Gjest Chrystal Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Har kjøpt eføy flere ganger,synes de er så fine.Men de visner bort etter kun kort tid Er det noen som har tips til hvordan man steller disse,og hvordan man får de til å trives?
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Eføy er en av de få plantene jeg klarer å berge :gjeiper: Måten jeg gjør det på er å la det gå laaaang tid mellom hver gang jeg vanner, å når jeg vanner tømmer jeg likeså godt krukka halvfull med vann før jeg setter planten nedi det er neppe den "korekte" måten å stelle planter på, men fungerer for meg.
Gjest Chrystal Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Takk for tips Skal prøve det.Er merkelig,for de visner bare bort.Blir helt knusktørr.Har andre planter,men har lyst å få eføyen til å trives.Har forresten kjøpt meg et par orkideer.Har alltid syntes de var fine,men har trodd de bare var for spesielt interesserte,og vanskelige å få til.Men de kan anbafales.Krever lite vanning,og det passer meg perfekt
Amys Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Det kan være eføyen din har fått en eller annen sykdom også. Jeg er ingen ekspert på plantesykdommer, men noen av mine eføyer har også dødd på den måten du beskriver. Da er det gjerne to stk. i samme vinduskarm som dør, mens en annen i et annet vindu med samme lysforhold lever i beste velgående, så jeg har antatt at det er en eller annen form for sykdom. Forøvrig gir jeg den jeg har nå (i en forholdsvis stor potte) ca en halv liter vann i uka, nok til å gjøre jorden våt men ikke så mye at den står i vann. Har funket hittil (den er ca to år gammel)
Blåklokke Skrevet 19. april 2010 #5 Skrevet 19. april 2010 Ute i naturen liker eføyen seg helst i mørke og fuktige omgivelser. Så det kan fort bli for tørt og lyst for den i f.eks. sydvinduet. Det er forresten kjempelett å få avleggere av dem nå. Jeg klipper av noen cm av stenglene og setter dem i et glass i vinduet. Snart får den små røtter og er klar til å bli plantet i en ny potte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå