Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18, og bor enda hjemme hos mamma og pappa. Hadde i utgangspunktet tenkt til å fortsette med dette noen år fremover, men grunnet diverse årsaker har jeg fått mer og mer lyst til å flytte ut.

Problemet er penger. Har jeg råd til det? Tenker da realistisk sett på å flytte ut om ca. 1 år, neste sommer, kanskje.

Slik situasjonen er nå, har jeg ikke jobb. Nærmer meg eksamenstid, så vil helst fokuasere på det i ukene fremover, og så prøve og se om jeg kan få meg en sommerjobb og jobbe opp litt kapital.

Akkurat nå har jeg 200.000,- på sparekonto, men føler det blir bare dumt å "kaste bort" penger på å leie bolig, og med mindre jeg kan ta opp et lån, blir det neppe utflytting på meg.

Til dere som studerer/snart er ferdig på VGS og har flyttet ut, hvor mye klarer dere å jobbe i en måned? Resultater på skolen er veldig viktig for meg, og at jeg har nok tid til det er ganske viktig.

Er dette i det hele tatt realistisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste flytter vel ut når de skal studere, så det er absolutt ikke urealistisk! Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor du skal studere også, det er for eksempel mye dyrere å leie i Oslo og andre storbyer enn det er "på bygda". Det kommer også an på hva du skal studere, noen studier er tøffere enn andre, og du får mindre tid til å jobbe. Det spørs jo også hvordan du vil bo, hvis du ønsker å bo i et eget hus med tre soverom kan det bli litt verre enn hvis du nøyer deg med et rom i bofellesskap :fnise:

Som student med studielån/stipend får du ca 6500,- eller noe sånt utbetalt i måneden, pluss en god del mer i starten av semesteret (17 000? Husker ikke helt). I tillegg burde du ikke ha problemer med å jobbe ihvertfall et par dager i uka i tillegg. Jeg jobbet tre dager i uka da jeg studerte sist, og det var ikke noe problem. De aller, aller fleste jeg har studert med har jobbet ved siden av.

Skrevet

Tenkte realistisk i henhold til økonomi, da men. Vet litt for godt at de fleste flytter ut på min alder... :fnise:

Etter VGS planlegger jeg å ta en mastergrad, men kan jeg ikke like godt kjøpe leilighet da? Mtp. at jeg vil ha en jobb ved siden av + studielån til å betale på boliglån, tillegg til pengene på sparekontoen min.

Hovedproblemet er på en måte at jeg ønsker å ikke ha noe studielån når jeg er ferdig på universitetet, men om jeg "spytter" disse pengene som er rentefrie under studiene inn til å betale boliglånet, mens jeg jobber for penger til "livets opphold", altså mat, internett, klær og strøm, liksom, så vil vel jeg i praksis ikke ha "tapt" noe i løpet av studiene? Mtp. at jeg vil måtte kjøpe meg bolig uansett.

Skrevet

Det er jo realistisk i henhold til økonomi i og med at de fleste andre klarer det, og ikke har noe bedre utgangspunkt enn deg ;) Hehe.

Det er smart å ta opp studielån, evt. hvertfall ta opp det du får gjort om til stipend når du består eksamen. Hvis du tar opp studielån du ikke trenger kan det også stå og rente seg på konto, og du vil tjene de rentene siden lånet er rentefritt så lenge du studerer.

Når det gjelder å kjøpe bolig så tror jeg nok du kan se langt etter det som student, med mindre du har noen med stabil, god inntekt som kan stå på lånet sammen med deg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du har eigenkapital og elles klarer det så ville eg ha brukt pengane på bolig. Å ikkje ta opp studielån er berre dumt. Studielånet er rentefritt i studietida, og er automatisk gjeldsforsikra. Døyr du eller vert varig sjuk eller ufør vert det sletta. Det gjeld ingen andre lån med mindre du betalar ei dyr forsikring. Det er mykje betre å bruke eigenkapitalen din til bustad åleine eller saman med andre, og så ta opp lån på vanleg måte.

Skrevet

Hvis du har tenkt å studere i flere år så sier det seg selv at du ikke har råd til noe dyrt. Vet ikke hvor du har tenkt å studere, men her i Stavanger er det ingen billige selveier leiligheter. Det billigste er rundt 800.000,- for 30kvm. Ellers må du leie. Tviler også på at du får et boliglån på 500.000,- uten fast inntekt. Du skal klare å betjene det og leve et normalt liv.

Det er i hvertfall ingen i min vennegjeng som har kjøpt en leilighet/bolig når de studerer. Er vanligst å leie.

Skrevet

Er nok i en storby, ja, så om man vil ha noe sentralt blir det dessverre fort dyrt.

Men tror dere det ville blitt umulig å få et boliglån på 6-700.000, om jeg får meg en fast inntekt (deltidsjobb), samt har studielån? Det er en mastergrad jeg planlegger, så vil jo da ha studielån i 5 år, og man får vel en viss prosentandel omgjort til stipend etterpå?

Skrevet

Bør vel kunne gå http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi I følge sifo bør du bruke ca 6940 på forbruk i mnd si 2000 på husleie og 500 i strøm rente kostnaden på et lån på 700.000 med dagens rente blir ca 1390kr /mnd men du må tåle en rente økning, med 8%rente blir det ca 3370

Summert 12810,-

Om vi antar at du klarer å tjene 8000kr i mnd vil du nesten ikke skatte av dette(om du har lån) og du vil da ha 14.500,- hver mnd.

Men du må nok ha hatt jobben en stund før banken tar det med i beregningene men kan hende foreldrene din kan være kausjonister/medlånetakere?

Også spørs det selvfølgelig om du finner en bolig du vil bo i over litt tid til 900.000,- (Sannsynligvis)Ikke lønnsomt å kjøpe for å bo mindre enn 3år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...