp en dag igjen, så sa hun: Jeg har blitt vant med det og gidd ikke bry meg lenger.

Hun er svært dyp og følelsesmessig person. Utrolig musikal, over gj-snittet vil jeg si. Spiller på keyboard med og uten noter. Fingrene danser bortover tastene.

For dette alderstrinnet tror jeg det psykiske i virkeligheten er det værste. At en voksen person kan kalle henne "en jævla dverg" tror jeg er noe av det værste et barn i denne alderen kan høre.

En lege vil gjøre en seriøs vurdering av høyden. Det er ikke lett å få hormonbehandling om det ikke er nødvendig. Jeg har selv barn som var veldig liten av vekst når det var på denne alderen du nevner, og vi snakket med legen. Legen ønsket imidlertid ikke å gjøre noe på DÈT tidspunktet. Idag er barnet på ungdomskolen og er "bare" 6 cm lavere enn gjennomsnittet. Og det er på vei til å ta igjen de andre hele tiden med en vekst på nesten 1 cm/mnd i perioder. Det vi har gjort er å la barnet få MYE melk (sjokomelk) å kombinere dette med D vitaminer. Om dette er løsningen vet vi ikke. Kansje barnet hadde fått normal høyde uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...