Gå til innhold

"Anstrengelsesastma"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 19 år som alltid har slitt med såkalt "anstrengelsesastma". Den kommer med en gang jeg løper/svømmer/sykler ect. et stykke. Jeg kjenner det spesielt hvis jeg er i dårlig form fra før av. Når jeg er i god form, derimot, kan jeg f.eks. løpe på til jeg treffer et slags utjevningspunkt hvor jeg slutter å plages av astmaen.

Pga. en ryggskade i høst er jeg nå i tidenes dårligste form og sliter som bare det med å bygge den opp igjen. Å løpe med denne type astma er omtrent som å kjøre bil med brekket på. Man blir ikke så motivert til å fortsette når hele systemet etter 400m er fult av slim..

Den medisinen jeg bruker heter "Ventoline", den skal taes 20 min før jeg skal løpe. Denne har jeg brukt i mange år uten å egentlig synes den gir noen stor effekt.

Noen som har erfaringer/råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme type astma som du skriver om, jeg har fått bricanyl innhalator (den som er lyseblå) å den syns jeg hjelper med en gang jeg kjenner behovet melder seg. Den skal takes ved behov og ikke før jeg begynner å anstrenge meg.

Jeg føler det går bedre hvis jeg starter sakte og lar kroppen blir varm før jeg går i gang skikkelig med en aktivitet..Starter jeg på topp med en gang blir jeg tungpust og får vondt i brystet.

Legen min sa det at den eneste måten å bli kvitt denne astmaen på var ved trening. Og ved å holde seg i jevn god form :)

Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bricanyl og Ventoline er den samme type medisin, men fra to forskjellige firmaer. De brukes begge som akuttmedisin, ikke forebyggende. Og det er jo det man trenger når man har anstrengelsesastma. Men kanskje du trenger en sterkere dose? Bruker du dobbel dose? Eller kanskje du trenger en helt annen type, folk reagerer jo litt forskjellig på medisiner.

Snakk med legen din, eller aller helst en spesialist innenfor astma.

Skrevet (endret)

Jeg har også anstrengelsesastma, og har fått to typer medisin av legen.

Ventoline har jeg til situasjoner hvor jeg trenger rask lindring, eksempelvis skal ut på joggetur etc.

Den andre medisinen jeg har er symbocort. Den virker over lengre tid enn ventoline, men jeg føler også at den trenger lengre tid på å virke.

Jeg bruker symbicort hvis jeg skal ut på turer og planlegger at jeg skal anstrenge meg.

Jeg føler også at det har god sammenheng med hvor god form jeg er i, og "anfallene" mine. Vi skaffet oss hund i fjor, så der har jeg heldigvis automatisk fått litt drahjelp til å komme meg i bedre form ;)

Endret av Sølvdugg
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Hvis Ventoline ikke skal brukes forebyggende er det jo ikke rart jeg ikke har noen særlig virkning..

Jeg hadde ordentlig bra kondis før jeg skadet meg i høst, og da merket jeg omtrent ikke noe til astmaen, så er nok riktig som dere sier.

Tror nok jeg skal se en astmaspesialist, da jeg har en totalt håpløs fastlege som går inn for at alt jeg sier er feil..

Skrevet

langtids forebyggende så funker ventoline dårlig.Men om du tar en dose eller 2 rett før du skal ut og løpe,burde den virke i minst 2 -4 timer.

Som du selv nevner,få henvisning til lungelege/astmaspesialist og få forebyggende + akuttmedisin.

Selv har jeg ekstremt kraftig astma og bruker ventoline både i forstøver og aerosol form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...