Gjest Siril Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Jeg har en gutt på 12 år som skaper mye hodebry om dagen. Det har egentlig pågått on og off i mange år, men skolen er ikke akkurat den kjappeste til å reagere når det er noe. Det ble søkt om hjelp av PPT for 2-3 år siden, men først nå i år har jeg vært på møte med de. Det kommer lite og ingenting ut av møtet med de, for å si det sånn. Vi ser hvordan det går nå og så møtes vi igjen om 1 måned liksom Hjemme er han en morroklump full i energi. Han elsker å få folk til å le med grimaser, vitser og ablegøyer. Han er en liten Jim Carrey for å si det sånn. hehe Han har aldri rast på meg, aldri hatt raseriutbrudd. Han gjør som han får beskjed om, og som venner og familie beskriver ham - en god og grei gutt. Han er omsorgsfull og mammen får nattaklem hver kveld. Eneste problemene her hjemme er i forhold til lillebroren som er 9 år. De kan leke fint i perioder, og så er han sint og sur på ham i perioder. de kan krangle godt innemellom. Men det er vel ikke akkurat helt unormalt. På skolen derimot så får han ikke gjort noe som helst i timene. han er ukonsentrert, vil ikke jobbe, synes alt er kjedelig. Og hvis han blir bedt om å gjøre noe kan han glatt si - nei, vil ikke... gidd ikke. Gå og gjemme seg bak gardinene, fjase med blyant og viskelær og ja i det hele tatt. Som følge av dette ligger han langt bak i forhold til det kunnskapsnivået barna skal ligge på i 6. klasse. han sier han er dum og ikke skjønner noenting, at det er vanskelig og kjedelig. Jeg roser han selvfølgelig så masse jeg kan når vi gjør lekser, og synes han jobber bra, selv om han selvfølgelig ønsker å bli fortest mulig ferdig og ikke akkurat gjør seg mest flid her i verden, Tidligere var han mye plaget med mobbing, men dette har jeg ikke fått noen tilbakemelding om det siste året, og han sier selv at alt det går fint nå. jeg har hatt lange samtaler med ham hjemme uten at dette nytter. Og nå får jeg bare den ene tilbakemeldingen etter den andre om at han har stjålet av en i klassen, at han har slått en annen elev og at han fremdeles ikke gjør noe som helst på skolen. Hva pokker skal jeg gjøre? Er så fortvilet og lei meg at jeg bare har lyst å legge meg ned å grine!! Skjønne lille gutten min, og så gjør han sånn på skolen?? Skjønner ingenting. Er det noen som har opplevd/opplever det samme, eller andre som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre?
Topplue Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Hei, Har du prøvd å be PPT om en utredning med tanke på dysleksi, add, andre lærevansker? Eventuelt kan du snakke med fastlegen om dette? En annen mulighet kan være å snakke med lærer, eller rektor ved skolen om det er noen mulighet for at læreren kan ta litt ekstra vare på han, eller at han kan få noe ekstra undervisning.
Gjest Siril Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Ja, har spurt de om dette, men de sier de vil avvente med dette. PPT sier de skal kontakte meg i løpet av april om å ta han med på barneteam hos de. Men vet ikke helt hva det går ut på. Jeg har også lurt på om han kan ha en form for adhd, men synes systemet er utrolig vanskelig, og alt tar så lang tid. Kan fastlegen hjelpe med å få utredning her? Skolen har i perioder hatt en assistent i timene for å hjelpe ham, men de gjør jo bare alt for ham istedet for å hjelpe ham til å gjøre ting selv. Så dt synes jeg jo i grunnen er rimelig bortkastet. Han har av og til vært med på andre prosjekter i timene, og jobber bra i mindre grupper.
Kjetil S. Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Prøv å få en henvisning og utredning hos BUP i gjennom helsesøster innen barnevernet blir koblet inn og "overfaller" deg, for de er uansett eksperter på slike tilfeller, men forsøk samtidig å unngå medisinering som et eventuelt første forsøk innen noe annet virkelig er blitt forsøkt dersom dette skulle kunne komme på tale. BUP har alle mulige verktøy tilgjengelig for å kartlegge årsak til konsentrasjonsvansker eller uro.
Miss Puddel Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 siden PPT ikke reagerer ber du fastlege om å henvise til utredning for lesevasnker, adferdsproblemer alt mulig, sjekk syk, hørsel, alt som kan tenkers å påvirke læresituasjonen. Om dere klarer å få en eller annen form for diagnose har dere brått krav på hjelpemidler, alt i fra PC, assistent, lydbøker og lignende. For eksempel om man har diagnose som dyslektiker og er medlem i dyslektiker forbundet har du KRAV på alle lærebøker som lydutgave. skolen kan ikke skylde på at de ikke har råd, dette skal dere kunne få kostnadsfritt via lyd og blindeskriftsbiblioteket om skolen ikke klarer å skaffe det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå