Gå til innhold

De snoker i søpla mi

Fremhevede innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

Idag da jeg kasta masse papp og papir i dunken for papiravfall, oppdaga jeg at de jeg leier hos, har tatt ut papp og papir som jeg hadde samla i ei pappeske og kasta. Altså, det var før pressa sammen i ei pappeske og nå lå de samme papirene og pappen jeg hadde kasta strødd i dunken, og en sammenbretta pappeske lå på toppen av alt. Det har tydeligvis tatt papirsøpla ut av pappeska jeg samla det i. Jeg er helt sikker på at huseierne som jeg leier hos, snoker. Hva i alle dager snoker de så fælt for, som leietager har jeg da rett på privatliv. Hva skal jeg gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*blir paff*

Om jeg var deg ville jeg kjøpt meg en makulator... og begynt å se meg om etter et annet sted å bo. Men akkurat det siste er jo lettere sagt enn gjort. :tristbla:

Endret av Nimorna
Skrevet

Har opplevd noe av det samme. Noen jeg leide hos gikk systematisk igjennom søpla og du kunne banne på at om jeg hadde vært så uheldig å kaste en q-tip i bioavfallet kom de på døra og sa jeg måtte sortere bedre. Følte meg rett og slett overvåket og var nøye med å rive i stykker alt av papirer før jeg kastet det, mens jeg så meg om etter et nytt sted å bo.

Skrevet

Spør hvorfor de har tatt ut papiret fra pappeska.

Kanskje de ville være sikre på du hadde kastet bare papir der?

Om de snoker er det ikke sikkert de blir flaue engang, har selv en nabo som ikke eier skam i livet :fnise:

Sensitive papirer bør du makulere hvis du er redd for at det skal ses av andre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er mye mer hensiktsmessig å brette all papp (emballasje osv) slik at det er mest mulig flatt i dunken (både pga plassutnyttelse, og fordi sånne fulle esker lett setter seg fast i dunken). Jeg tror nok rett og slett huseierne "ryddet opp" etter deg, ikke at de snoket...

Pust dypt inn og ut et par ganger, papirsøpla di er nok ikke såååå spennende! :)

Gjest Nanette
Skrevet

De snoker ikke for å se om jeg sorterer riktig, det er vel for å snoke i mitt privatliv for å finne ut ting om meg. De kan bare snoke så mye de vil, de vil finne lite som er interessant. Men jeg får veldig lyst til å flytte og føler meg meget uvelkommen...

Gjest Nanette
Skrevet

Det er mye mer hensiktsmessig å brette all papp (emballasje osv) slik at det er mest mulig flatt i dunken (både pga plassutnyttelse, og fordi sånne fulle esker lett setter seg fast i dunken). Jeg tror nok rett og slett huseierne "ryddet opp" etter deg, ikke at de snoket...

Pust dypt inn og ut et par ganger, papirsøpla di er nok ikke såååå spennende! :)

Det er nettopp akkurat dette jeg gjør. Bretter sammen og skjærer opp pappesker for at de skal ta minst mulig plass og stabler det igjen, sammen i papirposer og -esker...

Skrevet

De snoker ikke for å se om jeg sorterer riktig, det er vel for å snoke i mitt privatliv for å finne ut ting om meg. De kan bare snoke så mye de vil, de vil finne lite som er interessant. Men jeg får veldig lyst til å flytte og føler meg meget uvelkommen...

De snoket ikke i min søppel for å se om jeg sorterte riktig heller, det var nok av ren nysgjerrighet. Du kan jo tenke deg hvor nøye man må gå gjennom bioavfall for å finne en stakkarslig q-tip, sære sære mennesker.

Skrevet

Ta dem på det. Bank på og si "hei, hvorfor har dere gått gjennom søppelet mitt?"

Gjest Nanette
Skrevet

Sært, ja meget sært. Litt lei av hele greia.

Gjest Nanette
Skrevet

Ta dem på det. Bank på og si "hei, hvorfor har dere gått gjennom søppelet mitt?"

Ja, for DET vil jo gjøre leieforholdet mye bedre... Nei...

Skrevet

...nå lå de samme papirene og pappen jeg hadde kasta strødd i dunken, og en sammenbretta pappeske lå på toppen av alt. ...

Det er nettopp akkurat dette jeg gjør. Bretter sammen og skjærer opp pappesker for at de skal ta minst mulig plass og stabler det igjen, sammen i papirposer og -esker...

Hjelper ikke om du bretter og skjærer papp om du stapper alt i en hel eske tilslutt... Siden huseierene dine har brettet sammen esken du hadde samlet pappen i (ref første sitat) ville jeg ikke stusset i at de gjorde annet enn å rydde mer plass i dunken.

Dette er da ingenting å ta på vei for?

Skrevet

Neste gang gjør du det ikke sånn. Neste gang slenger du det oppi slik som du fant det denne gangen. Så slipper du å lure på om de har snoket. Det man ikke vet har man ikke vondt av.

... mens du leter etter nytt sted å bo ;)

Gjest Nanette
Skrevet

Hjelper ikke om du bretter og skjærer papp om du stapper alt i en hel eske tilslutt... Siden huseierene dine har brettet sammen esken du hadde samlet pappen i (ref første sitat) ville jeg ikke stusset i at de gjorde annet enn å rydde mer plass i dunken.

Dette er da ingenting å ta på vei for?

Så man kan liksom ikke stappe papp inni papp, frigjør mer plass det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så man kan liksom ikke stappe papp inni papp, frigjør mer plass det.

Selvfølgelig KAN man det, men det frigjør enda mer plass å å brette all papp uten å stappe det i noe annet. Blant annet er faren min helt nazi på det der :)

Jeg ser for meg at huseieren har sett en kasse med innhold i dunken, tenkt at det er mer hensiktsmessig å brette kassen også. Løftet kassen, tømt innholdet i dunken, brettet kassen og slengt den på toppen. Ferdig.

Å trekke konklusjonen "de snoker i søpla" utifra det du forteller er for meg helt på jordet.

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg tolka det iallefall sånn. Er det så rart da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolka det iallefall sånn. Er det så rart da?

Det er ikke det første jeg ville tenkt ihvertfall, ville heller tenkt det kunne begrunnes i at de er nøye i forhold til sortering o.l.

Har du en grunn til å tro at huseierne dine har et ønske om å snoke i ditt privatliv?

Hva er denne mistanke begrunnet i evt? (Bortsett fra omorganiseringen av søppelet, da)

Om du virkelig tror at de driver å snoker på deg, hva er grunnen til det?

Uansett så ville en reell mistanke om noe sånt fått meg til å se etter en ny plass å bo,

hvis de ikke hadde en meget god forklaring å komme med evt.

Skrevet

Har du andre grunner til å tro at de snoker, eller er det med pappesken det eneste du har reagert på?

Det første jeg tenkte når jeg så innlegget ditt var at de sikkert hadde sett at det lå en eske med papir oppi kassen, snudd den på hodet og brettet sammen esken fordi det er det mest praktiske. Jeg vet om flere som kunne funnet på slikt for å unngå stappfull dunk i dagene før tømming :)

Forøvrig burde du ikke kaste "sensitiv" informasjon i papirinnsamlingen, vet jo aldri hvem som graver oppi der. Jeg pleier alltid å rive av kundenummer og annen personinformasjon før jeg legger papir til resirkulering.

Skrevet

Vi har gjort dette mange ganger hos våre leieboere for å spare plass. Det kunne aldri falt meg inn å lese gjennom papirene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Oj, det der h;res ut som om det kan være faren min. Seriøst, han sorterer søppel som om konge og fedreland hadde beordret ham tilå gjøre det.

Du bor ikke tilfeldigvis i Trøndelagen?

I min sære fars tilfelle så må ha han ha system på alt, spesielt søppelet. Og ja, han blir irritert når ting ikke brettes ordentlig eller sorteres korrekt. Korrekt i følge hans standard må vite :gjeiper: Fåglarna vet hvorfor, men tror han har litt for god tid nå som han som delvis pensjonist nyter laurbærene. Og han har/har hatt et yrke som har krevd mye av ham analytisk, hvor systematisk tenkning har vært en nøkkelegenskap. Har prøvd å snakke med ham om det, men det går bare ikke inn, og det samme kan min mor rapportere om.

Jeg hadde derfor øyeblikkelig ansett "ryddingen" av søppelet, hvorenn sært og merkelig det er, som kun sorteringsarbeid, ikke snoking. At det er upasende, ja visst, men husk at dette er folk som nitidig også sjekker at naboen sin grus ikke kommer over på deres eiendom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...