Gå til innhold

oppskrifter på ostekake ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

lurte på om noen har noen oppskrifter på gode, enkle ostekaker ?

klem fra tingeling

Skrevet

Ostekake med sitron

Ingredienser:

10 stk Digestive kjeks

70g margarin/smør

Blandes i hurtigmikser, og trykkes ut i kake/paiform.

1pk sitrongele

2 1/2dl vann

1pk Philadelphia ost (naturell)

1/2 kopp sukker

2ts vaniljesukker

3dl kremfløte

Fremgangsmåte:

Kok opp vann og sitrongelepulveret, rør inn osten til den har smeltet. Avkjøl. Kremfløten piskes stiv med sukker og vaniljesukker. Kremen blandes med ostefyllet. Hell dette over kjeksebunnen. La stå i kjøleskapet over natten. Pyntes med jordbær/kiwi og gjerne sitronmelisseblader.

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne oste kaken er friskere i smaken enn de som blir lagd bare på ferdig gele. Og er blitt en slager i vennekretsen min.

Bringebær ostekake

Bunn

250 bixit eller annen søt kjeks

90 g smør, smeltet

2 ts kanel

Fyll

½ dl vann

2ss gelatinpulver evt. 3 plater.

500 g naturell kremost, lett

¾ dl sitronsaft smak godt til kan trenges litt mer

11/2 dl sukker

3 dl fløte pisket

250 g frosne bringebær

2 ss sukker ekstra

1. Knus kjeksen i hurtigmikseren og bland med det smeltede smøret og kanelen. Ha alt i en rund form og trykk godt ned. Sett i kjøleskapet til den er fast.

2.Fyllet

Ha vannet i en bolle og strø i gelatinpulveret. Sett bollen i vannbad; rør til gelatinen er oppløst og avkjøl blandingen litt.

3. Pisk kremosten med håndmikser og tilsett sitronsaft og sukker. Pisk til blandingen er glatt.

4. Pisk kremen og bland i kremost blandingen.

5. Ha bringebær og det ekstra sukkeret i hurtigmikseren, kjør til det er glatt.

Bland halvparten av gelatinen i bringebærene og resten i kremostblandinga. Hell først kremostbl. over bunnen ha så i bringebærene. Lag et virvelmønster i fyllet og sett i kjøleskapet i minst 5 timer eller til den er fast.

Pynt med pisket krem og bringebær, eller roseblader.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Bringebær-ostekake

Kjempeenkel og kjempegod!!!

(Laget den i dag.... til 17. mai)

1 pk. Bixit havrekjeks

100 g smør

1 pk bringebærgelé

1 boks rømme

1 fløte

1 Philadelphia ost

3 dl melis

Smuldre kjeksen og tilsett smeltet smør. Fordeles og klemmes ned i en kakeform. Sett kakeformen i kjøleskapet mens du forbereder ostemassen.

Bland rømme, ost og melis for seg

Pisk krem og tilsett gelé. Geléen må lages med halvparten av væsken som står på pakken, og den må være nesten stiv.

Bland osteblandingen med kremen og geléen lett.

Fyll oppå kakebunnen.

La stå kaldt i noen timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Alfa!:)

Lagde ostekaka di igår!

Men jeg brukte kirsebær gele istedet for sitron!

Den var kjempegod! Beste ostekaka jeg har smalt før!

Takk for oppskrift!:)

Indira

Gjest Anonymous
Skrevet

denne er uten gele, så den blir fort ferdig. ikke at det gjør den mindre god.

1 pakke bixit sjokoladekjeks

50 g smør

1/2 dl kokosmasse

knus kjeks, bland alt, og kna til det er jevnt og fint. trykk ned i bunnen av springform og sett i kjøleskapet.

2 poser sitron/appelsinfromasj (freia)

4 dl vann

piskes i 3 minutter, sett i kjøleskapet.

1 philadelphia naturell

1 tine smøreost ananas/mandarin (eller tilsvarende)

1 lite beger fruktyoghurt (pleier å holde meg til en eller annen type gul frukt; ananas, melon, aprikos, sitron, osv. eventuelt naturell hvis du vil ha det friskt.)

1 liten boks kremfløte

piskes til kremen er jevn og uten klumper. bland i fromasj-miksen, og pisk i enda ett minutt.

så heller du kremen over kakebunnen og lar den stå i kjøleskapet et par timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lagde den kaka med friske bringebær på 17.mai, og den var kjempegod! Men jeg forsto ikke helt hvordan man skulle lage rillemønster??? Jeg helte bringebærblandingen over krem/osteblandingen, men fikk ikke til å lage noe mønster fordi begge blandingene var ganske tykke...så liksom for meg at man skulle få en litt marmorert kake, men hos meg ble det bare en kaka med et lag bringebærkrem på toppen....den ble kjempeflott og god allikevel, men vet noen hva jeg gjorde feil???

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann

Når jeg lager den med friske bringebær. pleier jeg å lage den hvite blandingen litt tykkere og den med bringebær,(pleier ikke å la blandingene stivne så mye før de blandes), sånn at når jeg heller den røde over den hvite går den litt nedi og da tar jeg et par runder med en slikkepott i formen og vips marmorert kake.

Lykke til.

Håper du får det bedre til neste gang.

G.

Skrevet

hei G

med den friske bringebærostekakeoppskriften icon_smile.gif

Hva mener du med sitronsaft? Bruker du saften av ekte sitroner, eller kjøper du sånn flaske med sitronsaft man bruker å ha i teen, eller snakker vi om noe enda mer avansert?

Takk for oppskrift, denne vil jeg prøve. Jo ett spørsmål til: Sett at man bruker gelatinplater og ikke pulver - bruker du den halve dl til å varme opp de også? (Sist gang jeg brukte gelatin, hadde jeg bare en ss vann til å løse opp platene med).12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Klara

Jeg bruker det jeg har. Pleier å kjøpe spruteflaske sitron. Har også brukt saft fra ferske sitroner.

Trikset er å bruke det man har. Bruker du fra flaske pass på at saften ikke er gjæret. Har nemlig gått på den bommerten en gang.

Jeg pleier å bruke den halve dl med vann også når jeg bruker gelatinpater. Men det går sikkert fint med mindre vann.

Håper det klarte litt opp.

Hilsen G.

• 5 år senere...
Gjest En som vil glede sin mor:)
Skrevet

hei

Er på besøk hos min mamma i helgen. Er student så er en stund siden jeg har vært hjemme:P

Derfor tenkte jeg at jeg skulle bake en ostekake til henne på mordagen. Prolemet er at det bare er meg og henne, og tviler sterkt på at vi klarer å spise opp hele. Har tenkt til å lage en som ikke trenger steking.

Derfor lurte jeg på om det går ann å fryse en slik kake?

Eventuellt hvor lang holdbarhet har den?

• 1 måned senere...
Skrevet
hei

Er på besøk hos min mamma i helgen. Er student så er en stund siden jeg har vært hjemme:P

Derfor tenkte jeg at jeg skulle bake en ostekake til henne på mordagen. Prolemet er at det bare er meg og henne, og tviler sterkt på at vi klarer å spise opp hele. Har tenkt til å lage en som ikke trenger steking.

Derfor lurte jeg på om det går ann å fryse en slik kake?

Eventuellt hvor lang holdbarhet har den?

Gjest Gjest
Skrevet

Går helt fint å fryse ostekake :) holder seg i ca en uke

hilsen konditoren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...