Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Kan noen smarte hjerner der ute forklare meg dette med solkrem og faktor? (Beklager om jeg virker dum her nå!) Er det sånn at om jeg soler meg med SPF30, så får jeg 30 ganger mindre "solstråler" på meg enn om jeg soler meg uten noe som helst? Eller vil de bli mer svake bare? Vil de strålene som kommer på meg fortsatt være skadelige for huden, og forårsake rynker osv?
Halkatla Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Du vil få like mye solstråler på deg, men du kan oppholde deg 30 ganger lenger i solen enn uten faktor. Solstrålene består av UVA og UVB stråler. UVA stråling kan føre til skader på de elastiske fibrene i huden, og arvestoffet (DNA), som kan føre til hudkreft. UVB strålingen gir økt produksjon av melanin og opptak av vitamin D. Det er UVB-stråling som først og fremst gjør huden rød og solbrent.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Men det virker så rart! Om jeg og en venninne soler oss i 1 time. Jeg har på faktor 30, og hun faktor 10, så har jo hun fått mer farge i løpet av den timen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Hvor mye farge man får har veldig mye å si på den individuelle hud. Kanskje hennes hud har fått mer sol i livet enn din, da er hun mer mottagelig for farge.
halo Skrevet 17. april 2010 #5 Skrevet 17. april 2010 Men det virker så rart! Om jeg og en venninne soler oss i 1 time. Jeg har på faktor 30, og hun faktor 10, så har jo hun fått mer farge i løpet av den timen? Ikke rart i det hele tatt. Du har jo solkrem med tre ganger så mye beskyttelse som venninnen din. H
Lilandry Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Det er uansett mye bedre å bruke høy faktor. En vil nok bli tregere brun, men fargen kommer mer gradvis (mener å ha hørt den er mer holdbar også)- itillegg er du veldig snill med huden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå