Gå til innhold

Nattevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber i en bolig for psykisk utviklingshemmede, og var glad når jeg endelig skulle få ta fatt på nattevaktene. Var litt skeptisk i starten, men så var jeg endelig klar for første vakt! Nattevaktene var, ifølge mine kollegaer veldig rolige og det var svært enkelt. Allerede klokka halv ett ringte brannalarmen for første gang. Ante ikke hva det var og fikk sjekka boligen uttallige ganger, pluss besøk av brannvesenet. Utover natta ringte den hele seks ganger til, spredt over hele natta! Siden har jeg ikke hatt en eneste nattevakt, og nå får jeg egentlig frysninger bare av tanken å være alene i boligen på natt. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Høres sikkert helt snålt ut, men plutselig så får jeg tilbake ''flashbacks'' fra den vakten. Helt grusomt for å si det mildt! Jeg er blitt svært husredd og sånn..

:søvn: :sukk::sukk:

Tips og råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fått en skikkelig pangstart på nattevaktene dine. Skjønner godt at du kvier deg til flere nattevakter, men det trenger du ikke. Etterhvert som du får mer erfaring og blir tryggere på deg selv, vil du oppleve at det er ingenting å grue seg til. at du nå opplever litt angst, er helt naturlig. Angst er kroppens eget forsvarsystem. Akkurat som nødbremsene på et tog. Etter at du har trukket i nødbremsen er det vanskelig å få togen i gang, fordi bremsene har hengt seg opp. Sånn er det med angst også.

Den beste måte å takle flere nattevaket er å gjennomføre flere nattevakter. Dette kalles eksponeringsterapi... Dvs at du utsetter deg for det du frykter, for å overkomme angsten. Å utsette seg for det man er redd for gir gode resultater og fjerner angst.

Kanskje en god ide er å snakke med kollegaen dine på jobben..godt å få luftet det ut. Mest sannsylig vil de kjenne seg igjen i din situasjon.

Klem til deg!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv på ett hotell - og er en ting sikkert - er det en ny nattevakt så skjer det noe...slår aldri feil :)

Husker selv min første brannalarm, pulsen fra 0 til 100 og skjelvende som ett aspeløv i lang tid :)

Ikke la dette skremme deg, se heller på det som en lærerik opplevelse, går alarmen igjen så

1: vet du at du har taklet det tidligere

2: du vet brannvesenet kommer raskt.

har du fått tilstrekkelig brannverns opplæring?

har vært på brannkurs?

Vet du hva dine plikter er i forhold til evakuering/skade begrensning?

Opplæring er alfa og omega!!

Lykke til på neste vakt - du blir nok overrasket over hvor rolig den blir :)

Skrevet

Ta en prat med sjefen din om hva du tenker rundt dette.Går ut fra at de trenger nattevaktene sine.

Du kan jo spørre om det er mulig at dere kan være 2 personer på jobb en natt eller to, slik at du får den tryggheten du trenger.

Jeg måtte ta noen netter i min første sommerjobb på et aldershjem, da var jeg bare 18 år. Selvom arbeidet ikke var krevende, syntes sjefen at jeg ikke skulle være der alene, så det endte med at en av de andre ansatte sov på et ekstrarom de nettene.

Uansett trenger du et par netter på jobbfor å vinne tilbake tryggheten din. Dette med brannalarmen skjer sikkert ikke igjen, jfr. den over her som skrev at slikt skjer bare de nettene det er nye folk på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...