Stor&Sterk Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Når man skal plante frø for å få solsikker, blomkarser, og diverse... skal snart plante innendørs før de går ut i mai.... er et frø en plante/blomst eller bruker man flere frø? Er helt "grønn" her og håper på tips og triks.
Gjest navnelapp Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Det varierer frå sort til sort. Solsikker kan du så ute, men dei blir større fortare om du sår dei inne. Utfordringa er å halde dei fuktige og friske til det er klart for å plante dei ut. I "milde" strøk, som rundt oslo og langs kysten, kan dei plantast ut frå ca. 1. mai. I kaldare strøk bør du vente til 15. mai. Les på frøpakken, det står ganske mykje info der.
Blåklokke Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Ett eneste frø blir èn plante Men det er lurt å så mange frø likevel, for ikke alle frøene spirer. Jeg pleier å så 4-5 frø i hver liten potte. Når planten er stor nok til å "gripe tak i", planter jeg hver liten plante for seg i en potte, eller i en stor potte med litt plass til hver plante. (det kalles å prikle) Så får planten litt bedre plass til å etablere rotsystemet sitt før den endelig plantes ute når faren for frost er over. Ikke alle frø er forøvrig like enkle å porsjonere, men solsikker og blomkarse har store frø.
Gjest Constanze Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 (endret) Jeg har plantet endel frø inne idag. På pakkene står det hvor mange planter frøene gir. Og selvom posene inneholder masse frø så gir de ikke like mange blomster, tror den som gav mest av de fire posene mine var en som gav 4-6 planter, de øvrige gav maks 4. Jeg plantet i to minidrivhus som jeg har satt på benken på vaskerommet. Og jeg fordelte frøene alt etter hvor mange planter de ble til. Men det var utrolig kjekt og jeg gleder meg som et barn til det begynner å spire i minidrivhusene mine. Endret 18. april 2010 av Constanze
Stor&Sterk Skrevet 19. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2010 Jeg og lilleStor&Sterk har akkurat plantet ca 3 solsikkefrø pr melkekartong. Er det kanskje for få frø da ? Forhåpentligvis blir de 3 frøene som er plantet sammen til en plante ?
Blåklokke Skrevet 19. april 2010 #6 Skrevet 19. april 2010 Sikkert greit med tre frø i hver kartong Dere får se hvor mange som spirer av dem etterhvert. Og ett frø, eller rettere sagt, en spire, blir en stengel med solsikker. Lykke til, både stor og lilleStor&Sterk!
kamela Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Jeg har sådd erteblomster, og spireevnen var utrolig bra. Er 15 cm lange, men tør ikke plante ut før om et par uker. Synes Jiffy-pot eller lignende er fint, veldig greit når de skal plantes ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå