Gå til innhold

Seksuell referanse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kvinner skriver og snakker mye om seksualiteten. Vi kan lese sider opp og sider ned om parsex av varierende kvalitet og om gode eller dårlige elskere. Jeg har tenkt å sette litt fokus på dette med "gode eller dårlige elskere".

Det virker for meg som mann at kvinner legger svært mye av ansvaret for deres seksuelle nytelse over på sin mannlige partner. Man snakker uten blygsel om mannen prester godt eller dårlig i forhold til hennes behov. Sist nå i KG`s artikkel om "Ærlig sex" der C-punktet også refererer til den mannen som var i stand til å sette seksualiteten hennes fri. Sexolog Gro Isachsen (og andre kvinnelige sexologer) snakker også om dårlige/ gode mannlige elskere. På hvilket grunnlage, lurer jeg.

Som mann stusser jeg og lurer på hvordan man bedømmer menn som elskere. Hva gjør en mann til en god/ dårlig elsker? Hvis man spør kvinner, får man som oftest som svar at den mannen som sørger for at hun får orgasmer er er en god elsker. Aha, tenker jeg da. Det vil altså si at det i kvinneverden er slik at seksuell referanse er kvinners orgasme og nytelse og at dette er noe mannen har ansvaret for. Og på bakgrunn av denne evnen, mener kvinner at de kan klassifisere menn som gode eller dårlige elskere. Det synes jeg er rart, for hvor er "VI-perspektivet" i parseksualiteten blitt av da?

Når sex er mindre vellykket (i henhold til kvinne-standarder) snakker kvinner nesten aldri om at VI ikke fikset dette sammen. Nei, de sier at han var en dårlig elsker. Dette er faktisk også politisk korrekt, og det er politisk korrekt å forvente at mannen skal endre seg og tilpasse seg hennes behov. Men i hvilken grad snakker kvinner om at de kan endre seg for å imøtekomme en manns behov? Anna Anka antydet dette her forleden, og da fikk vi ihvertfall bekreftet at dette IKKE var politisk korrekt.

Jeg har aldri hørt noen kvinner spørre seg selv om de er gode eller dårlige elskere. Hvorfor ikke når de setter slike krav til menn? Er det slik at kvinner har tatt monopol på den seksuelle referansen for godt? Synes ikke kvinner flest at det er et problem hvis menn flest oppfatter at det er slik jeg beskriver?

Videoannonse
Annonse
Gjest MikeWaters
Skrevet

Jeg skiller mellom gode og dårlige elskere når det gjelder kvinner, jeg krever også noe av mine seksualpartnere.

Har hatt sex med noen kvinner som har vært dårlige elskere, og jeg har ofte hørt kompiser omtale kvinner som dårlige ligg.

Tror nok dette er ganske så jevt fordelt mellom kjønnene!

Skrevet

Noen kommer snart til å spørre deg hva du anser som et dårlig ligg, Mikkey, du vet det.

Gjest MikeWaters
Skrevet (endret)

Noen kommer snart til å spørre deg hva du anser som et dårlig ligg, Mikkey, du vet det.

Bring it on! Det med dårlig ligg handler jo ofte om kjemi, så godt mulig jeg har bidratt til å gjøre henne dårlig ved å være egoistisk, lat, usikker, full e.l.

Jeg vet at jeg sikkert har vært et dårlig ligg for noen, men i forhold er jeg øm som et uvær og nådeløs som Coca-Cola :)

Endret av MikeWaters
Skrevet

Jeg har hatt enkelte dårlige erfaringer. Noen kvinner er alt for selvsentrerte. Usedvanlig vakre kvinner som er alt for klar over det selv...er vant til å få...uten å gi...er vel den kategorien som har skuffet meg mest. Fallhøyden blir også større når innpakningen er vakker. Jeg elsker ofte å bare gi selv...men det er viktig at den andre part ikke kun tar dette som en selvfølge.

Jeg vil i all fremtid gå etter personlighet. Første tenning er gjerne at det er noe spesielt med utseende (opptatt av øyne). Hvis personlighet og kjemi stemmer...utvikler alltid det seksuelle seg bra.

Skrevet

Bring it on! Det med dårlig ligg handler jo ofte om kjemi, så godt mulig jeg har bidratt til å gjøre henne dårlig ved å være egoistisk, lat, usikker, full e.l.

Jeg vet at jeg sikkert har vært et dårlig ligg for noen, men i forhold er jeg øm som et uvær og nådeløs som Coca-Cola :)

Du nok en hensynsløs jævel, men vakker som en gud!

Gjest MikeWaters
Skrevet

Du nok en hensynsløs jævel, men vakker som en gud!

:) kongesang!

Skrevet

Interessant tråd, men den vil vel typisk nok bare synke temmelig fort. Ingen kvinner gidder vel å tenke på annet enn kvinnens egen nytelse i senga.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Er det virkelig et overtall av kvinner som uttaler seg om dette? Jeg har hørt kjefting om sexpartnere fra både kvinner og menn. Synes hele greia er ganske merkelig, da det handler om å gi og ta. Og ikke minst å snakke sammen...

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns en god elsker er en som er med på å samarbeide i senga. En dårlig elsker er en som ikke gir noe feedback på hva som er bra og hva som er dårlig og som ikke tar noe initiativ.

En god elsker kommuniserer hva han vil, og er aktivt deltagende selv.

Dette gjelder selvsagt begge parter. Jeg prøver i alle fall så godt jeg kan å "styre" litt med å vise det når det er noe jeg syns er ekstra godt. Har heller ikke noe problem med å hjelpe til litt selv for å få orgasme, det er nødvendig for meg i enkelte stillinger i alle fall.

Syns det er viktig at mannen tilbake viser at han nyter det. Liker å høre lit stønning og godlyder når jeg suger for eksempel, hvis han bare er helt stille blir jeg usikker på om han liker det og det inspirerer ikke noe særlig til å gjøre det så ofte. Hvis han derimot gir tydelige tegn på at han koser seg skikkelig blir jeg ivrig på å gjøre det ofte.

Ikke så lett å forklare egentlig, men jeg mener det er viktig at begge både kan gi, motta og kommunisere hvis det skal bli bra :)

Skrevet

Jag sätter pris på de killar som frågar vad som känns bra och som lyssnar på mig. En dålig älskare är någon som blundar under hela akten och låtsas som att jag inte finns. Sex är ett samspel och det finns många killar (och tjejer) som spelar själva, även om de är med en partner.

Jag har varit tillsammans med min pojkvän i två år och jag frågar ständigt vad som känns bra för honom. Vi har nya "lektioner" hela tiden och vi lär oss nya saker om varandra varje gång. :) Han testar också nya saker och frågar om det känns bra. Det är en bra älskare! Senast igår testade jag 5 nya sätt att runka av honom på och fick reda på att han egentligen föredrar att jag fokuserar på roten av penis, medan jag hela tiden trott att det är ollonet som är fokus, haha.

Jag har haft flera kvinnliga älskare också, och de har alla varit väldigt bra på att känna efter vad som känns bra för mig! Men sedan är det kanske lättare med anatomin där också, haha. ;) Man vet ju var man har de känsliga punkterna och hur det känns vid beröring. En kille behöver liksom bara sticka in den i fittan och köra på, medan 2 tjejer tillsammans måste pilla och smaka på varandra. :)

Gjest gjest H
Skrevet

Troer ikke kvinner flest vet at menn oppfatter det slik du besrkriver. Og hvordan kan vi vite det hvis dere ikke sier noe.

Jeg har spurt meg selv om jeg er god eller dårlig og har kommet frem til at jeg er god...det er etter referanser fra menn også.

Jeg sørger selv for å nyte og å få orgasme hvis ikke mannen "får det til". Jeg er også opptatt av mannens nytelse. Å høre at mannen liker det man gjør er jo helt topp. Men det viktigste er kjemi og kommunikasjon, og det er vanskelig....

Å fortelle noen at man ikke er fornøyd eller å si at de burde gjøre noe annet er ikke lett når man er i begynnelsen av et forhold og ikke kjenner hverandre godt og er redd for å såre personen. Så går tida og så tør man ikke si noe fordi det har gått for lang tid og får da høre at man burde sagt noe tidligere.

Kravene mine til menn har økt med årene fordi når man er 35+ har man hatt forhold og burde være sikker på seg selv, kroppen sin og seksualiteten. Jeg er det, men kanskje jeg er en av få.

Mulig jeg er kravstor, men jeg vil ikke ha en mann som fomler og ikke finner frem når de har vært gift i over 10 år. (og er singel igjen) Da burde de vite hva de gjør. Men det kan så klart hende at x-kona/tidligere partnere var fornøyd. Vi er alle veldig forskjellige, og det den ene liker liker ikke en annen.....

Skrevet

Men hvis vi løfter blikket fra individ og parnivå, og ser bort fra erfaringer i egen seng. Hvis vi ser på hvordan seksualiteten framstilles i det offentlige rom i form av meninger, debatter, artikler og andre kanaler, så får man etter min mening veldig fort inntrykk av at det å stille krav til kvinner rent sensuelt er fy-fy. Når Anna Anka og noen andre kvinner går ut og mener at man også bør kunne ta hensyn til mannens behov, så blir de utsatt for systematiske og stygge hersketeknikker som latterliggjøring m.m. Her er det da en åpenbar ubalanse og noen svært såre tær et sted. Hvorfor kan ikke menn si at vi f.eks. vil at kona tar en BJ hver morgen når kvinner så til de grader kommuniserer at de krever at menn undertrykker egen orgasme for at den ikke skal komme for tidlig? Jeg mener det er velig stor forskjell på hva som er politisk korrekt for kvinner i forhold til menn å si/ mene. Og her har virkelig kvinner mye større rom for å kreve.

Det finnes hundrevis av bøker av kvinnelige seksologer der det formidles hva som kreves av en mann før kvinnen vil kalle han en god elsker. Og disse bøkene har mange av oss menn lest. Som f.eks. Gro Isachsen`s "Mer sex, takk!" der det over vel 150 sider ramses opp hvilke krav kvinner stiller til menn. I etterordet i boken skriver isachsen bl.a.:

"Synes du det du har lest i denne boken setter for store krav til deg som elsker? Sitter du igjen med en følelse av at det får være måte på å bidra til at det får da være måte på å bidra til at din kvinne skal få et bedre sexliv? Ikke glem at han som gir han får. Jo bedre sex hun får, desto mer vil hun gi".

For det første så mener jeg at Isachsen ved å skrive dette, mener at "hennes" nytelse i stor grad er hans ansvar. Og så virker det som om hun mener at kvinner er født med de superelskeregenskapene hun krever av menn. Og det er da ikke riktig. Det er heller ingen sannhet at kvinner automatisk er så rause hvis man gir dem det isachsen bruker 150 sider på å beskrive. Langt ifra!

Det jeg altså savner er en mer spørrende og undrende tilnærming fra kvinner i forhold til menns seksualitet,- spesielt i den offentlige debatten. Hvis man tar utgangspunkt i f.eks Kvinneguidens artikler om menn og sex, så er dette er godt eksempel på reproduskjon av myter om menn og sex, og dette oppfattes av mange menn som låvmål. Det andre jeg savner er at isteden for å være så opptatt av hvordan menn skal tilpasse seg kvinner, så mener jeg at kvinner heller bør tenke på hva DE kan gjøre for sin mann. Men det er det ikke kultur for, og det sier en del om en lite flatterende seksualpolitisk tenkemåte.

Til sist: Jeg savner virkelig at kvinner spør oss menn. "Hva føler/ mener dere om dette?" Det vil i så fall være det motsatte av hva Gro Isachsen gjør. Hun spør oss ikke. Hun forteller oss hvordan vi skal være. Og det er ihvertfall jeg rimelig lei av.

Skrevet

Men hvis vi løfter blikket fra individ og parnivå, og ser bort fra erfaringer i egen seng. Hvis vi ser på hvordan seksualiteten framstilles i det offentlige rom i form av meninger, debatter, artikler og andre kanaler, så får man etter min mening veldig fort inntrykk av at det å stille krav til kvinner rent sensuelt er fy-fy. Når Anna Anka og noen andre kvinner går ut og mener at man også bør kunne ta hensyn til mannens behov, så blir de utsatt for systematiske og stygge hersketeknikker som latterliggjøring m.m. Her er det da en åpenbar ubalanse og noen svært såre tær et sted. Hvorfor kan ikke menn si at vi f.eks. vil at kona tar en BJ hver morgen når kvinner så til de grader kommuniserer at de krever at menn undertrykker egen orgasme for at den ikke skal komme for tidlig? Jeg mener det er velig stor forskjell på hva som er politisk korrekt for kvinner i forhold til menn å si/ mene. Og her har virkelig kvinner mye større rom for å kreve.

Det finnes hundrevis av bøker av kvinnelige seksologer der det formidles hva som kreves av en mann før kvinnen vil kalle han en god elsker. Og disse bøkene har mange av oss menn lest. Som f.eks. Gro Isachsen`s "Mer sex, takk!" der det over vel 150 sider ramses opp hvilke krav kvinner stiller til menn. I etterordet i boken skriver isachsen bl.a.:

"Synes du det du har lest i denne boken setter for store krav til deg som elsker? Sitter du igjen med en følelse av at det får være måte på å bidra til at det får da være måte på å bidra til at din kvinne skal få et bedre sexliv? Ikke glem at han som gir han får. Jo bedre sex hun får, desto mer vil hun gi".

For det første så mener jeg at Isachsen ved å skrive dette, mener at "hennes" nytelse i stor grad er hans ansvar. Og så virker det som om hun mener at kvinner er født med de superelskeregenskapene hun krever av menn. Og det er da ikke riktig. Det er heller ingen sannhet at kvinner automatisk er så rause hvis man gir dem det isachsen bruker 150 sider på å beskrive. Langt ifra!

Det jeg altså savner er en mer spørrende og undrende tilnærming fra kvinner i forhold til menns seksualitet,- spesielt i den offentlige debatten. Hvis man tar utgangspunkt i f.eks Kvinneguidens artikler om menn og sex, så er dette er godt eksempel på reproduskjon av myter om menn og sex, og dette oppfattes av mange menn som låvmål. Det andre jeg savner er at isteden for å være så opptatt av hvordan menn skal tilpasse seg kvinner, så mener jeg at kvinner heller bør tenke på hva DE kan gjøre for sin mann. Men det er det ikke kultur for, og det sier en del om en lite flatterende seksualpolitisk tenkemåte.

Til sist: Jeg savner virkelig at kvinner spør oss menn. "Hva føler/ mener dere om dette?" Det vil i så fall være det motsatte av hva Gro Isachsen gjør. Hun spør oss ikke. Hun forteller oss hvordan vi skal være. Og det er ihvertfall jeg rimelig lei av.

hør hør

Skrevet

Glimrende innlegg. OPP!

Skrevet

Jeg skiller mellom gode og dårlige elskere når det gjelder kvinner, jeg krever også noe av mine seksualpartnere.

Har hatt sex med noen kvinner som har vært dårlige elskere, og jeg har ofte hørt kompiser omtale kvinner som dårlige ligg.

Tror nok dette er ganske så jevt fordelt mellom kjønnene!

Unnskyld for å spørre om det her. Men hvordan kan man egentlig være dårlig i senga? Når det kommer til jenter/kvinner. :sjenert:

Skrevet

Unnskyld for å spørre om det her. Men hvordan kan man egentlig være dårlig i senga? Når det kommer til jenter/kvinner. :sjenert:

Hæ? Mener du det er nok at dere sprer beina? Forstår ikke helt spørsmålet ditt.

Skrevet

Mange måter det, sex er jo mer enn ett hull for mannfolka å putte'n i. ;) Er jo en del kvinner som bare ligger der, det er ihvertfall det jeg har hørt flest menn klage på. Ikke flinke til å suge, er borti med tennene i ny og ne og slike ting spiller vel også inn. For å nevne noe.

Ellers synes jeg det blir en dårlig sammenligning å si at siden kvinner krever enkelte ting i senga, skal mannfolk kunne kreve en BJ hver morgen. Det å være en god elsker er ikke, ihvertfall ikke i min bok, å stille opp til faste tider i døgnet.

Som flere har nevnt over, en god elsker er en som kommuniserer godt, og som man har god kjemi med. Og det er gjerne noe som kommer etterhvert som man lærer hverandre å kjenne. Alle liker heller ikke alt på samme måte. Derfor kan også en jeg synes er en god elsker, være en dårlig elsker for ei annen dame som liker ting på en annen måte enn det jeg gjør.

Generelt sett er det jo også vanskeligere for kvinner å få orgasme enn det er for menn, og derfor må det litt mer teknikk og finesse til hos mannen enn det må hos kvinnen for at begge skal komme i mål. Jeg har forsåvidt lest og sett flere artikler og bøker som omhandler mannens seksualitet, eller som omhandler felles seksualitet, det er ikke bare kvinnens seksualitet og nytelse det blir skrevet om.

Skrevet

En kvinna kan vara precis lika dålig som en man i sängen! :gjeiper: De kvinnor som tror att det är okej att bara ligga som en död fisk och låta mannen köra på tror helt fel. (Visst finns det väl män som gillar det också, men då handlar det nog mest om något slags makt-beteende) Sex är ett samspel mellan två människor.

Skrevet

En kvinna kan vara precis lika dålig som en man i sängen! :gjeiper: De kvinnor som tror att det är okej att bara ligga som en död fisk och låta mannen köra på tror helt fel. (Visst finns det väl män som gillar det också, men då handlar det nog mest om något slags makt-beteende) Sex är ett samspel mellan två människor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...